3 224 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Radon i källare
Mätte radonhalten i källaren för ca 10 år sedan. Den låg då på 260bq. Vi har de senaste åren renoverat källaren med delvis nya gjutna betonggolv och nya brunnar överallt. Alla avloppstammar är bytta i golven och därefter ingjutna igen. Gjorde en ny mätning nu i vintras och får nu till min förvåning 560bq. Alltså mer än en fördubbling. Källarväggarna är av grå sten. D.v.s. inte blåbetong. gjutningen gjordes med EPS betong för att få bättre isolervärden. Kan det vara så att EPS betongen läcker som ett såll så att markradonen sipprar igenom? Området där vi bor har generellt höga markradonvärden.
Troligtvis är det vid brunnarna som det pyser in från undersidan, samt nya betonggolv är inte hundra täta mot någon gammal betong eller annat material. Det blir liksom en spricka mellan där det pyser om det finns undertryck i huset. Även avloppsrören som numera är av plast ger en liiiiten springa mot betongen, betong fäster inte på plast. Markradon bekämpas med ev ventilation av dräneringsrör eller med att hugga upp hål i golvet med en fläkt som suger lite, endast 2 mm undertryck behövs. Mer info om din dränering behövs, kanske går att använda.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Intressant tips om att använda dräneringen. Noterade lite ritningar från USA att man kan drar en fläkt på dräneringen och suga ut luften. Är det någon som har erfarenhet av det?
Har renoverat källaren och det ligger konstant kring 320 Bq, plus att det verkar flöda in i hörn och sprickor, mätte upp till 1100 Bq vid en spricka. Har ganska mycket sprickor i en vägg, något förslag på hur man bäst tätar en hel väggsektion (ny puts och något tätskikt?).
Uffe59, hur löste ni ert läge? Vi har samma system med EPS i stora delar av källaren.
Har renoverat källaren och det ligger konstant kring 320 Bq, plus att det verkar flöda in i hörn och sprickor, mätte upp till 1100 Bq vid en spricka. Har ganska mycket sprickor i en vägg, något förslag på hur man bäst tätar en hel väggsektion (ny puts och något tätskikt?).
Uffe59, hur löste ni ert läge? Vi har samma system med EPS i stora delar av källaren.
Jag körde förra vintern med en fläkt i dräneringens spolrör. Hade radonvärde på cirka 100bq i källaren innan jag startade fläkten och kunde se att det stabiliserade sig på 50bq när den gått ett tag. Denna vinter har jag av flera anledningar inte kört med fläkten. Radonhalten var när jag mätte över 100bq.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden