24 738 läst ·
6 svar
25k läst
6 svar
Bygga stuga på bilfri ö
Jag har letat efter trådar med ovanstående ämne, men inte hittat någon.
Hur som helst undrar jag om någon har erfarenheter av att bygga fritidshus på bilfri ö - med eller utan reguljär förbindelse.
Har ni tips eller varningar?
Vilka fördyringar och komplikationer kan uppstå?
Hur gör man med kranar och transport m.m.?
För egen del skulle det bli fråga om ett mindre hus 30 - 50 kvm.
Hur som helst undrar jag om någon har erfarenheter av att bygga fritidshus på bilfri ö - med eller utan reguljär förbindelse.
Har ni tips eller varningar?
Vilka fördyringar och komplikationer kan uppstå?
Hur gör man med kranar och transport m.m.?
För egen del skulle det bli fråga om ett mindre hus 30 - 50 kvm.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Jag har iof inte byggt på en ö - men iom att jag bygger på en icke-ö så kan jag tänka mig ett par saker...catharina skrev:Jag har letat efter trådar med ovanstående ämne, men inte hittat någon.
Hur som helst undrar jag om någon har erfarenheter av att bygga fritidshus på bilfri ö - med eller utan reguljär förbindelse.
Har ni tips eller varningar?
Vilka fördyringar och komplikationer kan uppstå?
Hur gör man med kranar och transport m.m.?
För egen del skulle det bli fråga om ett mindre hus 30 - 50 kvm.
Mycket beror förstås på hur stor ön är, om det går att ta dit bilar etc
- Brygga på fastlandet + ön är ju ett måste för att kunna lägga till och lasta så smidigt som möjligt. Finns färja är ju detta ett icke problem.
- Båt med lastförmåga: Bygger du på en ö måste du rimligtvis ha tillgång till en båt stor nog att frakta tunga och otympliga grejjer (om bilfärja inte finns då). För själva huset/husbyggsatsen, kan man kanske tänka sig att hyra en större båt just då. Men innan dess är det betong, verktyg och annat som skall över, och senare vill man frakta över möbler, ev. kyl/frys etc
- Vatten och el - beror väl på storleken, men kolla upp hur det är med tillgång till dessa, ev brunnsgrävning tank etc - om ni nu vill ha VA och el dvs.
- Huset/byggsatsen skall rimligtvis levereras i så små module att tunga maskiner inte krävs för urlastning och uppförande - om det inte på ön finns en maskin ,eller kan tas dit förstås.
- Väder - ev kan ju byggnationen ta längre tid om det är en mindre ö där man är mycket väderberoende.
/K
Been there - done that!
Vi har under de senaste åren byggt ett fritidshus om ca 40 m2 + loft på en bilfri ö, utan vägar och utan färjetrafik. Det har gått bra men har krävt massor av jobb och låååång tid eftersom väntan är en faktor.
Eftersom det inte funnits någon bro till ön och det dessutom är rätt grunt vatten i närheten av vår tomt har vi inte kunnat ta några större maskiner till ön utan fått göra det mesta med handkraft. Vi har alltså grävt ur för grunden med handkraft (en sommars jobb), vi har burit virke från brygga upp till tomt för handkraft, vi har fått upp takbjälkar på 6 m höjd med handkraft...
Allt material, virke, gjutsand, jord har forslats till fastlandet med bil, dumpats på en allmän parkering och därefter forslats med båt eller skoter till ön. Virket till stugan kördes över isen med traktor en vinter och förvarades under presenningar tills våren kom.
Vi har haft viss hjälp av en gräsklippartraktor med släp, men mest av en skottkärra!
Saker att tänka på är att om ni måste ta dit fackmän, t ex elektriker, rörmokare osv så kan det bli rätt eftersom det är brukligt att betala för restid och reskostnad. Försök att samordna aktiviteter med annat som händer på ön. Vi fick t ex nys om att en traktor fanns på ön på uppdrag av elverket och lyckades få tag i mobilnumret till föraren. Denne kunde då för en mindre summa i fickan markplanera åt oss på fikarasten. Där tjänade vi några veckors jobb med spade även om det innebar att vi fick ta semesterdag och kasta oss i bilen ner till stugan.
Vi beställde vår stuga 2001 (ev 2002) och den är idag fortfarande inte klar. Den är färdigbyggd och målad både invändigt och utvändigt, men mycket återstår. Vatten och el, kök, badrum, altan är de mest akuta sakerna... Men för att få vatten måste det grävas ner rör och anslutas till pump och för att få el måste fackmän dit och för att få ett badrum måste en brunn grävas och då måste vi klura ut hur vi utan maskiner skall orka flytta cementringarna och då måste vi tajma den aktiviteten med att stuggrannar kan sluta upp med muskelkraft och....
Kom på en sak till. Ifall ni har behov av att hyra maskiner, t ex traktorer, så är det inte alla företag som gärna tar ut dessa till öar med hjälp av is eller pråmar. Det anses för riskabelt och täcks inte av deras försäkringar. Vi har haft tur att ha hjälp av privatpersoner.
Fråga om det är nåt speciellt du vill veta.
Vi har under de senaste åren byggt ett fritidshus om ca 40 m2 + loft på en bilfri ö, utan vägar och utan färjetrafik. Det har gått bra men har krävt massor av jobb och låååång tid eftersom väntan är en faktor.
Eftersom det inte funnits någon bro till ön och det dessutom är rätt grunt vatten i närheten av vår tomt har vi inte kunnat ta några större maskiner till ön utan fått göra det mesta med handkraft. Vi har alltså grävt ur för grunden med handkraft (en sommars jobb), vi har burit virke från brygga upp till tomt för handkraft, vi har fått upp takbjälkar på 6 m höjd med handkraft...
Allt material, virke, gjutsand, jord har forslats till fastlandet med bil, dumpats på en allmän parkering och därefter forslats med båt eller skoter till ön. Virket till stugan kördes över isen med traktor en vinter och förvarades under presenningar tills våren kom.
Vi har haft viss hjälp av en gräsklippartraktor med släp, men mest av en skottkärra!
Saker att tänka på är att om ni måste ta dit fackmän, t ex elektriker, rörmokare osv så kan det bli rätt eftersom det är brukligt att betala för restid och reskostnad. Försök att samordna aktiviteter med annat som händer på ön. Vi fick t ex nys om att en traktor fanns på ön på uppdrag av elverket och lyckades få tag i mobilnumret till föraren. Denne kunde då för en mindre summa i fickan markplanera åt oss på fikarasten. Där tjänade vi några veckors jobb med spade även om det innebar att vi fick ta semesterdag och kasta oss i bilen ner till stugan.
Vi beställde vår stuga 2001 (ev 2002) och den är idag fortfarande inte klar. Den är färdigbyggd och målad både invändigt och utvändigt, men mycket återstår. Vatten och el, kök, badrum, altan är de mest akuta sakerna... Men för att få vatten måste det grävas ner rör och anslutas till pump och för att få el måste fackmän dit och för att få ett badrum måste en brunn grävas och då måste vi klura ut hur vi utan maskiner skall orka flytta cementringarna och då måste vi tajma den aktiviteten med att stuggrannar kan sluta upp med muskelkraft och....
Kom på en sak till. Ifall ni har behov av att hyra maskiner, t ex traktorer, så är det inte alla företag som gärna tar ut dessa till öar med hjälp av is eller pråmar. Det anses för riskabelt och täcks inte av deras försäkringar. Vi har haft tur att ha hjälp av privatpersoner.
Fråga om det är nåt speciellt du vill veta.
Tack för era svar! Jag är helt mållös av beundran inför lindansarens projekt. Något sådant skulle inte funka för oss som inte har tummarna på rätta stället, klena armar och dessutom väntar vårt tredje barn när som helst.
Den tomt vi tittat på ligger på en bilfri ö med reguljär färjeförbindelse och vad vi förstår finns det möjlighet att få material utskickat på båt med minilastare som kan ta sig fram på de vägar som finns. Trots detta känns det ändå som ett projekt man kan vänta lite med. Vi får se. Eventuellt återkommer jag i ämnet senare.
Den tomt vi tittat på ligger på en bilfri ö med reguljär färjeförbindelse och vad vi förstår finns det möjlighet att få material utskickat på båt med minilastare som kan ta sig fram på de vägar som finns. Trots detta känns det ändå som ett projekt man kan vänta lite med. Vi får se. Eventuellt återkommer jag i ämnet senare.
Hej,
Vi har inte byggt nytt men har ett renoveringsobjekt på ö utan förbindelser. Vi har under de senaste åren gjort ett antal större arbeten bl a borrat brunn och grävt avlopp, fällt träd med skogsmaskin (modell mindre), lagt om taket med nytt tegel samt en del annat byggjobb. Om ni planerar att ta hjälp så är vår erfarenhet att hantverkare med vana av att jobba på öar har diverse lösningar på transportproblemet och gärna fraktar maskiner och material på färja. Så länge tomten ligger någorlunda nära stranden och det inte är för brant så är det sällan något problem att köra upp makinerna direkt på stranden. Vår brunnsborrare hade en egen färja och påstod att han aldrig hade haft problem att få i land borrmaskinen (Stockholms skärgård).
Visst blir det dyrare än om man bygger på fastlandet då det medför transporter och resetid men kan man samordna transporter på en färja/pråm och klarar av att bära/transportera materialet själv när det väl kommer ut till ön så tjänar man in några kronor.
Vi har inte byggt nytt men har ett renoveringsobjekt på ö utan förbindelser. Vi har under de senaste åren gjort ett antal större arbeten bl a borrat brunn och grävt avlopp, fällt träd med skogsmaskin (modell mindre), lagt om taket med nytt tegel samt en del annat byggjobb. Om ni planerar att ta hjälp så är vår erfarenhet att hantverkare med vana av att jobba på öar har diverse lösningar på transportproblemet och gärna fraktar maskiner och material på färja. Så länge tomten ligger någorlunda nära stranden och det inte är för brant så är det sällan något problem att köra upp makinerna direkt på stranden. Vår brunnsborrare hade en egen färja och påstod att han aldrig hade haft problem att få i land borrmaskinen (Stockholms skärgård).
Visst blir det dyrare än om man bygger på fastlandet då det medför transporter och resetid men kan man samordna transporter på en färja/pråm och klarar av att bära/transportera materialet själv när det väl kommer ut till ön så tjänar man in några kronor.
Vi har precis rest vårt fritishus (förra helgen) på en bilfri ö i Stockholms skärgård. När man skall bygga på en ö utan reguljär förbindelse finns det många saker som kan komplicera byggprocessen, men tänker man bara igenom logistiken noga går det allt som oftast bra.
Några tips på vägen:
* försök att samordna båttransporter, så att ni inte behöver hyra in fraktbåt alltför många gånger.
* kontrollera om det finns några reguljära bolag (som t.ex. Waxholmsbolaget i Stockholm) som levererar enligt godstidtabell
* samordna grävning m.m. till ett tillfälle eftersom det kostar att transportera maskiner till en ö
* var noga med att kontrollera priser eftersom det i många fall är minst dubbelt så dyrt att anlita maskinentreprenörer i skärgården
* var också noga med att ta referenser på era tänkta entreprenörer (vi råkade ut för en riktigt oseriös brunnsborrare trots detta...)
* hos de flesta husleverantörer kan man välja att få väggarna som storblock eller mindre block beroende på vilken typ av lastare ni kan få tag i
* helikopterlyft är ett alternativ ifall ni bygger på en komplicerad tomt, men är ofta väldigt dyrt ( ca 14 000 kronor/timme)
* ett alternativ till "vanliga fraktbåtar" är att använda sig av en större pråm (typ bilfärja), där man låter lastbilen/lastbilarna från husleverantören köra ombord. På så sätt slipper ni ett omlastningsmoment vid fastlandsbrygga.
Det finns hur mkt som helst att säga om hur det är att bygga på en ö, så fråga gärna om det är ngt speciellt du vill veta.
Några tips på vägen:
* försök att samordna båttransporter, så att ni inte behöver hyra in fraktbåt alltför många gånger.
* kontrollera om det finns några reguljära bolag (som t.ex. Waxholmsbolaget i Stockholm) som levererar enligt godstidtabell
* samordna grävning m.m. till ett tillfälle eftersom det kostar att transportera maskiner till en ö
* var noga med att kontrollera priser eftersom det i många fall är minst dubbelt så dyrt att anlita maskinentreprenörer i skärgården
* var också noga med att ta referenser på era tänkta entreprenörer (vi råkade ut för en riktigt oseriös brunnsborrare trots detta...)
* hos de flesta husleverantörer kan man välja att få väggarna som storblock eller mindre block beroende på vilken typ av lastare ni kan få tag i
* helikopterlyft är ett alternativ ifall ni bygger på en komplicerad tomt, men är ofta väldigt dyrt ( ca 14 000 kronor/timme)
* ett alternativ till "vanliga fraktbåtar" är att använda sig av en större pråm (typ bilfärja), där man låter lastbilen/lastbilarna från husleverantören köra ombord. På så sätt slipper ni ett omlastningsmoment vid fastlandsbrygga.
Det finns hur mkt som helst att säga om hur det är att bygga på en ö, så fråga gärna om det är ngt speciellt du vill veta.
Klicka här för att svara