Staffans2000
Hep Hep skrev:
Och det hade du haft full koll på? Utan internet eller någon som helst relevant utbildning eller erfarenhet, mer än att sitta längst bak i klassrummet? Rätt imponerande självbild. Själv har jag fått lägga rätt mycket tid och kraft på både medicinstudier och jobberfarenhet, för att våga uttrycka mig någorlunda säkert om pandemin och dess hantering, fast jag borde kanske vaklt din väg istället då den verka otroligt mycket enklare.

Att jag idag är extra grinig på antivaxxidioter är för att jag har covid, vilket jag med största sannolikhet hade sluppit om inte egoistiska och okunniga människor ”tänkt utanför boxen” och varit ”kritiskt ifrågasättande”.

Och för att hålla mig till tråden. Till TS: Råden Staffan ger är kanske rätt i det här fallet, men eftersom han bara slumpvis tror på vetenskap så är det nog mest tur. Lyssna på vad andra säger istället om du vill känna dig säker.
Som före detta rörläggare, har jag mer erfarenhet av asbest, än de flesta. Dels genom skolan, men också genom att ha stått i pannrum och rivit asbestisolering, så det stod härliga till, utan någon som helst skyddsutrustning. Efter avslutat arbete såg vi ut som om vi hade haft ett kuddkrig med mjölsäckar. :p

Jag har frågat de gamla klasskompisarna som alla fortfarande är rörmokare och som "sanerat:D" asbest på samma sätt, men under mycket längre tid, om de eller någon de känner fått asbestskador. -Ingen. Blev svaret i samtliga fall. Tillochmed bland rökarna!

Så dina teoretiska kunskaper är till ren skada för TS och alla som oroar sig för asbest, eftersom det krävs långvarig och då menar jag åravis. Ja rent av tiotals år av massiv daglig inandning av asbest, gärna i kombination med rökning, för att ge skador på lungorna.
När det forskades om asbestskador tog man först inte med i beräkningarna om personen rökte eller inte! Därför blev forskningsresultaten som de ibland blir. Felaktiga. När rökningen togs med, visade det sig att nästan bara rökare drabbades.
Så vid enstaka exponeringar som beskrivs i stort antal här på Bygga hus, är inte asbest ett problem överhuvudtaget.

Staffans

Redigerat:
Du har helt rätt. Både i hur forskningen såg ut och vilka slutsatser man bör dra av det. Du från rörläggarhåll och jag från medicinsidan har full samsyn här. Inga konstigheter.

Det som gjorde att jag började bråka med dig i den här tråden, var det onödigt raljerande sättet du uttryckte dig i ditt första svar. Eftersom jag såg väldigt tydliga paralleller till hur du och andra som förnekar vetenskap när det handlar om covid resonerar och väljer ut overifierade sanningar från nätet, så tog jag chansen att ge dig en liten pungspark. För om du brydde dig lika mycket om forskningen kring covid som du gör om den om asbest, så tror jag att du hade agerat och tyckt annorlunda.

Fast jag kommer inte övertyga dig om hur pandemin funkar och du inte mig, så vi bör nog avsluta den diskussionen. Jag gör det med en tidig julklapp till dig.

En gammal produktförpackning för "Pure White Asbestos Snow", en asbestbaserad juldekoration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Staffans2000
Hep Hep skrev:
Du har helt rätt. Både i hur forskningen såg ut och vilka slutsatser man bör dra av det. Du från rörläggarhåll och jag från medicinsidan har full samsyn här. Inga konstigheter.

Det som gjorde att jag började bråka med dig i den här tråden, var det onödigt raljerande sättet du uttryckte dig i ditt första svar. Eftersom jag såg väldigt tydliga paralleller till hur du och andra som förnekar vetenskap när det handlar om covid resonerar och väljer ut overifierade sanningar från nätet, så tog jag chansen att ge dig en liten pungspark. För om du brydde dig lika mycket om forskningen kring covid som du gör om den om asbest, så tror jag att du hade agerat och tyckt annorlunda.

Fast jag kommer inte övertyga dig om hur pandemin funkar och du inte mig, så vi bör nog avsluta den diskussionen. Jag gör det med en tidig julklapp till dig.

[bild]
Tackar. Men dom har jag redan sett. Men, det är tanken som räknas.
Skillnaden med asbest, är att vi har mycket lång erfarenhet (tyvärr) av den, men väldigt kort erfarenhet (även här "tyvärr") av Covidvaccinet. Så att säga att man vet att fördelarna med vaccin överväger nackdelarna, är baren så kvallificerad gissning man kan komma med. Till skillnad mot asbesten, där "vetskapen" grundas på ett århundrade av kunskap.

Vi får väl helt enkelt vara överens om att vi inte är överens. Gratulerar till tillfrisknandet och den automatiska immunitet den medför. Hoppas jag inte förekom din hälsa.

Skall du få mig omkull, får du nog ta i lite till:p.

Staffans "Blivande kastratsångare?"

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Hep Hep skrev:

[bild]
så då kan man med någorlunda gott samvete riva sitt egna 50-talet kakel/klinkers från asbets tiden om man tolkar era fack kunniga inlägg? Och spara 25.000 + moms som saneringsfirman tar utan att ens provta fogmassan.....alltså INGEN annan hantverkare kliver ens in i ett misstänkt asbetsområde. Och ALLA områden som befinner sig inom asbets tidens era räknas. Fönsterkitt, linoliumgolv osv.

Är det baserat på x antal ggr hantverkare angriper asbetsen som ligger till grund för era svar? Eller det man inte vet har man inte ont av strukturer? Oro uppstår alltid över nya strukturer i tingens ordning och ibland med full rätt. Obetänksamhet är ett och går det så går det.....ett annat. Här har hantverkarna begått ett kardinalfel utifrån lagens synvinkel. Och slutsatsen blir att det har de gjort och kommer att göra igen varpå de själva kan komma att bli sjuka. Och de sprider allmän fara runt sig också. Vore det helt ofarligt hade vi inte en asbetsförordning skriven. En medveten risk man själv tar får aldrig riskera drabba någon annan.

• Gilla
Matte84
  • Laddar…
Hejochhåvadetgår Hallejulia skrev:
ska jag tolka ditt svar som att vi bör vara oroliga?
Vad skulle nyttan med det kunna vara?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.