1 405 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Isolera innertak, gammalt hus
Vi har ett uthus som inte använts under flera år, och därför huserat en del möss. Taket är plank med små glipor på sina ställen och mellan gliporna kommer det till och från ner spån.
Nu har vi renoverat huset under sommaren och kvar är taket - som alltså är innertaket, yttertaket är fortsatt oisolerat och väntas förbli så. När jag läst på verkar det som att vi skulle kunna bara fylla på med kutterspån under förutsättning att det nu liggande spånet är torrt/rent. Nu tvivlar jag på att spånet är rent efter alla år av möss men kan detta vara en bra idé i så fall? Förutsatt att vi lägger någon form av ångspärr eller papp, så att spånet inte fortsätter falla genom gliporna, antar jag.
Alternativet är som jag förstått, eftersom det är ett gammalt hus, att byta isoleringen till Cellulosa. Lägger vi i så fall ångspärr underst och bygger på med cellulosa på det, eller ska det ligga en viss tjocklek cellulosa underst, sen ångspärr, och sen ytterligare cellulosa?
Tacksam för all hjälp!
Nu har vi renoverat huset under sommaren och kvar är taket - som alltså är innertaket, yttertaket är fortsatt oisolerat och väntas förbli så. När jag läst på verkar det som att vi skulle kunna bara fylla på med kutterspån under förutsättning att det nu liggande spånet är torrt/rent. Nu tvivlar jag på att spånet är rent efter alla år av möss men kan detta vara en bra idé i så fall? Förutsatt att vi lägger någon form av ångspärr eller papp, så att spånet inte fortsätter falla genom gliporna, antar jag.
Alternativet är som jag förstått, eftersom det är ett gammalt hus, att byta isoleringen till Cellulosa. Lägger vi i så fall ångspärr underst och bygger på med cellulosa på det, eller ska det ligga en viss tjocklek cellulosa underst, sen ångspärr, och sen ytterligare cellulosa?
Tacksam för all hjälp!
Klicka här för att svara