6 633 läst ·
18 svar
7k läst
18 svar
Självbyggare, hur/vad fyllde ni i er ansökan om byggfelsförsäkring?
Ja du det är jäkligt luddigt på vad som gäller eller inte gäller tycks vara väldigt individuellt ialla fall. Jag hörde detta skulle vara sant med KA, men det återstår att se.
Tack för eran inverkan.
Al Capone hälsar han med.
Tack för eran inverkan.
Al Capone hälsar han med.
Om man ansöker om denna försäkring och anger att man inte har några avtal, dvs man gör allt själv. Vad innebär detta i praktiken?
Vi kommer att köpa stomresning till tätt hus.
Som jag bedömmer det så vårt ansvar innebär att stommen är byggt enligt konstruktionsritningarna? Att konstruktionsritningarna är korrekta ingår väl inte i byggfel-/färdigställande-försäkringen?
För att säkerställa att det är byggt enligt konstruktionsritningarna så måste man väl ställa kravet på KA att kontrollera detta. Så vad innebär detta i praktiken?
Konstruktören ansvarar för konstruktionen, KA ansvarar för att kolla att hantverkarna bygger enligt konstruktionsunderlaget.
Det vi kommer att göra är att skicka in ansökan om försäkring med så låga belopp som möjligt och utan avtal.
Rätt eller fel?
Vi kommer att köpa stomresning till tätt hus.
Som jag bedömmer det så vårt ansvar innebär att stommen är byggt enligt konstruktionsritningarna? Att konstruktionsritningarna är korrekta ingår väl inte i byggfel-/färdigställande-försäkringen?
För att säkerställa att det är byggt enligt konstruktionsritningarna så måste man väl ställa kravet på KA att kontrollera detta. Så vad innebär detta i praktiken?
Konstruktören ansvarar för konstruktionen, KA ansvarar för att kolla att hantverkarna bygger enligt konstruktionsunderlaget.
Det vi kommer att göra är att skicka in ansökan om försäkring med så låga belopp som möjligt och utan avtal.
Rätt eller fel?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
tja eventuellt gäller den om man skulle sälja sitt hus (för köparen alltså), då antar jag att det är lämpligt att åtminstone byggmaterialet tas upp...
om jag är tvungen skaffa denna så kanske det är lämpligt att lägga sig strax under miljonen för materialet, som jag fattat det är avgiften samma från 0 till 1 miljon...
om jag är tvungen skaffa denna så kanske det är lämpligt att lägga sig strax under miljonen för materialet, som jag fattat det är avgiften samma från 0 till 1 miljon...
Redigerat:
Min ickeproffesionella bedömning är:
Färdigställandeförsäkring ska du inte behöva teckna om du saknar entrepenörer, alt att det du betalar för dessa tjänster understiger ett visst belopp.
I ditt fall behöver du ingen KA som hjälper dig att ha koll på hantverkarna.
Så nu väljer du en antingen en kunnig KA som du kan fråga om diverse saker du själv undrar över.
Eller så kan du allt redan
, och då är det bästa att hitta den billigaste KA du kan få tag i. (Som endast upprättar kontrollplan, deltar i byggsamrådet, och slutligen skickar in, den av dig ifyllda, kontrollplanen när allt är klart. Borde bara kosta ett par tusenlappar, men du får nog räkna med 5 -20' typ. 
Du kan alltid försöka få slippa byggfelsförsäkring samt vara KA själv, men troligast kommer du inte undan.
Att du ändå är tvungen att teckna försäkringen. Men då den troligast är totalt värdelös, villkoren är nog skrivna så att utan entrepenörer finns det ingen möjlighet till utbetalning av något som helst slag, så ska du sikta på att betala minimibelopp i premie. Som snailman skriver, håll materialbeloppen under den gräns som ger minimipremie.toysoldier skrev:
Färdigställandeförsäkring ska du inte behöva teckna om du saknar entrepenörer, alt att det du betalar för dessa tjänster understiger ett visst belopp.
Att du ändå måste ha en KA.
I ditt fall behöver du ingen KA som hjälper dig att ha koll på hantverkarna.
Så nu väljer du en antingen en kunnig KA som du kan fråga om diverse saker du själv undrar över.
Eller så kan du allt redan
Du kan alltid försöka få slippa byggfelsförsäkring samt vara KA själv, men troligast kommer du inte undan.
Klicka här för att svara