1 296 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Högstrålande radonvägg bakom innvändig träpanel
Jag har ingen aktuell mätning i huset, och kommer inte göra något innan jag mätt 3 månader. Men ändå intressant att diskutera.
Jag har ett protokoll från 2009 som säger att jag har 0,82-0,97 µSv/h i yttervägg i källaren. Oklart vilken vägg det är, jag hade gärna mätt alla.
De flesta väggar är putsade och målade. Vilket bara det ska göra mycket. Men en vägg är klädd med panel. Det är isolerad med glasfiber och nån folie, sen är det målad panel på det. Blåbetongen är inte putsad bakom panelen. Det borde kunna vara en radonkälla om luften hinner genom panelen innan det sönderfallit.
Jag är inte orolig för radonhalten då det är ftx-ventilation och att vi inte sover på det våningsplanet. Men är det någon som är haj på detta med max radonhalt från blåbetong? Jag har läst 800 bq vid 0 luftomsättningen. Jag vet inte hur man räknar på ventilation men som jag räknar så byts luften en gång per dygn i mitt hus. Vad är de den maximala radonhalten orsakad av blåbetongen? Jag ska snart måla om väggarna i ett rum och kan tänka mig experimentera i det. Kanske ventilerad luftspalt även om det högst troligen inte behövs.
Nån annan som är intresserad?
Jag har ett protokoll från 2009 som säger att jag har 0,82-0,97 µSv/h i yttervägg i källaren. Oklart vilken vägg det är, jag hade gärna mätt alla.
De flesta väggar är putsade och målade. Vilket bara det ska göra mycket. Men en vägg är klädd med panel. Det är isolerad med glasfiber och nån folie, sen är det målad panel på det. Blåbetongen är inte putsad bakom panelen. Det borde kunna vara en radonkälla om luften hinner genom panelen innan det sönderfallit.
Jag är inte orolig för radonhalten då det är ftx-ventilation och att vi inte sover på det våningsplanet. Men är det någon som är haj på detta med max radonhalt från blåbetong? Jag har läst 800 bq vid 0 luftomsättningen. Jag vet inte hur man räknar på ventilation men som jag räknar så byts luften en gång per dygn i mitt hus. Vad är de den maximala radonhalten orsakad av blåbetongen? Jag ska snart måla om väggarna i ett rum och kan tänka mig experimentera i det. Kanske ventilerad luftspalt även om det högst troligen inte behövs.
Nån annan som är intresserad?
Om ni har ett luftombyte på bara en gång om dygnet så är det väldigt lågt, rekommendationen är att all luft ska vara utbytt varannan timme,S Surgubbe skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ydd/kompletterande-vagledning-om-ventilation/
[URL]https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/ventilation/luft-och-ventilation-i-bostader/
[/URL]
https://www.luftbutiken.se/content/59-berakningar
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Om det inte är så att glasfibern och folien är till för att just stoppa radonet/luften.S Surgubbe skrev:De flesta väggar är putsade och målade. Vilket bara det ska göra mycket. Men en vägg är klädd med panel. Det är isolerad med glasfiber och nån folie, sen är det målad panel på det. Blåbetongen är inte putsad bakom panelen. Det borde kunna vara en radonkälla om luften hinner genom panelen innan det sönderfallit.
Klicka här för att svara