Någon stjärna (inte jag) har lagt golvgips ovanpå bjälklag cc 60 i min hall utan något stabilt under, och sen lagt klinkers på det.

Har nu sågat upp golvgipset och kan se att det är ett glapp på c:a 4 cm mellan betongen (med vattenburen golvvärme) som är gjuten mellan bjälkarna och gipsets underkant. Det är några få klinkersplattor som har lossnat genom att underlaget har sviktat och de har vickat sönder fix och fog. Jag vill inte gärna riva alltihop utan vill försöka fylla tomrummet...

Det givna kanske är flytspackel, men det blir en jäkla massa säckar. Skulle finbetong kunna funka? Idén är alltså att genom två hål hälla och "skjuta in" med en skrapa eller liknande så långt det går. Det behöver inte bli perfekt eftersom det höll i åtminstone ett år innan första klinkersplattan lossnade, och de flesta sitter som de ska nu flera år senare...

Plattorna har lossnat så att jag kan få upp två hål på c:a 30x30 cm i varsin ände av det tomma facket mellan bjälkarna som är c:a 2,75 x 0,5 m.

• Måttband visar glappet mellan golvgips och betonggolv i en uppbruten hallkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet område i klinkergolv med synlig skada och underliggande bjälklag och betongstruktur, behov av reparation.
    Skapa konto
  • Sågat hål i klinkergolv avslöjar underliggande skadat golvgips och glapp mellan bjälklag.
    Skapa konto
Volymen är väl typ densamma oavsett om det är flytspackel eller annat ?

Jag hade nog kört finbetong istället för flyt, främst pga av att du har lite mer tid. Sedan bara packa med ngn liten grej du bygger själv. Se till att skaftet är böjbart så skall det nog gå bra.

• Gilla
osiris
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Volymen är väl typ densamma oavsett om det är flytspackel eller annat ?

Smart. Men flytspackel är mycket dyrare än finbetong. Därav frågan.

M Masthugg skrev:
Smart. Men flytspackel är mycket dyrare än finbetong. Därav frågan.
baserat på din beskrivning känns det inte som en jätte volym. Blir det mer än en säck ändå ?

Expanderbetong eller vad den heter kanske skulle funka? Den är ju lättflytande

Jag gissar att resten är byggt på samma sätt och skulle rivit och gjort om och rätt på en gång istället för att försöka fixa det nån annan fuskat med.

• Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
baserat på din beskrivning känns det inte som en jätte volym. Blir det mer än en säck ändå ?
Det är 2,75 x 0,7 m (nu när jag mätt ordentligt). 4cm högt blir 77 l om jag inte räknat galet. Vet inte exakt liter per säck, men gissar på 5. 15 säckar. Ingen katastrofsumma förstås, men en säck är det inte. Vet inte ens om detta kommer funka så jag är inte så sugen på att lägga ut mer än nödvändigt.

F fribygg skrev:
Jag gissar att resten är byggt på samma sätt och skulle rivit och gjort om och rätt på en gång istället för att försöka fixa det nån annan fuskat med.
Jodå, tanken har slagit mig. Har en massa annat som är viktigare så jag skulle gärna skjuta på en fullständig omläggning av golvet. Och resten av det har varit stabilt i flera år så jag tror att det bara är det här facket som är bananas.

nino nino skrev:
Expanderbetong eller vad den heter kanske skulle funka? Den är ju lättflytande
Om du tänker EPS-cement så isolerar den. Vill ha fram värmen från golvslingorna till klinkersytan.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
G guggen skrev:
Jag hade nog kört finbetong istället för flyt, främst pga av att du har lite mer tid. Sedan bara packa med ngn liten grej du bygger själv. Se till att skaftet är böjbart så skall det nog gå bra.
Om det funkar så vore det toppen. Vill inte vara dumsnål, men eftersom jag inte behöver få det plant (utom i de hål jag tagit upp) så känns flyt lite overkill...

Det verkar som att man har stagat upp i mitten på facket med några brädlappar och masonit. Och några kluttar fogskum

Så det är mer två smalare fack än ett stort (totalt 70cm ändå). Kanske måste bli flytspackel ändå om det ska rinna ut ordentligt i alla glapp...

Lite mer bilder...

• Obruten golvplatta och numrerade plattor under renovering.
    Skapa konto
  • Förseglingsarbete med skum under en dörr eller möbel, med synliga rester av material och skiffer.
    Skapa konto
  • Skadat område i ett svartvitt kaklat golv där plattorna är borttagna och underlaget synligt.
    Skapa konto
  • Närbild av tätning med fogskum mellan två byggmaterial i en smal öppning.
    Skapa konto
  • Närbild av ett byggdetalj med synliga isoleringsskikt och spackel mellan konstruktionsdelar.
    Skapa konto
Riv

PU skum finns i lite olika densiteter läs hårdhet. Använd s.k slow rise. Flyter du kommer det vara ett stort jobb att få bort spackel när du ska åtgärda problemet på riktigt.

alternativt fyll ut utrymmet med en plastsäck häll ner flytspacklet i den kommer att fulla ut utrymmet om du häller i från lite höjd. Full support lätt att avlägsna när du ska fixa problemet ordentligt

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.