Jag är absolut ingen snickare, och har inte råd med en just... men jag har lite talang eller vilja, så nu behöver jag lite tips. Mitt hus ligger i en sluttning mot en sjö, 32 kvm, byggt-59 och när det byggdes hade man idén att på norrländskt vis lägga verandan mot den sidan där vägen går för att se vilka som passerade förbi. Mot sjön och den bästa utsikten finns bara en glugg i köket. Nu har jag fått ett stort fönster av en granne, 70-tal antar jag, som jag vill sätta in mot sjösidan. Huset är inte isolerat, väggen är bärande 1-tums plank(innervägg treetex) och där finns en liten lutning då grunden satt sig lite. Men det ser OK ut inifrån, någon dryg centimeters skillnad, så jag sätter fönstret helt i våg. Fönstret är 200x180(4rutor) och väggen är nog 420cm.
Jag behöver staga inifrån när jag sågar upp, där takstolarna sitter? Och hur går man till väga för att bära upp taket och göra en konstruktion som inte belastar fönstret? Några tips skulle vara till stor hjälp när jag sätter mig och ritar. Kan inte se några som helst hål efter spik eller skruv i karmen.. hur satt den förut (Västkuststuga)?

Tacksam för tips!!

Vi har också bärande plankväggar i vårt hus. Så här ser det ut ovanför vårt vardagsrumsfönster som nog också är något i stil med knappt 2 m brett.
2007-08-28_Fonster.JPG
De verkar ha lagt upp en planka liknande dem väggarna är byggda av liggande ovanför fönstret.
Vår vägg har iofs. ett ramverk med 1 tum isolering, liggande spontad panel och sedan stående ytterpanel på utsidan också, men jag tror inte att något av det egentligen tar någon last.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.