Köpte test-pinnar för bly på Amazon för att se om det är bly i ngra av vägg/golv-färgerna i källaren där jag håller på.att riva och bila upp betonggolv.
Fick lite blandade resultat, och upptäckte då att de reagerar positivt (blir lila) när jag svabbar direkt på betonghålsten (som tidigare hade kalkputs på sig) och på ställen i betongplattan där jag har bilat.
Nu undrar jag ju såklart om hela rummet är fyllt med bly... eller om de reagerar på ngt annat, tillex betongdamm.
Den aktiva substansen i testpinnarna är sodium rhodizonate och det står även "PPM Lead Detextion: 2mg/cm^2" på förpackningen. På Wikipedia kan man läsa att de reagerar på "barium, lead, and other metals".
Fick lite blandade resultat, och upptäckte då att de reagerar positivt (blir lila) när jag svabbar direkt på betonghålsten (som tidigare hade kalkputs på sig) och på ställen i betongplattan där jag har bilat.
Nu undrar jag ju såklart om hela rummet är fyllt med bly... eller om de reagerar på ngt annat, tillex betongdamm.
Den aktiva substansen i testpinnarna är sodium rhodizonate och det står även "PPM Lead Detextion: 2mg/cm^2" på förpackningen. På Wikipedia kan man läsa att de reagerar på "barium, lead, and other metals".
Gips består av Kalciumsulfat som kan ge utslag på rhodizonate-test.
Så finns det rester av gipsputs på väggen så finns det en möjlighet till felaktig indikering för bly.
Gör ett test på en bit gips och se om du får samma resultat.
Så finns det rester av gipsputs på väggen så finns det en möjlighet till felaktig indikering för bly.
Gör ett test på en bit gips och se om du får samma resultat.
Hej, Jag köpte samma kit för att sedan lära mig att det ger positivt på alla typer av metaller. Du kan enkelt testa om testet fungerar genom att sticka ner den positiva testpinnen i citronjuice, om den byter färg till gul igen vet du att testpinnen inte fungerar som den ska. Om det är ett riktigt blytest för bly endast, blir inte pinnen gul igen, när man sticker den i citronjuicen, då förblir den antingen röd eller blir till och med mot lilafärgad.G GuTsaV skrev:Köpte test-pinnar för bly på Amazon för att se om det är bly i ngra av vägg/golv-färgerna i källaren där jag håller på.att riva och bila upp betonggolv.
Testet med natriumrhodizonate är pH-känslig och reagerar för kalcium som reagerar från rött till violett beroende på pH (som i form av kalk är mer eller mindre basisk, gips är neutralt), för att visa rätt för bly måste pH under 2,8 (gräns för att koppar inte längre skall indikeras) vilket innebär att stickan efter provet på ytan behöver vätas med lite starkare citronsyrelösning eller typ 6-12% ättiksyra och misstänker man barium kan ge falskindikering, vät med ~5% saltsyra för att få bort ev rödfärg av barium som blir rött med natriumrhodizonate tills pH är väldigt lågt (under 1)
med andra ord vid låg pH och stickan fortfarande blir violett så kan det indikera för bly (samma blå violett som kalcium vid basisk pH) - gulnar det tillbaka när man sur-gör stickan så är det inte bly.
med andra ord vid låg pH och stickan fortfarande blir violett så kan det indikera för bly (samma blå violett som kalcium vid basisk pH) - gulnar det tillbaka när man sur-gör stickan så är det inte bly.
Klicka här för att svara