Vi har kikat på ett hus byggt -71 som har radon i sig, men ventilation installerad -95. Den senaste mätningen gjordes -06 och visade då på ett medelvärde på 60bg. Är detta tillförlitligt idag eller bör vi göra en ny mätning före köp?
 
Vill du ha både hängslen och livrem så gör en ny mätning, för egen del hade jag dock litat på föregående. Det har som känt (åtminstone på byggahus.se/forum)talats om att sänka riktvärdet från 200 till 100 bg, men ditt värde ligger ju på behörigt avstånd även om så sker. Såvida föregående mätning är korrekt utförd vill säga...

Men om ni är på planeringsstadiet så kan ni ju alltid höra er för bland potentiella grannar, både om radon och andra frågor gällande huset. Vissa tycker förvisso det är lite pinsamt att "fråga ut grannar" har jag fått uppfattningen, själv hade jag inte några problem med det i motsvarande situation. Snarare tvärtom, grannarna blev snarare glada när man pratade hur positivt man uppfattade området.

Denna metod kan dessutom vara en bättre "investering" än någon besiktningsman i världen. (Därmed inte sagt att man bör avstå från egen besiktning ;-)
 
Man skall inte blint lita på värden som grannarna har mätt upp. Att fråga grannarna är mest intressant ifall det handlar om markradon och det kan skilja sig drastiskt från hus till hus. Är det byggnadsmaterialet eller marken som radonet kommer ifrån?.

Är mätningen korrekt utförd (helst långtidsmätning) och papper finns på det hela så ser jag ingen anledning till att göra om den. Vi har nyss köpt ett hus där långtidsmätningar fanns från 2007. Det är klart, visst kan man fuska och vädra som en galning hela vintern medan mätningen pågår. Jag vet inte vilka rättigheter till ersättning man har om man köper ett hus och sedan mäter ett mycket högre värde än vad den tidigare mätningen visar. Kan man hävda att det har fuskats med förra mätningen? Det går ju inte att göra tvärtom, dvs höja värdena, bara för att få ersättning så fusk på det hållet är ju uteslutet.
 
Tror P-G menade att man ska fråga grannarna i allmänhet om just det hus man är intresserad av...(grannarna brukar ju ha koll om det är ett "problemhus"), sen får man väl ta svaren med en nypa salt, det är ju inte säkert att dom vill "avslöja" allt dom vet. Kommer man sen med sina två stora hundar i släp när man frågar, och grannen ifråga avskyr stora hundar, ja då kan ju svaren bli lite negativare än verkligheten :-)

Ang, om en tre år gammal mätning är ok, så bör man ha alla fakta först (typ om det gjorts ombyggnader, renoveringar, ändringar etc) innan man avgör det. Generellt så är det oftast ok. För att få bidrag så får en mätning vara max 5år gammal.
 
Förrutom att sätta in radonventilationen och nu luft/värmepump -02 så har inget gjorts på huset sen det byggdes. Tror inte ens att de tapetserat om ens... Dock är det fortfarande fräscht! Ser inte slitet ut alls. Det är gubben som byggde det som säljer det nu när han blivit lite äldre.
Radonet kommer från grunden. den är byggd i blåbetong.
Lite dumt att fråga ut grannarna i detta läget då vi redan bor i byn och barnen vet inget ännu. Minst en av grannarna är dessutom en familj där barnen går i samma klasser som mina...
Har inte sett papper på mätningar ännu, mäklaren har dem så vid ett ev nytt besök i huset ska vi kika på dem. Men, muntligen av ägaren så är det en långtidsmätning och den ska vara utförd på båda planen i huset. I tv-rummet låg det på ca 25 och i hobbyrummet i källare på ca 95.
 
Humulus är alldeles rätt ute i sin beskrivning, likaledes i att det inte är en till 100% evidensbaserad metod, ser det själv snarare som ett komplement till ordinarie besiktning. Men detta gäller inte i TS fall visade det sig i senaste inlägget...

Jag har omvärderat min syn på situationen efter detta, lägg lite pengar på en ny radonmätning, såvida mäklarens/säljarens intyg inte visar på annat än bergsäkra siffror. Att det inte är omtapserat etc. behöver inte betyda någonting, kanske rent utav att gubben snarare är såväl pedantisk som att han har vetskap om vad som verkligen behövs hållas efter.
 
Gubben har tagit väl hand om det, tills han blev sjuk för ett par år sen. Är inte så värst orolig för radonet längre, men det lutar mot en ny mätning. Mest för att ha "både hängslen och livrem" som P-G kallar det. Tänkte jag skulle försöka få tag på en radonkonsult som jag kan fråga.

Finns ett par fläckar i kökstaket som vi ska kolla upp ordentligt oxå...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.