Hej! Har nyss flyttat in i lägenheten och undrar ifall detta möjligtvis är en fuktskada.
Se bifogade bilder, kan även tillägga att utöver alla sprickor så har väggen stora ”bubblor” som går att trycka in på flera ställen vilket inte känns så bra.
Ventilen är även täckt av med silvertejp av någon konstig anledning från förra hyresgästen.. det är likadant i sovrummet som ligger bredvid.
Tillägger även att det luktar unket / surt. Tacksam för alla svar.
Se bifogade bilder, kan även tillägga att utöver alla sprickor så har väggen stora ”bubblor” som går att trycka in på flera ställen vilket inte känns så bra.
Ventilen är även täckt av med silvertejp av någon konstig anledning från förra hyresgästen.. det är likadant i sovrummet som ligger bredvid.
Tillägger även att det luktar unket / surt. Tacksam för alla svar.
Börja med att ta bort tejpen från ventilerna och gör rent dem. Av vad jag kan se under tejpen så är det vanliga fönsterventiler. Då kan du skruva ut den och göra rent den. Låt torka och sätt tillbaka.
Det svarta är säkert smuts utifrån precis som tergo skriver.
Kontrollera även utsuget, som förmodligen finns i badrummet. Det kan behöva göras rent också. Om ventilationen inte fungerar kan det lätt uppstå en otrevlig lukt.
Att färgen spricker kan bero på många saker och måste inte bero på fuktskador. Det kan vara så enkelt som att man målat med en färg som inte fäster på underlaget.
Det kan ju finnas andra och tråkigare anledningar men börja med det lättaste.
Det svarta är säkert smuts utifrån precis som tergo skriver.
Kontrollera även utsuget, som förmodligen finns i badrummet. Det kan behöva göras rent också. Om ventilationen inte fungerar kan det lätt uppstå en otrevlig lukt.
Att färgen spricker kan bero på många saker och måste inte bero på fuktskador. Det kan vara så enkelt som att man målat med en färg som inte fäster på underlaget.
Det kan ju finnas andra och tråkigare anledningar men börja med det lättaste.
Tack för svaret! Tanken är att göra rent alla ventiler idag, det som gör mig lite orolig är att jag har vädrat lägenheten massa gånger under senaste veckan och lukten vill inte försvinna..Jiji skrev:
Börja med att ta bort tejpen från ventilerna och gör rent dem. Av vad jag kan se under tejpen så är det vanliga fönsterventiler. Då kan du skruva ut den och göra rent den. Låt torka och sätt tillbaka.
Det svarta är säkert smuts utifrån precis som tergo skriver.
Kontrollera även utsuget, som förmodligen finns i badrummet. Det kan behöva göras rent också. Om ventilationen inte fungerar kan det lätt uppstå en otrevlig lukt.
Att färgen spricker kan bero på många saker och måste inte bero på fuktskador. Det kan vara så enkelt som att man målat med en färg som inte fäster på underlaget.
Det kan ju finnas andra och tråkigare anledningar men börja med det lättaste.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 inlägg
Fixa ventilationen först och främst. Sen ser det ut som att det kanske inte är så bra städat generellt…J johankronan skrev:
Jag hittade tex en möglig papperspåse som det droppat vatten på under diskbänken en gång, i en lägenhet som nyss varit flyttstädad. Det luktade rätt ”bra”.
Stämmer förmodligen ja, vet inte vad han som bodde här tidigare fick för sig när han täckte igen dom.. ska öppna och göra rent alla ventiler idag.Jonatan79 skrev:
Borde inte lukten dock försvunnit / iaf blivit bättre efter vädring? Vädrat ganska ständigt senaste veckan och känner inte att det blivit bättre nämligen
Klicka här för att svara







