Har kontrollerat status på anoden på en vattenberedare NIBE Eminent-E 55 inköpt 2006 och följt instruktionen för detta på sid 3 i manualen.

Men när jag ska öppna avstängnings-/backventilen alltså ratt (22) väsnas det och vibrerar nåt vansinnigt i rören???!!!

Vad kan ha hänt?
Jag bara skruvade lös anoden och sedan skruvade jag tillbaka den, inget mer.

Tacksam för tips
 
Redigerat:
Ventilkäglan vibrerar, stor tryckskillnad över ventilkäglan.

Öppna ventilen snabbare och mer.

Du kan även sänka kallvattentrycket, stänga av pumpen/stänga inkommande kallvatten samt öppna kallvattenkran å släppa ut trycket, sen öppna avstängningsventilen till VVBn, sen starta pumpen/öppna inkommande kallvattenkran.
 
  • Gilla
moonsire och 1 till
  • Laddar…
Tack @Demmpa !!!
Lite rejäla varv på kranen så blev det tyst och fyllning av VVB ok.
Ny fråga om du ids svara:
Kontinuerligt dropp från spillröret? Normalt efter VV-tapp men den droppar hela tiden. Försökt motionera säkerhetsventil men ingen skillnad.
 

Bästa svaret

Om säkerhetsventilen läcker/droppar innan VVBn ens har börjat värma vattnet så är det smuts mellan käglan/ventilsätet.

Genom att öppna/stänga SÄVen flera gånger så kan smutsen/avlagringarna eventuellt försvinna. Annars är det byte av SÄVen som gäller.
Tänk bara på att köpa en med rätt tryck.
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
Tack igen!
Var kan jag se vilket tryck ventilen ska palla?
 
Det brukar stå på toppen.
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.