Fritidshus
neo11: Alltså du ska inte blanda bruken i rullen (hinken). Utan a eller b bruk på lecan och a46 eller 260 på det svarta. Tror 260 är lättare för dig, men du får nog dra på 2 tunna ggr.
Keld: [citat] Nja, om returen stiger så stiger framledningen oxå, då man oftast har ett hyfsat lika delta på framledning och retur
Edlunn: Om du ska ha förbränningstoalett så behövs ingen trekammarbrunn, det räcker med gråvattenfilter.
Antidote: [citat] [citat] Hej på dig, skulle precis sova men fick upp detta på på mailen och fick hemska flashbacks. jag läste mitt första inlägg igen och känner själv att jag nog var lite väl ödmjuk i min beskrivning av monteringen. hur som helst, gäller det horisontella lister ( typ 30 cm långa) under skjutdörrarna (eller om det var glasväggen) så hittade jag dom i förrådet för någon
Jonatan79: Utan frisk luft in och dåligt luftombyte = större risk för fukt, dålig lukt och mögel :(
stoaooo: Stugprojekt som skall kosta 0:- (eller så nära som möjligt).
Henningelvis: Ser ut som att det är timmerstomme under. Förhoppningsvis är den i gott skick. [bild]
David__11: Jag har köpt ett gammalt timrat torp med en grävd brunn på tomten där vattnet tog slut i brunnen ganska tidigt i somras. Jag har nu varit inne och tittat på SGU:s brunnsarkiv och där står det markerat två gamla borrade brunnar. En skall vara borrad 1983 på 33m och är markerad precis vid stugan. Den andra ska vara borrad 1960 på 82m men den är markerad en bit utanför tomten men där
fribygg: [QUOTE="Byggda, post: 4868469, member: 278983"]Det snackades ju tidigare om att man (riksdag/regering) skulle underlätta för byggnation av stuga vid strandnära och utanför planerat område om jag inter minns helt fel? Men sedan trycker jag det va
hempularen: Att det finns ett hus sedan länge, ger ingen speciell rätt att bygga på samma plats. Men det kan gå att få igenom det som en mindre avvikelse. Framförallt om det inte finns annan lämplig plats på tomten.
HasseTeknik: Jag har bara en liten timmerstuga på c:a 18m2, som det visat problem med lukt i. Den kallställs hela vintern och jag var fundersam om ventilationen var tillräcklig. Installerade en Solarvent 7 för att få bättre ventilation och även en liten höjning av temperaturen av inluften för att torka ur. Det har fungerat bra, så efter ett par år var " stuglukten" borta :D.
anis16: [citat] Fick också inspiration av Kalmar-youtubern men hittade en egen metod med en vanlig spackelspade och kittkniv. Tryckte in kittet men spaden och sedan renskärning med kittkniven i vinkel. Använde sedan spaden igen för att ta bort överflödet. Edit: Biltema-kitt i mitt fall
Baconman: Slangen hängde där tillfälligt när bilden togs. Minns inte varför.
Husetmittisverige: Hej, undrar om någon har erfarenhet av att tilläggsisolera på träfasad. Fasaden är Målad med plastfärg. Bör man riva fasaden?
Jerald Stuartson: Att anlägga sandstrand får du inte utan tillstånd från kommunen/länsstyrelsen. Förmodligen samma angående en brygga och byggnader.
helena chanson: Jag har lagt på för mycket visir omkring mina ytterfönster och inte strukit bort det i tid...Nu har det torkat och jag vill lägga på vitfärg. Om jag gnider på den intakta ytan så blir visiret "smuligt". Hur ska jag få bort det? Tack. Helena
rfaber: Hej! Jag har ett sommarhus som vi stänger på vintern. Jag försöker tänka vad som är den bästa strategin vad gäller isoleringsfönster. På sommaren så undrar jag om det är smartast om dom sitter kvar? Teorin skulle vara att temperaturen inte svänger så mycket mellan natt och dag. På vår och höst behövs dom för att hålla värmen, dock är vi inte där speciellt ofta vår och
Kvast-Hilda: Hej @Hosse Hittade den här gamla tråden och är himla intresserad av hur det gick för dig. Din ombyggnad av det första huset är ju jättefin!! Har också kikat på Saltdalshytta, gillar verkligen designen. Hur gick det, anlitade ni dem eller hittade ni någon annan leverantör? [citat]
Christian Petersson: [citat] Jag tror det läcker ganska mycket varmluft inifrån (och från badrummet som används sparsamt) eftersom det bara är takpanel och sedan isolering från insidan och upp. Därför tänker jag att det kanske behövs god genomströmning?
fribygg: Det eventuella isolerbehovet har nog inget med stående eller liggande panel att göra utan avgörs väl av hur mycket du använder fastigheten, om och hur du värmer, vad du har plats och råd med osv.
Thomas_Blekinge: Menar du brädor när du säger plank? Tryckimpregnerat är ju oftast trall eller regler. Svårt att bygga något vattentätt av detta. Du behöver ha en tät yta, alltså antingen skivmaterial eller spontat virke. Kolla på "råspontslucka" som du kan behandla med olika sorter vattenresistent material (linolja, träolja, rätt färg). Om du använder marinplywood kan du limma lister/brädor
Karl-Bertil Jonsson: Någon annan som har en gissning? Vad är det för sannolikhet att det är 70-reglar?
Didrik Lindqvist: Hej, jag har införskaffat mig ett fritidshus från 1975. Panelen är idag spikad direkt mot stomme med en hård svart duk emellan utan luftspalt. Idag så är tjockleken på isoleringen i yttervägg 90mm och önskar lägga till åtminstone 70mm. Ett problem som jag har är att det är ett elskåp i vägen och undrar hur man ska gå tillväga för att kunna byta panelen och tilläggsisolera på
Schrat: Hej! Jag har följd tråd om mögel i många år och kört en del tankeexperiment. Jag har haft min mögelstuga i tio år nu och efter experiment med solfångare och vädring kommit fram till att något boende är inte att tänka på utan rivning. Men vad händer om jag öppnar upp stommen och nöjer mig med ett öppet förråd? Bakgrund : stugan är en timrad stuga med krypgrund från 1800
Claes Sörmland: Är murstocken i användning? Den traditionella lösningen var ju att mura en utkragning för anslutning av bjälklag.
AlgoJerViA: Ja det är en massa bly på toppen. Får man fortfarande ha det?
Thomas_Blekinge: Detaljplanen gäller. Du kan inte få bygglov som avviker från DP. Mindre avvikelser kan tillåtas. Vad andra har byggt har ingen betydelse, varje ärende prövas för sig. Ordföranden kan inte råda över DP. Ni kan ansöka om ändring i DP men det kostar tid och pengar. Enklare är dock att muta byggnadsnämnden på något sätt. Vara med i samma Whiskyklubb, donera till nogånting, Lions,
A-Man_08: Lustig tråd.