2 680 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Ryker in i kakelugn vid knepiga väderförhållanden
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Kanske bara nojjat i onödan. Som nu, vinden har mojnat och det brinner lugnt och fint i kakelugnen med öppna luckor. Inga som helst antydningar till att det skulle ryka in.
Ja vid hårda vindbyar kan det vara vanskligt att elda. Vinden kan tryckas ner genom skorstenen och på så vis få det att ryka in. Speciellt vanligt är det om man har en skorsten som inte når över taknocken.H Harald Blåtumme skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Ja man ska kanske inte oroa sig för mycket över enstaka perioder av konstigheter där det är ovanlig vind.
Men, jag tar lärdom av detta och som sagt det kommer att installeras CO-varnare och ett par nya fräscha trådlösa brandvarnare under kommande vecka.
Samt: sotaren får fullfölja sotningen, inte sett någon räkning ännu på detta men det blir bakläxa om det dyker upp krav på att vi ska betala för ofärdigt arbete.
Men, jag tar lärdom av detta och som sagt det kommer att installeras CO-varnare och ett par nya fräscha trådlösa brandvarnare under kommande vecka.
Samt: sotaren får fullfölja sotningen, inte sett någon räkning ännu på detta men det blir bakläxa om det dyker upp krav på att vi ska betala för ofärdigt arbete.
Jag har pelletskamin sedan många år. Enstaka gånger (inte varje säsong), när vinden kommer mycket starkt från öster, får jag samma problem trots att där finns skorstenshuv och sotning sker flera gånger/år. Enligt sotaren finns inget ytterligare att göra 😠. Det är inte kul när det händer.
Som jag nämnde innan. Testa en ballerina.yonna skrev:
Klicka här för att svara