Har kontrollerat status på anoden på en vattenberedare NIBE Eminent-E 55 inköpt 2006 och följt instruktionen för detta på sid 3 i manualen.
Men när jag ska öppna avstängnings-/backventilen alltså ratt (22) väsnas det och vibrerar nåt vansinnigt i rören???!!!
Vad kan ha hänt?
Jag bara skruvade lös anoden och sedan skruvade jag tillbaka den, inget mer.
Tacksam för tips
Men när jag ska öppna avstängnings-/backventilen alltså ratt (22) väsnas det och vibrerar nåt vansinnigt i rören???!!!
Vad kan ha hänt?
Jag bara skruvade lös anoden och sedan skruvade jag tillbaka den, inget mer.
Tacksam för tips
Redigerat:
Ventilkäglan vibrerar, stor tryckskillnad över ventilkäglan.
Öppna ventilen snabbare och mer.
Du kan även sänka kallvattentrycket, stänga av pumpen/stänga inkommande kallvatten samt öppna kallvattenkran å släppa ut trycket, sen öppna avstängningsventilen till VVBn, sen starta pumpen/öppna inkommande kallvattenkran.
Öppna ventilen snabbare och mer.
Du kan även sänka kallvattentrycket, stänga av pumpen/stänga inkommande kallvatten samt öppna kallvattenkran å släppa ut trycket, sen öppna avstängningsventilen till VVBn, sen starta pumpen/öppna inkommande kallvattenkran.
Bästa svaret
Om säkerhetsventilen läcker/droppar innan VVBn ens har börjat värma vattnet så är det smuts mellan käglan/ventilsätet.
Genom att öppna/stänga SÄVen flera gånger så kan smutsen/avlagringarna eventuellt försvinna. Annars är det byte av SÄVen som gäller.
Tänk bara på att köpa en med rätt tryck.
Genom att öppna/stänga SÄVen flera gånger så kan smutsen/avlagringarna eventuellt försvinna. Annars är det byte av SÄVen som gäller.
Tänk bara på att köpa en med rätt tryck.
Det brukar stå på toppen.
Klicka här för att svara