Byggahus.se

Tips till stugproducent som bygger liknande hus som vi har sen tidigare

1. Hosse
    Medlem · Akershus · 129 inlägg

Hosse

Medlem
    Vi hoppas och tror att vi snart får tillslag på granntomten till stugan. Den stugan vi har idag är en utbyggd stuga från 1970. Där har vi satt upp en helt ny stuga utanpå den andra, men en helt annan stil. Bra takhöjd och massa fönster. Detta blev gjort 2013-2014.
    På den nya tomten skulle vi vilja ha nåt liknande, fast mindre. 2 sovrum, ett bad med bastu och öppen lösning mellan kök och vardagsrum. MEN vi vill slippa lösvirke bygg denna gången men samtidigt ha ungefär samma stil som dagens stuga.
    Har nån sett en producent som har nåt tillsvarande? Generelt, har nån några rekomendationer på tillverkare av färdiga/halvfärdiga stugor? Detta är lågbudget prosjekt, så kom gärna med producenter som är billiga:)

På förhand tack!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_0087.JPG

2. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 907 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Frågan är nog alldeles för diffus för att kunna generera ett vettigt svar.

Men eftersom du/ni inte vill ha lösvirkes, så borde det väl gå bra att plöja igenom småhusfabrikanternas kataloger/hemsidor.
    Om det sedan skall gå att hitta något som liknar er nuvarande stuga är kanske tveksamt :sweat:

Lycka till!

3. Hosse

Hosse

Medlem
    När vi ritade detta kikade vi på saltdalshyttan i Norge och tog det som utgångspunkt. http://www.saltdalshytta.no/
    Nu är Saltdalshytta alltför dyrt för oss och å få det från Norge är nog bara dyrt och krångligt.
    Så min fråga är egentligen om nån sett en stugproducent som har nåt liknande i Sverige?

4. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 907 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Var skall ni bygga?
    Och förresten, vad har ni emot lösvirkesbyggt?

5. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 4 294 inlägg

richardtenggren

Självbyggare
    Jag har för mig att stugan huserar runt Hudik? Har för mig jag sett någon tidigare tråd från dig?
    Du har ju den lokala husleverantören Hudikhus som för närvarande(tror jag?) bygger fabrik i stan för egen tillverkning, nere på ”varvet”. :)

6. Hosse

Hosse

Medlem
    Har absolut inget mot lösvirke i utgångspunkt, men vår snickare som byggde förra stugan/huset har inte tid att hjälpa mig så mycket denna gången. Dvs det måste vara ett snabbare prosjekt. Jag har heller inte så mycket tid att pendla till Hälsingland som jag hade för några år sen.
    Optimalt sett ville vi gått för lösvirke. Helt klart.

7. Hosse

Hosse

Medlem
    Imponerande! Du kommer ihåg mig:) Jepp, det stämmer det. Har kikat mycket på hudikhus. Fina hus det, men kanske lite tråkiga i förhållande till det vi har sen tidigare och önskar att efterlikna. Så är dom ganska dyra också..

8. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 4 294 inlägg

richardtenggren

Självbyggare
    Yes, gillade er stugas design, så är jag ju från trakten också :)

Jo, jag instämmer, min tanke var att ni kunde rita något eget, i stil med er nuvarande och låta dem leverera väggmodulerna etc.
    Jag hade dock ingen aning om prisbilden, tänkte mest att det var lokalt :)

9. Hosse

Hosse

Medlem
    Sant. Jag kan ju ge dom en skiss och se vad dom kan erbjuda

10. F
    Medlem · Stockholm · 79 inlägg

freitag

Medlem
    Gutehus?

Men annars kan ju de flesta husleverantörer slå ihop ett hus på din egna ritning.

• Laddar…
  11. Hosse

Hosse

Medlem
    Hej, Hittade ingen hemsida på gutehus?
    Har också pratat med saltdalshytta.no och dom kan exportera till Sverige faktiskt. Blir samma pris. + frakt.

Hur mycket dyrare blir det egentligen med byggsats än lösvirke? Nån som har nån aning?

12. F
    Medlem · Stockholm · 79 inlägg

freitag

Medlem
    https://issuu.com/gutehus

• Laddar…
  13. Hosse

Hosse

Medlem
    Tack freitag.
    Hittade tyvärr inga priser där. Känner du till prisnivået på dom?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.