Tja!
Jag håller på att bygga en gäststuga i Stockholms Skärgård. I stugan har vi ett loft med "sitthöjd" till innertaket. Vi har isoleringskivor I takåsarna och på det en diffusionspärr. Vanligtvis brukar detta följas av glespanel men vi har valt att spika fast innertaket direkt på takåsarna för att inte förlora tre centimeter i takhöjd. Detta medför förstås fler spikhål i diffusionspärren men spikarna är ganska små då de används för att sätta upp takpanelen med så kallade panelclibs. Kommer detta bli ett problem på sikt? Spikarna sitter ju ändå i takåsarna så jag har svårt att se att det skulle komma in funt i springorna mellan plasten och spikhuvudet