Hej
Bor i ett gammalt hus från 1912 där vi har haft ett rum som inte använts och alltså inte varit uppvärmt på ca 10-15 år som nu ska bli lilltjejens rum.
Har börjat riva allt för att isolera om hela rummet efter dagens normer men stötte ganska snabbt på otrevligheter. Dels så är taket omisolerat uppifrån för massa år sedan och då har man lagt någon slags papper som är svart och plastat på undersidan, på denna är det nu på båda sidor mot snedtaken massa vitt, nästan som pulver, som jag gissar är mögel. Se bild mögel.jpg.
Sen på ena väggen som är emot en kattvind har det växt, eller byggts något som jag aldrig sett tidigare (se bild växt.jpg). Hela denna vägg ska visserligen rivas men det sitter några likadana klumpar på en anslutande vägg. Det vita på bilden är gamal papp som varit spikad på väggen så det har växt mellan pappen och träet.
Nån som vet vad dessa två saker är, Bör man vara orolig eller är det bara tvätta rent noga och sen bygga igen?
mvh.
/Haax
Bor i ett gammalt hus från 1912 där vi har haft ett rum som inte använts och alltså inte varit uppvärmt på ca 10-15 år som nu ska bli lilltjejens rum.
Har börjat riva allt för att isolera om hela rummet efter dagens normer men stötte ganska snabbt på otrevligheter. Dels så är taket omisolerat uppifrån för massa år sedan och då har man lagt någon slags papper som är svart och plastat på undersidan, på denna är det nu på båda sidor mot snedtaken massa vitt, nästan som pulver, som jag gissar är mögel. Se bild mögel.jpg.
Sen på ena väggen som är emot en kattvind har det växt, eller byggts något som jag aldrig sett tidigare (se bild växt.jpg). Hela denna vägg ska visserligen rivas men det sitter några likadana klumpar på en anslutande vägg. Det vita på bilden är gamal papp som varit spikad på väggen så det har växt mellan pappen och träet.
Nån som vet vad dessa två saker är, Bör man vara orolig eller är det bara tvätta rent noga och sen bygga igen?
mvh.
/Haax
Bekymret med humlemott är att dom kan lägga ägg och utveckla kokonger i textilier och det fräter sönder tyget (eller så äter dom på tyget). Har sett det hos oss, och vi har också haft/har angrepp bakom treetex där det har frätt hål ut mot rummet. Men husets konstruktion eller stabilitet påverkas inte.
De vuxna individerna kläcks på våren-försommaren, då får du jaga dem, ser ut som lite större mal.
De vuxna individerna kläcks på våren-försommaren, då får du jaga dem, ser ut som lite större mal.
Klicka här för att svara

