5 374 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Viraduk på sjöbotten; hur hålla rent?
Vi har brygga i en sjö med vass och dyig botten. För att hålla öppet vatten från stranden har vi lagt en viraduk 7 meter bred och 15 meter ut. Djupet längst ut är drygt en meter. Fungerar bra för sitt ändamål att hålla vassen borta.
Dock, det lägger sig med tiden sediment och gammal vass ovanpå duken, som gör att om man går ut och vill bada så grumlas vattnet rejält; det är mycket ”lättviktig” geggamoja.
Min fråga är om det är någon som känner till något sätt att enkelt hålla efter sedimentavlagringen och skräpet, kanske på samma sätt som man skulle göra på land - sopa eller dammsuga bort skräpet?
I den strandnära grunda delen fungerar det rätt bra att använda en vanlig kratta för att få bort de större vass-rören, men sedimentet blir förstås kvar då.
Det är alltså inte muddring det handlar om, utan liksom att hålla rent på en matta.
Dock, det lägger sig med tiden sediment och gammal vass ovanpå duken, som gör att om man går ut och vill bada så grumlas vattnet rejält; det är mycket ”lättviktig” geggamoja.
Min fråga är om det är någon som känner till något sätt att enkelt hålla efter sedimentavlagringen och skräpet, kanske på samma sätt som man skulle göra på land - sopa eller dammsuga bort skräpet?
I den strandnära grunda delen fungerar det rätt bra att använda en vanlig kratta för att få bort de större vass-rören, men sedimentet blir förstås kvar då.
Det är alltså inte muddring det handlar om, utan liksom att hålla rent på en matta.
Finns ju borstmaskiner med bortsvals för grus/snö. Det kanske går att bygga om en sådan på något sätt för att borsta av viraduken?
Hej det var en bra ide det där med viraduk, men var fick du tag på duken någonstans, kontakt med ett pappersbruk då eller och vad kostade det ?T tubaman skrev:Vi har brygga i en sjö med vass och dyig botten. För att hålla öppet vatten från stranden har vi lagt en viraduk 7 meter bred och 15 meter ut. Djupet längst ut är drygt en meter. Fungerar bra för sitt ändamål att hålla vassen borta.
Hej,M Mosskriken skrev:
Ja det är från ett pappersbruk, via en bekant som jobbade där. En duk havererade och jag fick två längder á 7,5 m; så jag vet inget pris på detta.
Det finns olika typer av duk, jag har en tunn rosa variant som är liksom en väv av styva plast-trådar, ett par mm breda. Lätt att lägga ut men kanske inte så tung att den ligger kvar av sig själv. Jag har förankrat hörnen med ställningsrör ner i dyn och med 10mm armeringsjärn böjda som ”U”:n som jag knackat ner lite osymmetriskt över duken.
En annan typ jag sett är vit/beige och liksom mer som en filt och tjockare. Den är lite tung att jobba med säger en bekant som använt denna typ; men inte ohanterlig. Verkar också ligga lite stadigare än den rosa jag har.
Klicka här för att svara