Hej
Det här är inte mitt första inlägg angående radon.
Jag har bara fått bättre koll och aning med hjälp av er ☺️
Det är säkert att jag reagerar nu men vill ändå höra med er …
Radonhalt när jag har stängt hemma är ca 1200
Jag har frånluftsvärmepump
Jag kar krypgrunden som är ISOLERAD
Med tanken på all förutsättningar såsom elpriser och höga kostnader för åtgärder osv.. skulle jag själv montera radonsug. Min fråga är om jag bara installera radonsug kommer det blir negativ tryck under huset , gör det nåt? Företaget som kollat skall montera radonsug och avfuktare och vill ha ca 70,000 kr och dessutom hög elfakturorna som kommer varje månad.
 
  • Radonmätare visar en genomsnittlig radonhalt på 999 Bq/m³ över de senaste 48 timmarna med en graf.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerad krypgrunden med avstängda ventilationer! Ska jag öppna? Risk för fukt?
 
  • Stängd ventilationsgrill på en husgrund med isolerad krypgrund, intill en fasad och stenläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avstängd ventilationsöppning i krypgrund med synlig isolering och fråga om fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skumt gjort att stänga till ventillationshålen. Nån tidigare ägare som inte gjort färdigt jobbet? Eller tänkt spara el på att inte ta in någon kall luft i krypgrunden?
Sen en frånluftsvärnepump som kan suga upp luft/markradon(?) från grunden till bostaden.
Inte bra alls…
 
  • Gilla
Amaar från Eskilstuna
  • Laddar…
Det är inte som nån stängt eller täppt upp de utan det är isolerad krypgrunden ! Riskerar jag fukt isf om jag öppnar upp?
 
Amaar från Eskilstuna Amaar från Eskilstuna skrev:
Det är inte som nån stängt eller täppt upp de utan det är isolerad krypgrunden ! Riskerar jag fukt isf om jag öppnar upp?
Hur kan du veta det. Varför skulle Hältevadshus gjort sig besväret att göra hål och sätta galler om det är tätt innanför ventilationshålet? Har du frågat hustillverkaren? Är huset från 2006 borde det inte vara någon heltokig konstruktion.

Är alla ventilationshål täta?
Om så är fallet hade jag kilat iväg till Kjell co och köpt en fuktmätare. Den kan även mäta på djupet. Du borde ha fuktproblem i dina golv eller vart ska fukten ta vägen?

Annars håller jag med #2, #17, #27 , #28 i din förra tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/radon-12-000-bq-m3.462980/

Har du hittat avfuktaren som skulle finnas enligt säljaren?
 
  • Gilla
Amaar från Eskilstuna
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Hur kan du veta det. Varför skulle Hältevadshus gjort sig besväret att göra hål och sätta galler om det är tätt innanför ventilationshålet? Har du frågat hustillverkaren? Är huset från 2006 borde det inte vara någon heltokig konstruktion.

Är alla ventilationshål täta?
Om så är fallet hade jag kilat iväg till Kjell co och köpt en fuktmätare. Den kan även mäta på djupet. Du borde ha fuktproblem i dina golv eller vart ska fukten ta vägen?

Annars håller jag med #2, #17, #27 , #28 i din förra tråd [länk]

Har du hittat avfuktaren som skulle finnas enligt säljaren?
Alla ventilationer stängda och Hjältevadhuset har inga ritningar från 2006!
 
Amaar från Eskilstuna Amaar från Eskilstuna skrev:
Alla ventilationer stängda och Hjältevadhuset har inga ritningar från 2006!
Kommunen måste väl ha bygglovsritningarna?
 
  • Gilla
Amaar från Eskilstuna
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Kommunen måste väl ha bygglovsritningarna?
Jag har dem men det står inget om avfuktare
 
Men hur ser k-ritningen för grunden ut?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.