Håller på att renovera äldre fritidshus. Helt byggt i trå och i princip oisolerat. Helt kallställt vintertid. Tänker sätta upp pärlspont som bröstpanel och tänkte då fästa den direkt i brädväggar utan någon spikläkt emellan. (Utan spikläkt för att slippa göra om dörr-och fönsterfoder mm). Ovanför bröstpanelen sätts pappspända tapeter. Undrar nu om det verkligen fungerar med pärlsponten direkt på brädväggen, eller om det behöver vara luftspalt mellan vägg och pärlsponten? Taket är brädtak som målas, tidigare pappspänt tak med omålade brädor under (d v s fukt har kunnat vandra fritt upp genom taket och snabbt torkas ut igen. Misstänker att målade brädor gör att denna naturliga fuktrörelse begränsas..?). Så, behöver lite råd här. Vad säger ni?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.