Hejsan, jag har ett badrum där badkaret stått på öppen betong sedan fastigheten byggdes gissar jag. Vaktmästaren har mätt fukt och hittade inget avvikande. Hantverkaren sade att det fanns lite ytligt mögel men inget alarmerande. Men jag beslutade att renovera ändå för att inte riskera att ev utveckla allergi av mögel på sikt etc (har sprayat med mögeljuice men det var svårt att nå under badkaret..). Nu när badkaret är borta skulle jag bara vilja ha en second opinion. Brukar betongen se ut sådär (inget att anmärka på) eller var det en bra idé att helrenovera? Det gamla tätskiktet består av tjära och måste bytas så jag gick all in..
 
  • Försummad hörna med smutsiga betongblockväggar, golvavlopp, skadad puts, behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste bila upp runt brunnen och byta den & ev rören då det är gammal och inte uppfyller gällande byggstandard. När du rivit upp mer ser du om du har tillslutande fukt från marken/grunden. Bor du på bottenvåningen?
 
  • Gilla
Ai Rin
  • Laddar…
Bilningen börjar i morgon och sedan kommer brunnen att flyttas lite eftersom badkaret ska reemaljeras och byggas in med kakel och en inspektionslucka. Bor ej på bottenplan så hantverkarna behöver staga upp taket hos grannen under. Relining av rören är gjord ca 2002 så avloppet ska väl bytas försiktigt via ett företag som min förening har avtal med. Jag får fråga dem när det blir dags om de kan se/mäta någon fukt eller se något synligt mögel 🤔 Det är ju ingen golvvärme och det har inte varit något läckage från vattenledningen till handfat såvitt jag vet utan jag fick till mig att fukten kommit från vatten som runnit bakom badkaret i samband med dusch etc (dålig tätlist). Jag ställde dit en fuktboll i November men på 2 månader sög den bara upp ca 1,5 dl fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.