1 566 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Tips på ryggskyd/bälte när man bygger?
Hej.
Nån som kan tips om ett bra ryggbälte/stöd för ländryggen som funkar bra när man snickrar, bygger osv. Finns ju en uppsjö att välja på.
Har så lät få ont där speciellt vid typ altanbygge som är planerat i år.
Vältränad men just ländryggen och ner mot svanskotan är känslig av nån anledning för mig.
Handlederna är "förstörda" sen några år sedan när jag skrapade hela huset och garaget i för målning, så dem får jag alltid linda ordentligt och då funkar det.
Nån som kan tips om ett bra ryggbälte/stöd för ländryggen som funkar bra när man snickrar, bygger osv. Finns ju en uppsjö att välja på.
Vältränad men just ländryggen och ner mot svanskotan är känslig av nån anledning för mig.
Handlederna är "förstörda" sen några år sedan när jag skrapade hela huset och garaget i för målning, så dem får jag alltid linda ordentligt och då funkar det.
Har samma problem som du beskriver.
Troligen så
Kan bero på flera grejer såsom obalans i musklerna och hållning. Stretcha ordentligt varje dag ett par veckor.
Lägg in frekventa korta pauser vid dom moment där du känner att det börjar göra ont.
Det händer ofta att man får ont i ländryggen om dina glutes "rumpmuskler" är för svaga i relation till din rygg för då tar ländryggen över och blir överansträngd. Glutes är kroppens största muskler men sällan gemene mans mest tränade.
Ryggskydd/bälte är säkert bra men hjälper troligen inte grund problemet.
Troligen så
Har samma problem som du beskriver.8 86Tompa skrev:Hej.
Kan bero på flera grejer såsom obalans i musklerna och hållning. Stretcha ordentligt varje dag ett par veckor.
Lägg in frekventa korta pauser vid dom moment där du känner att det börjar göra ont.
Det händer ofta att man får ont i ländryggen om dina glutes "rumpmuskler" är för svaga i relation till din rygg för då tar ländryggen över och blir överansträngd. Glutes är kroppens största muskler men sällan gemene mans mest tränade.
Ska tänka igenom min gympass (4st/vecka) och läggs fokus på rätt grupper och stretcha.N Nyfiknast skrev:Har samma problem som du beskriver.
Troligen så
Har samma problem som du beskriver.
Mer mängd/uthållighets träning med lite lägre vikter än att man kör på att öka hela tiden allteftersom man blir starkare? Vad tror ni?
Ett ryggbälte var precis som du skriver på slutet, bara tänkt som ett extra stöd, inte för att kanske fly grundorsaken för det undkommer man aldrig.
Om du ska träna upp dina glutes "rumpmuskler" så föreslår jag att du gör följande.8 86Tompa skrev:Ska tänka igenom min gympass (4st/vecka) och läggs fokus på rätt grupper och stretcha.
Mer mängd/uthållighets träning med lite lägre vikter än att man kör på att öka hela tiden allteftersom man blir starkare? Vad tror ni?
Ett ryggbälte var precis som du skriver på slutet, bara tänkt som ett extra stöd, inte för att kanske fly grundorsaken för det undkommer man aldrig.
2-3ggr per vecka kan du träna dom.
Börja med lätta övningar så du känner att du får riktigt bra kontakt i muskeln. Börja lätt och rör dig långsamt hela rörelsebanan och stanna/spänn åt i "toppläget" allt för att skapa bästa möjliga kontakt i muskeln så inte andra muskler hjälper till och tar över.
På styrkelabbet.se under styrketräning - övningar finns mycket bra info.
Jag brukar göra följande.
Först 10-20x reps för att hitta muskeln och pumpa blod till den.
https://www.styrkelabbet.se/satesbrygga/
Sen 10-15x reps utfall med ca 10-15kg i varje hantel.
Fokus på utförande. Hellre sänka vikten och använda rätt muskler än att köra för tungt så andra muskelgrupper hjälper till. Långsamt och stanna 1-2sek när det är som jobbigast.
https://www.styrkelabbet.se/utfall-med-hantlar/
Sen 10-15x reps med skivstång ca 25-35kg
https://www.styrkelabbet.se/good-morning/
Tänk på formen och tryck bak med höften för att lyfta med dina glutes.
Vidare till 10-15x reps med hantel. Ca 20-25kg.
En av mina favoriter.
https://www.quora.com/How-do-you-do-squats-with-a-dumbbell
Sen vilar du 2min.
Och börjar om.
Kör minst 3 set.
Avsluta med steps ups tills du inte klarar en ända repetition till.
Träna så i 2-4veckor så kommer du väcka dina glutes och känna skillnad i vilka muskler som arbetar när du böjer dig.
Sen kan du börja med squats och köra så tungt du orkar.
Tror INTE du ska satsa på uthållighet för är dina glutes "små" så är det nog smartast att fokusera på muskeltillväxt och sekundärt uthållighet.
Dvs mer åt det tunga och färre reps hållet och inte lätt och massa reps.
Vikterna jag skrev kan du själv öka/sänka till vad som passar dig.
Kan du göra 15-20rep med en vikt så är den för lätt.
Klicka här för att svara