Hej! Har nyss flyttat in i lägenheten och undrar ifall detta möjligtvis är en fuktskada.

Se bifogade bilder, kan även tillägga att utöver alla sprickor så har väggen stora ”bubblor” som går att trycka in på flera ställen vilket inte känns så bra.

Ventilen är även täckt av med silvertejp av någon konstig anledning från förra hyresgästen.. det är likadant i sovrummet som ligger bredvid.

Tillägger även att det luktar unket / surt. Tacksam för alla svar.
 
  • Vägghörn med sprickor och bubblor på målningen som indikerar potentiell fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägghörna med sprickor och skador som indikerar möjlig fuktskada, silvertejp på ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventil täckt med silvertejp och tecken på mögel eller fuktskador på en vitmålad väggkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med misstänkt fuktskada, synliga sprickor och tecken på bubblor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med sprickor och potentiella fuktskador, bubblor i färgen och tejp över ventilen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor och bubblor på en inomhusvägg ovanför ett fönster, tecken på fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor i ett hörn av en vitmålad vägg som antyder möjlig fuktskada och defekter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det svarta på bild 3 är troligen avgasdamm från bilar
 
  • Gilla
johankronan
  • Laddar…
Börja med att ta bort tejpen från ventilerna och gör rent dem. Av vad jag kan se under tejpen så är det vanliga fönsterventiler. Då kan du skruva ut den och göra rent den. Låt torka och sätt tillbaka.
Det svarta är säkert smuts utifrån precis som tergo skriver.

Kontrollera även utsuget, som förmodligen finns i badrummet. Det kan behöva göras rent också. Om ventilationen inte fungerar kan det lätt uppstå en otrevlig lukt.

Att färgen spricker kan bero på många saker och måste inte bero på fuktskador. Det kan vara så enkelt som att man målat med en färg som inte fäster på underlaget.

Det kan ju finnas andra och tråkigare anledningar men börja med det lättaste.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Börja med att ta bort tejpen från ventilerna och gör rent dem. Av vad jag kan se under tejpen så är det vanliga fönsterventiler. Då kan du skruva ut den och göra rent den. Låt torka och sätt tillbaka.
Det svarta är säkert smuts utifrån precis som tergo skriver.

Kontrollera även utsuget, som förmodligen finns i badrummet. Det kan behöva göras rent också. Om ventilationen inte fungerar kan det lätt uppstå en otrevlig lukt.

Att färgen spricker kan bero på många saker och måste inte bero på fuktskador. Det kan vara så enkelt som att man målat med en färg som inte fäster på underlaget.

Det kan ju finnas andra och tråkigare anledningar men börja med det lättaste.
Tack för svaret! Tanken är att göra rent alla ventiler idag, det som gör mig lite orolig är att jag har vädrat lägenheten massa gånger under senaste veckan och lukten vill inte försvinna..
 
Det är helt enkelt otillräcklig ventilation då kalkonen som bodde där tidigare stängt ventilerna, öppna alla ventiler i hela lgh.
 
  • Gilla
johankronan och 1 till
  • Laddar…
J johankronan skrev:
Tack för svaret! Tanken är att göra rent alla ventiler idag, det som gör mig lite orolig är att jag har vädrat lägenheten massa gånger under senaste veckan och lukten vill inte försvinna..
Fixa ventilationen först och främst. Sen ser det ut som att det kanske inte är så bra städat generellt…
Jag hittade tex en möglig papperspåse som det droppat vatten på under diskbänken en gång, i en lägenhet som nyss varit flyttstädad. Det luktade rätt ”bra”.
 
  • Gilla
johankronan
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är helt enkelt otillräcklig ventilation då kalkonen som bodde där tidigare stängt ventilerna, öppna alla ventiler i hela lgh.
Stämmer förmodligen ja, vet inte vad han som bodde här tidigare fick för sig när han täckte igen dom.. ska öppna och göra rent alla ventiler idag.

Borde inte lukten dock försvunnit / iaf blivit bättre efter vädring? Vädrat ganska ständigt senaste veckan och känner inte att det blivit bättre nämligen
 
Testa och se. Färgen har förmodligen släppt pga fukt som inte ventilerats bort.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Testa och se. Färgen har förmodligen släppt pga fukt som inte ventilerats bort.
Japp precis, det är just det jag är orolig för att lukten kan komma från just fukt och eventuellt mögel pga dålig ventilation. Får testa och se om det blir bättre.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.