L
lillav: Jag har gamla vanliga väggfasta elelement och vill styra underhållsuppvärming medan jag är borta på vintern. Därför har jag skaffat timavtal och ska köpa element som kommunicerar via WiFi med Tibbers app. Ska bara använda detta/dessa element när jag är borta och de behöver inte ha kapacitet att värma stugytan till mer än 10 grader. Ytan är 56 kvm (stort kök med två öppna dörrar
0 svar · 787 läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Följer detta då jag också har en gammal plintgrund, och kommer det upp tips kring hur man kan göra det till en platta eller torpargrund på ett bra och billigt sätt kan det vara intressant. Men annars är ju en fördel med plintgrund att det ofta är relativt lätt att lyfta och ersätta plintarna, om det behövs. Kommer man under så kan ett par 20t domkrafter räcka. Har ni mycket
1 svar · 2,9k läst
Jonatan79
Jonatan79: Du kommer få slipa varje eller vartannat år om du vill ha det ursprungliga utseendet…. :(
7 svar · 1,8k läst
·
R
richardke: Håller på att renovera äldre fritidshus. Helt byggt i trå och i princip oisolerat. Helt kallställt vintertid. Tänker sätta upp pärlspont som bröstpanel och tänkte då fästa den direkt i brädväggar utan någon spikläkt emellan. (Utan spikläkt för att slippa göra om dörr-och fönsterfoder mm). Ovanför bröstpanelen sätts pappspända tapeter. Undrar nu om det verkligen fungerar
0 svar · 1,7k läst
A
AndersS: Vad har du för brunn och pump? Är den borrad är det inget problem med pumpen. Tömma vattenledningar är oftast inga problem, kan t.ex. göras från säkerhetsventilen på varmvattenberedare, vid anslutning till hydrofor, etc. Det man inte får glömma är blandare med backventiler som måste tas bort och tömmas. Jag har tidigare även blåst ut vatten med tryckluft, men efter installation av
11 svar · 3,6k läst
J
janne1313: Jag har ett gammalt torp där jag har en oinredd kallvind. Yttertaket har betongpannor och under det armerad plast mot takstolarna. Nu har jag tänkt isolera yttertaket och inreda vinden. Behöver tips på hur jag skall isolera yttertaket / Janne
0 svar · 1,1k läst
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Går det att isolera och gräva ner tanken ?
9 svar · 2,0k läst
·
K
Kurtkarlviktortomas: [citat] Tack för bra info Hälsningar Tomas
7 svar · 1,1k läst
torpet79
torpet79: [citat] Tack. Får kanske ta hit en rörmokare för en översyn ...
8 svar · 2,3k läst
·
C
cathablom: Tittade på ett fritidshus i helgen där det fanns en lucka till ett utrymme som jag gissar kan vara en gammal sval under golvet. På teglet fanns påväxt som på bilden, någon som vet vad det är? Källarsvamp? Såg ut som skum, snarare fuktigt än torrt. Blir extra skraj eftersom golvet lutade och sviktade något i en radie ca 1,5m mot luckan. Huset saknade hängränna på baksidan och marken
0 svar · 949 läst
·
J
Josefined: Det kommer inte vara kallställt men lägre temperatur (vi kommer inte vistas där dagligen under vintern)
2 svar · 1,4k läst
Z
Zorn: [citat] Känslan säger att en stödmur av lecablock inte gör sig i ditt fall. Hör med Finja vad dom rekommenderar och vilka begränsningar och möjligheter som finns.
11 svar · 1,7k läst
·
C
cpalm: Plegel har räddat många gamla fina hus, så kör på det om du känner att du inte orkar med ett mer kulturhistoriskt korrekt renoveringsprojekt. Hellre det än att det förfaller. Om du sparar pannorna kan man ju alltid ändra tillbaka i framtiden.
17 svar · 4,4k läst
·
N
Norra Sverige: Hej, avser bygga en stuga (spiketält) som kallställs mellan nyttjandetiderna. yttermått 2,2 x 3,15 m 2,80 höjd mot husvagnssidan. Vad är lämpligt på insidan väggar o undertak, OSB, råspont eller vad? Golvet råspont? Väggar tak o golv är isolerade.
0 svar · 2,0k läst
M
myrstack: Hur djupt till fast botten? På mjuk botten kan man i vissa fall göra en hybridvariant mellan stolpar och stenkista genom att slå stolpar till botten och sedan bygga vidare enligt principen stenkista. I vissa fall slår man stolpar tätt och fyller med en ramp i överkant som håller ihop det och i vissa fall bygger man en traditionell stenkista på land med bara längre stolpar i respektive
3 svar · 3,4k läst
·
D
Dawkins: [citat] Bra tips om hemmagjord "torrboll"
15 svar · 4,8k läst
B
Bongtor: Gör min grävning nu också i länet och lägger mig på 1,8m + isolering ovanpå. Har tur att en ordentlig grävare gör jobbet men kommer nog ändå behöva en värmekabel en bit då vi måste snedda in i stugan då det saknas förberedda anslutningar i plattan. Däremot fattar jag det som att om grundvattennivån är högre än rekommenderat tjäldjup kan man lägga sig högre upp..chansar
7 svar · 6,6k läst
F
fribygg: [citat] En plitgrund till en sommarstuga behöver knappast någon konstruktör, sånt arbete har folk traditionellt gjort själva för hand och är du obekväm med det arbetet tar du lämpligen in offerter på jobbet från några lokala markentreprenörer. Gjut inte så högt, betong riskerar att bli en bristvara i Sverige och det är onödigt att förbruka en massa dyrbara ändliga resurser då
13 svar · 6,7k läst
·
M
Mulla: Hej Hur vinterbona sommarstuga som står på plintar? Anita
0 svar · 1,3k läst
D
DanielNilsson61: Missa inte att tömma varmvattenberedaren bara, kan bli dyrt satan annars
4 svar · 3,5k läst
Ollro
Ollro: [citat] Hej! Har du möjlighet att skicka mig bilderna också? Har en 70 m2 stuga på plint som jag måste rätta upp. Mvh /Olle
21 svar · 32,2k läst
D
Dawkins: [citat] Jag har också erfarenhet av att mer ventilation gör så att mer fukt kommer in i ett kallt hus. På vår sommarfashastighet har vi flera hus där ett alltid står helt kallt. Vi provade att öppna ventilerna under vintern, men då blev fuktproblemen större, så nu kör vi hel stängt. Lite luft kommer ändå alltid in i gamla hus.
30 svar · 8,7k läst
·
D
Daniel 109: Det brukar stå på toppen.
5 svar · 1,4k läst
·
A
Arvid86: Hej! Läst lite om ljudisolering i andra trådar, men har ändå några små frågor. Det är 450mm bjälkar mellan våningarna och utan isolering, jag tänkte inte isolera för värmens skull utan för att minimera buller från ovanvåningen. Kommer jag att behöva 450mm isolering eller räcker det med tunnare isolering, och var ska den sitta? Ska jag fästa isoleringen direkt på golvet
0 svar · 716 läst
Kashew
Kashew: Såklart, jag kan ta fram en skiss. Återkommer!
3 svar · 1,2k läst
J
johan_modig: Tänkte runda av den här tråden efter lite sommarpyssel. Laddade upp med lite limträ. Balk och stolpar. [bild] Multiverktyget med sågblad gick varm för att kapa bort väggbeklädnaden som var nån sorts tunn fuskpanel. [bild] Balken på plats. Så här i efterhand kändes den rätt överdimensionerad. Kunde inte backa hela hänget men såhär lär det hålla ett bra tag [bild] Spärrgrund
15 svar · 10,7k läst
·
L
L.A.E: Sänk pumpen är trasig kan, den vara kvar som ett filter till annan pump uppe på marken utanför brunnen ??
0 svar · 852 läst
C
cpalm: Vad exakt som behöver göras kan ju variera. Vad är det som är trasigt och vad är det för typ av spjäll? Bild?
9 svar · 4,9k läst
T
totesos: Hej alla! Tacksam för tips! Jag tänker bygga ett utekök i vår sommarstuga som ligger på en ö i en insjö, utan vatten/avlopp. Ingen el heller men förra året satt vi upp solceller som driver ett kylskåp och lite belysning, Jag vill göra ett utekök på altanen som ligger mellan 2-4 m högre upp än vattennivån (beroende på vattenhöjden) samt kanske 2 m från strandkanten. Har fått
0 svar · 2,6k läst
P
Anonymiserad 135652: [citat] Absolut! Kul att renovera
5 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.