Hej
Det här är inte mitt första inlägg angående radon.
Jag har bara fått bättre koll och aning med hjälp av er ☺️
Det är säkert att jag reagerar nu men vill ändå höra med er …
Radonhalt när jag har stängt hemma är ca 1200
Jag har frånluftsvärmepump
Jag kar krypgrunden som är ISOLERAD
Med tanken på all förutsättningar såsom elpriser och höga kostnader för åtgärder osv.. skulle jag själv montera radonsug. Min fråga är om jag bara installera radonsug kommer det blir negativ tryck under huset , gör det nåt? Företaget som kollat skall montera radonsug och avfuktare och vill ha ca 70,000 kr och dessutom hög elfakturorna som kommer varje månad.
Det här är inte mitt första inlägg angående radon.
Jag har bara fått bättre koll och aning med hjälp av er ☺️
Det är säkert att jag reagerar nu men vill ändå höra med er …
Radonhalt när jag har stängt hemma är ca 1200
Jag har frånluftsvärmepump
Jag kar krypgrunden som är ISOLERAD
Med tanken på all förutsättningar såsom elpriser och höga kostnader för åtgärder osv.. skulle jag själv montera radonsug. Min fråga är om jag bara installera radonsug kommer det blir negativ tryck under huset , gör det nåt? Företaget som kollat skall montera radonsug och avfuktare och vill ha ca 70,000 kr och dessutom hög elfakturorna som kommer varje månad.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Skumt gjort att stänga till ventillationshålen. Nån tidigare ägare som inte gjort färdigt jobbet? Eller tänkt spara el på att inte ta in någon kall luft i krypgrunden?
Sen en frånluftsvärnepump som kan suga upp luft/markradon(?) från grunden till bostaden.
Inte bra alls…
Sen en frånluftsvärnepump som kan suga upp luft/markradon(?) från grunden till bostaden.
Inte bra alls…
Det är inte som nån stängt eller täppt upp de utan det är isolerad krypgrunden ! Riskerar jag fukt isf om jag öppnar upp?
Hur kan du veta det. Varför skulle Hältevadshus gjort sig besväret att göra hål och sätta galler om det är tätt innanför ventilationshålet? Har du frågat hustillverkaren? Är huset från 2006 borde det inte vara någon heltokig konstruktion.Amaar från Eskilstuna skrev:
Är alla ventilationshål täta?
Om så är fallet hade jag kilat iväg till Kjell co och köpt en fuktmätare. Den kan även mäta på djupet. Du borde ha fuktproblem i dina golv eller vart ska fukten ta vägen?
Annars håller jag med #2, #17, #27 , #28 i din förra tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/radon-12-000-bq-m3.462980/
Har du hittat avfuktaren som skulle finnas enligt säljaren?
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Alla ventilationer stängda och Hjältevadhuset har inga ritningar från 2006!blackarrow skrev:
Hur kan du veta det. Varför skulle Hältevadshus gjort sig besväret att göra hål och sätta galler om det är tätt innanför ventilationshålet? Har du frågat hustillverkaren? Är huset från 2006 borde det inte vara någon heltokig konstruktion.
Är alla ventilationshål täta?
Om så är fallet hade jag kilat iväg till Kjell co och köpt en fuktmätare. Den kan även mäta på djupet. Du borde ha fuktproblem i dina golv eller vart ska fukten ta vägen?
Annars håller jag med #2, #17, #27 , #28 i din förra tråd [länk]
Har du hittat avfuktaren som skulle finnas enligt säljaren?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


