11 294 läst ·
46 svar
11k läst
46 svar
Hur farligt är olika ämnen runt renovering och underhåll för "Svensson"?
Handskar och skyddsskor sitter nästan jämt på, knäskydden också, hörselskydd använder jag för att bevara min fortfarande ganska goda hörsel, borde förstås använt sådana mera frekvent i yngre år också.
Andningsskydd använder jag vid dammiga arbeten, som när jag och en av sönerna borstade bort lössittande rödfärg inför ommålningen av huset förra sommaren, satan vad det dammar!
Andningsskydd används också oftast när det ska vinkelslipas inomhus, men häromdagen vid en liten rostlagning fuskade jag, med resultatet att näsan var brunsvart inuti
Gasmask vete fan när jag använde senast, kommer inte ens ihåg.
Något jag borde vart mer noggrann med är att jag skulle använt andningsskydd mer frekvent när jag i yngre år höll på med isolering, Gullfiber och Rockwool är inte att leka med i trånga vinds-utrymmen.
Är enligt min uppfattning väldigt mycket farligare an asbest som jag också hanterat utan att bry mig speciellt.
Idag börjar det klia på armarna, samt hostar så fort jag bara tar i en bunt isolering, kanske psykologiskt, men fy fanken för gammal glas- och stenull.
Men det värsta damm jag kan tänka mig är nog dubbdammet på vägar och gator, och inte minst sopdammet på våren i tätorterna.
En dubb-mald häxblandning av salt, asfaltdamm, gummirester och hundskit i en mix som får nojan över partiklar från diesel- och bensinavgaser att verkligen belysa ordspråket "sila mygg och svälja kameler".
Det är nog där som gasmasken behövs bäst...
Andningsskydd använder jag vid dammiga arbeten, som när jag och en av sönerna borstade bort lössittande rödfärg inför ommålningen av huset förra sommaren, satan vad det dammar!
Andningsskydd används också oftast när det ska vinkelslipas inomhus, men häromdagen vid en liten rostlagning fuskade jag, med resultatet att näsan var brunsvart inuti
Gasmask vete fan när jag använde senast, kommer inte ens ihåg.
Något jag borde vart mer noggrann med är att jag skulle använt andningsskydd mer frekvent när jag i yngre år höll på med isolering, Gullfiber och Rockwool är inte att leka med i trånga vinds-utrymmen.
Är enligt min uppfattning väldigt mycket farligare an asbest som jag också hanterat utan att bry mig speciellt.
Idag börjar det klia på armarna, samt hostar så fort jag bara tar i en bunt isolering, kanske psykologiskt, men fy fanken för gammal glas- och stenull.
Men det värsta damm jag kan tänka mig är nog dubbdammet på vägar och gator, och inte minst sopdammet på våren i tätorterna.
En dubb-mald häxblandning av salt, asfaltdamm, gummirester och hundskit i en mix som får nojan över partiklar från diesel- och bensinavgaser att verkligen belysa ordspråket "sila mygg och svälja kameler".
Det är nog där som gasmasken behövs bäst...
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Jag kommer nog dö extremt tidigt med tanke på allt man fått i sig under åren..........jobbat som bilmek sen jag var 17 typ (snart 50 nu) och även plåtslagare och billack och har väl aldrig brytt mig i nå skydd nå speciellt....När man sotar hemma så snyter man ut sig rejäla grejer......har tyvärr ingen bild.....
Kör på devisen att lite skit rensar bara magen.
Kör på devisen att lite skit rensar bara magen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Källarrenovering asbest eller ofarligt
Isolering -
Vilken limträberäkning är att lita på? Olika resultat på olika sidor.
Byggmaterial & Byggteknik -
Riva plastmatta, farligt?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Fördelning pensionsspar vid olika sysselsättningsgrad?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Sätta in olika märken av fönster
Fönster & Dörrar