G
Gardman: [citat] Tack för synpunkter. Undrar om det krävs distansavstånd med pex ”rör i rör”?
4 svar · 1,6k läst
·
MathiasS
MathiasS: Är det inte smidigare med en anborrningsbygel i lämplig dimension? Exempel: https://www.rinkabyror.se/artikel/anborrningsbygel-25x15r-inv/
6 svar · 1,9k läst
·
V
Voyager: Hallå! Jag har rötskada i ena hörnet som ni ser. Ena sida behöver jag byta ca 60cm på ena sida och på den sidan som syns i hörnet ca 167 cm. Jag har tänkt ta den korta sidan först och låta det ligga på stenblocket. Sen ta den andra sidan på 167 cm. Hela den kortsidan på stugan är 275 cm. Behöver jag säkra upp väggreglerna ? Eller kan jag lita på att det håller? Nån som har
0 svar · 1,7k läst
·
S
Sallej: Hej, Jag har precis blivit med fritidshus där det finns mulltoa med multrum i källaren. Jag behöver hjälp med hur det här funkar. Den har varit överfylld samt har förra ägarna användt den som en papperskorg. Jag har fått gräva ut det mesta av skräp + mull men är kvar massa vätska och den läcker ut från tömningsluckan. Är det meningen att man ska tappa ut vätskan ur kranen där
0 svar · 1,8k läst
·
H
hempularen: Som sagt troligen finns det ett tak av råspont (heltäckande träpanel) ovanför. Men det kan också vara glest monterade brädor, med relativt breda glipor. De här skivorna bär ingenting, de skulle knäckas direkt om det ligger isolering direkt ovanför. Så det måste finnas något som bärisoleringen där (om det finns isolering).
4 svar · 3,7k läst
·
rayab
rayab: [citat] Ja det är denna lösning som jag troligtvis kommer gå för om jag hittar en vettig pump.
6 svar · 7,8k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Skall du bygga platta på mark så har du ingen invändigt diffusionsskikt, det lägger du utvändigt (iaf om det är en varm platta vilket rekommenderas) [bild] En uteluftsventilerad krypgrund - där ska du ha åldersbeständing plast på marken innan isoleringen. [bild] Är den inneluftsventilerad så skall diffusionsskiktet ligga ovanför isoleringen [bild]
1 svar · 2,2k läst
·
B
Blåsalvia19: [citat] Jag har hört att man ska börja med att söka rivningslov och sen byggnadslov. Och att man kan bo kvar i det men det förutsätter ju att ni lägger nya huset på annan plats :-). Bäst är ju så klart att prata med kommunen kanske olika i olika kommuner.
6 svar · 4,1k läst
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: [citat] Om träet är torrt och det endast är små mängder trämjöl du hittar, är det ingen större anledning att vara orolig, nej. En kan undra varför det blev röta i träet från början? En teori skulle vara att taket läckt för länge sedan och kapillärkrafter gjort att vattnet runnit på undersidan, en annan tanke är att det är en återanvänd takås som redan varit lite åtgången
11 svar · 6,8k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] En fuktig källare blir ju bara problem om det finns organiskt material därnere...eller om det fryser till is :) Jag har sett huskällare som delvis varit urberg...dom är inte torra på något sätt :) Som makhno_ ovan slkrev så kan tom ventilationen försämras med en bättre dörr, men det kan man iofs lösa med att ta upp ventilationshål iofs Om vattenpumpen sitter där, och det
4 svar · 2,3k läst
A
astolf: Jag skulle börja med en fråga till kommunen, avlopp är tillståndspliktigt så det är sannolikt att det finns en beskrivning av systemet där.
13 svar · 4,0k läst
·
D
Daniel 109: Det borde inte ha någon betydelse hur de lägger den. Men varför betala mer för en sämre produkt?
46 svar · 19,5k läst
·
T
tergo: [citat] tex boracol
6 svar · 1,3k läst
·
T
6 svar · 1,3k läst
·
F
fribygg: [citat] Om du behöver dra upp slang eller rör ur källan för att byta bottenventil är det lättare att ha borrhålet utomhus. Om den borrade brunnen behöver rensas, eller hydraulspräckas för att få mer vatten skulle iaf inte jag vilja ha den innomhus.
9 svar · 4,6k läst
KavehC
KavehC: Hittat två sorters avföring på vinden i ett fritidshus. Skogstomt i norra stockholm. Vinterbonat och uppvärmt. De små kottarna ser ju onekligen ut som mus, men de större "kringlorna"? Fritidshuset är nyligen införskaffat och enligt säljaren ska det inte finnas några aktuella problem med ohyra. Taket är isolerat och alla springor är tätade med nät.
0 svar · 1,8k läst
·
L
Lars Ryden1: [citat] En fråga i all välmening? Har ni övervägt eltoa/Cinderella? Vi har en sådan nu och totalkostnaden, för att inte tala om böket med att gräva upp hela tomten, minskades till under 25%. MVH//Lars
3 svar · 2,5k läst
Cheesen
Cheesen: [citat] Våran brygga är ju inte lika dåligt till men vi hade en 18 tons grävare på plats i tre dagar.. (den kostar ca 3000:-/timme plus frakt idag) till det kommer virke och arbete av snickaren som dock var gratis vid tillfället. (Grävaren var också "gratis") vill inte ens tänka på vad bryggan skulle kosta om jag skulle behöva göra den idag. Bara frakten av stenen (fem lastbilslass)
3 svar · 6,6k läst
K
Kristina2: [citat] bra ide, tror att ett skåp inte passar för Det är flera fönster och för kort vägg. Vil få upp sängen så man även att det blir en sittbänk/soffa med förvaring .
2 svar · 3,0k läst
U
Utsliten och utdömd: Träpanelen är inte diffusionstät om den inte målas med plast/akrylfärg (om ens då). Ser inget problem alls med att montera panel inomhus direkt på gips.
3 svar · 3,3k läst
T
Taxture: Är väl samma som att ställa frågan ”Hur långt är ett snöre?” skulle gissa att det kostar under två miljoner ;)
32 svar · 4,9k läst
S
snowsoul: [citat] Hej P Jag har inte märkt av nån kondens, men jag hade problem med att 16A uttaget fungerade sporadiskt, fick fippla lite med JFB så fungerade det ett tag.... så efter nån vecka fungerade 16A uttaget inte alls. Så i väntan på elektrikern så kopplade jag in en byggcentral på schuko uttaget och kunde använd 2 övriga faser som fungerade. Elektrikern kom efter en vecka och bytte en
10 svar · 6,6k läst
·
K
Kristallen: Hej! Skulle behövt lite råd angående våran stuga. Under vintern blir det förbannat kallt på övervåningen ( runt 3-4 grader ) och har antagit att det är dåligt isolerat på dem bägge kattvindarna, till min förvåning så är väggarna isolerade, det jag undrar är om det finns någon vinning i att sätta vindpapp på insidan av väggarna för att förhindra eventuell vind blåser
0 svar · 1,1k läst
S
Sofia Gustafsson: [citat] Ja syllen är ett måste men också kolla taket invändigt. Där har du nog rätt i att vi nog själva kommer se om det är fuktskadat när vi väl börjat undersöka. Vi har förstått att skynda långsamt är det som gäller här Ska definitivt kolla in böcker om gamla hus, bra tips!
8 svar · 3,0k läst
·
Semiproffset
Semiproffset: Så då kan jag bara ta 10cm/m (i mitt fall 42cm) så blir det typ 6 grader!. Toppen, tack!
9 svar · 16,3k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Sådana här har vi: [bild] Finns i olika färger på t.ex. Byggmax: https://www.byggmax.se/catalogsearch/result/?q=golvlist&p=2
2 svar · 2,8k läst
·
L
LasseHerman: Om vi sätter in en drybox med rörpaket ( https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/luftforbattring/elektriska-avfuktare/tillbehorspaket-417076/)- räcker det tror ni för vår krypgrund byggd som tre skepp med några mindre öppningar? Eller måste man köpa extra rör? Så här ser det ut: [bild]
9 svar · 7,5k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Står i instruktionen från tillverkaren av pappen. Ibland finns det även en liten bild på själva rullen
1 svar · 1,8k läst
Jonatan79
Jonatan79: Isolera på bara, det påverkar sällan ventilationen negativt. Se över ventilationen sedan, det är viktigt.
1 svar · 1,6k läst
G
Gretha: Har någon erfarenhet med att bygga Agö 40-80, eller liknande fritidshus? I lösvirke eller prefab moduler.
0 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.