Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Orolig Asbest

1. Hejochhåvadetgår
    Medlem · 19 inlägg
    Hej,
    Har precis fått veta att en stor gammal plastmatta som rivits och slipats i vår källare tillhör den varianten med 90% asbest (underlaget av mattan).
    Det var två snickare som gjorde det, (som för övrigt påpekade innan rivning att det säkerligen inte alls var asbest)
    Jag är nu livrädd, framförallt för mina barns skull som vistats i huset sedan dess. Det kom damm upp på övervåningen trots stängd källardörr (som jag dessutom plastade in då jag misstänkte asbest).
    Mestadels var det förmodligen betongdamn, men säkerligen även asbest som kom upp.

Vet att det sällan är någon fara med någon enstaka exponering, men nu handlar det om så pass koncentrerad asbest, och det gör mig otroligt orolig.

Vad tror ni, är det bara snickarna som fått ta det mesta, eller har även vi??

Mvh

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 15 446 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Ingen vet och ni kommer aldrig få veta. Jag skulle sova gott ändå.ni får garanterat i er mer skit i luften och i trafiken

• Laddar…
  3. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
    Innan Internet, hade du inte ens ställt frågan.
    Så, glöm det.

Staffans

4. Hep
    Garagebyggare · Stockholm · 2 622 inlägg

Hep

Garagebyggare
    Och innan internet hade du förmodligen tagit sprutan och hållit truten, så vad bevisar det?

5. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
    Fel ämne.

Men, troligtvis inte.

För övrigt. Vad ville du säga med ditt lilla inlägg?

Staffans

6. Hep

Hep

Garagebyggare
    ”Mitt lilla inlägg”. Snyggt.

Vad tror du att jag menade? Att outbildade surfare kan få för sig vad som helst om de får sitta för länge framför datorn, eller kanske något annat. Som att få panik över något som de flesta ser som något ofarligt kanske. Läskigt med asbest. Och annat man inte förstår sig på.

• Laddar…
  7. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
    Hade TS läst på, skulle frågan aldrig uppstått. Likadant med coronahysterin.

Staffans

8. M
    Medlem · Skåne · 1 748 inlägg

mathiash77

Medlem
    precis, om ingen sagt något så skulle inga dött av Covid :rolleyes: Jösses

9. Hejochhåvadetgår
    Medlem · 19 inlägg
    Läst på är ju just vad jag har gjort.. Därför jag är angelägen om att veta hur pass farlig vår eventuella exponering är.

10. Hep

Hep

Garagebyggare
    Och det hade du haft full koll på? Utan internet eller någon som helst relevant utbildning eller erfarenhet, mer än att sitta längst bak i klassrummet? Rätt imponerande självbild. Själv har jag fått lägga rätt mycket tid och kraft på både medicinstudier och jobberfarenhet, för att våga uttrycka mig någorlunda säkert om pandemin och dess hantering, fast jag borde kanske vaklt din väg istället då den verka otroligt mycket enklare.

Att jag idag är extra grinig på antivaxxidioter är för att jag har covid, vilket jag med största sannolikhet hade sluppit om inte egoistiska och okunniga människor ”tänkt utanför boxen” och varit ”kritiskt ifrågasättande”.

Och för att hålla mig till tråden. Till TS: Råden Staffan ger är kanske rätt i det här fallet, men eftersom han bara slumpvis tror på vetenskap så är det nog mest tur. Lyssna på vad andra säger istället om du vill känna dig säker.

11. mowatom
    Medlem · 1 173 inlägg
    Hur har du fått reda på att det är just en sådan matta?

12. Hejochhåvadetgår
    Medlem · 19 inlägg
    Fått svar på prov.

13. Hejochhåvadetgår
    Medlem · 19 inlägg
    Ska tillägga ; Just den mattan hade typiska karaktärer, både vad gäller mönster och hur den är ”uppbyggd”, och stämmer bra in på den mattan som revs hos oss.

14. M
    Medlem · Skåne · 1 748 inlägg

mathiash77

Medlem
    Snickarna (eller företaget/n) som gjorde jobbet har tveklöst inte följt svensk arbetsmiljö och det bör anmälas.

https://www.av.se/produktion-indust.../tillstand-anmalan-och-blanketter-for-asbest/

https://da.se/2018/06/sanering-sa-har-ska-det-se-ut/

Så rätt väg att gå är att anmäla företaget, blanda in ditt försäkringsbolag, begära råd och sanering av utbildat företag och säkerställ att snickarna har en försäkring som täcker kostnaderna.

Många utsätter sig för asbest om igen eftersom personen inte dog direkt när de exponerades första gången. Den korkade logiken blir alltså att det är ofarligt trots att dödsfallet kanske kommer först efter 10-30 år senare…

• Laddar…
  15. Hejochhåvadetgår
    Medlem · 19 inlägg
    Tack, vi ska göra det.
    Även om det inte stillar min nuvarande oro..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.