Swetrot
Swetrot: Jag tycker försäkringsbolaget varit snälla som säger 10kkr i schablonersättning. Nya rör är inte en försäkringsfråga, utan det som försäkringen möjligen täcker är uppbilning, minus ålderavdrag. Det kan bli ganska mycket mindre än 10kkr, men också mer. Det är ju också läge för en händig människa att göra jobbet själv, och få ersättning för jobbet via
5 svar · 2,0k läst
T
TMC: Hej, Du har säkert sätt mina inlägg i övriga delar av denna forumsdel och en del andra...spara pengarna - köp en flaska vin eller ett par snygga skor istället :). Ärligt talat, det är inte mycket som täcks för dom lägger in undantag och reservationer för det mesta och skulle någonting täckas så börjar det med avskrivningar etc etc innan du får ut någonting. Dom gör besiktningen
1 svar · 3,8k läst
T
TMC: Ja, dom har lyckats rätt länge nu att få kunder att av automatikens makt förlänga det dom först skänker bort via Folksams kunder. En (1) (Uno) (One) gång har jag varit i behov att få hjälp av Anticimex Trygghetsavtal och ni kan ju läsa här var deras vägledning ledde till: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/99986-anticimex-vilket-skaemt.html Rena bondfångeriet - himla
6 svar · 5,1k läst
Mattias L.
Mattias L.: Nej, inom en månad butikerna brukar ha 30 dagars öppet köp.
10 svar · 11,6k läst
Åsa76
Åsa76: Jag skulle dock anmäla det till försäkringsboalget, även om det blir stor åldersavskrivning kanske de kan hjälpa till. De har bra hantverkare och gör ett bra jobb, då de inte vill ha felr skador....
4 svar · 9,9k läst
v-g
v-g: Helt rätt, jobbat 16 timmar och hjärnan var inte 100 :)
3 svar · 1,4k läst
N
nybyggd: garbo har nog fått en lite väl dominant ställning för nybyggarna,troligen är premierna mer lockande än ersättningar till drabbade.
3 svar · 1,7k läst
N
nybyggd: vad jag förstår så är det folksams saker i deras försäkringar. jag tror man kan lika gärna lyssna direkt med folksam.
1 svar · 2,4k läst
volvo
volvo: Självklart bör försäkringsbolagen pröva riskfaktorn på den entreprenör vars arbeten de skall försäkra. Om en firma har dålig ekonomi ökar risken för försäkringsbolaget eftersom det finns en risk att firman går i konkurs. Inget annat än en hederlig riskbedömning. Likaså får man inte börja bygga utan en försäkring, oavsett anledningen till att försäkringsbrevet försenats.
6 svar · 2,1k läst
T
ted4248: sjysst, Bostadsgaranti dubblade precis premien på grund av att de inte var nöjda med min entreprenör dvs. 42 232SEK! ren maffiametod att blåsa oss byggare på pengar, Kartell av högsta nivå! Att detta får fortgå!
10 svar · 9,0k läst
N
nybyggd: hoppas för ditt eget bästa du inte har IF,för då kan du glömma ersättning.
2 svar · 1,2k läst
H
hempularen: Jag har uppfattat det så att i de shablonmässiga frågor som ställs när man köper en föärsäkring så ingår det frågor om byggmaterial. Så man får en lägre premie på branddelen av försäkringen om man har sten. Nu antar jag att det handlar om ganska marginella summor så det är knappast något att ta hänsyn till vid val av byggteknik.
2 svar · 1,4k läst
A
airhutter: Hej alla! Skulle behöva lite råd, har fåtten sättning på ytterväggen så att tätskiktet i duchen har gått sönder vilket har lett till att jag har fått en fuktskada i golvet, har varit nere och inspekterat i krypgrunden och sett att isolering och trä är vått. Kollat upp med mitt försäkringsbolag som säger att det inte täcks av försäkringen om tätskiktet är skadat. Eftersom
0 svar · 1,6k läst
Åsa76
Åsa76: Antingen bör man väl sanera oredentligt, eller riva bort det skadade och sätta dit nytt. Jag skulle inte vilja att mögelrester var kvar så de byggs in igen.
2 svar · 1,9k läst
C
carlssoni: Enligt konsumenttjänstlagen är det inte obligatoriskt med slutbesiktning av ett byggprojekt. Om du med försäkring menar byggfelsförsäkring så är slutbesiktning inte obligatorisk för att denna skall gälla. Den två- och tioåriga ansvarstiden börjar löpa när arbetena färdigställts om det inte finns någon slutbesiktning att hänga upp detta på.
1 svar · 2,0k läst
K
kaptenlars: Det står på Vestas försäkringsvillkor: http://www.vesta.se/Images/Hus_070604_tcm87-24603.pdf Försäkringen gäller inte för -på belysningsarmatur, dräneringssystem, tak, takränna, stuprör, skorsten/rökgång, murverk eller ventilationshuv Värdet borde väl vara någonting så längen skorstenen fyller sin funktion? Du får gärna kolla i pdf:en som jag länkade till, jag kanske har
2 svar · 2,5k läst
D
Dr.Feelgood: A ja, kontraktet gick till Vesta, billigare och bättre vilkor. Kan säga att Modernas uppsägning gick väldigt smidigt på en minut, de frågade inte ens varför jag säger upp det ... / Feelgood
5 svar · 3,8k läst
JanneJanne123
JanneJanne123: Nordisk garanti sysslar också med denna typ av försäkringar. www.nordg.se.
1 svar · 2,2k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Då är förstås den billigaste den bästa - mindre pengar ned i det "svarta hålet" . . . 2000 kr kan man ju köpa en juste skruvdragare för om inte annat. Eller göra som min byggmästare sa: Lägg pengarna på några juste byggpresseningar istället så du inte får in byggfukt :) /K
3 svar · 2,5k läst
Snailman
Snailman: det finsn väl bostadsgaranti och garbo, och det verkar skilja i pris mellan dem, så det är väl bäst att fråga båda. påstås finnas fler här: http://www.byggahus.se/ekonomi/byggforsakring.htm
4 svar · 2,6k läst
N
nybyggd: har haft vattenskada i bad,och if,s s,k bedömning ligger i nivå med en byfånes tolkningar. jag kommer aldrig någonsin anlita if som försäkrings givare. så jag ställer ut en varning till alla att anlita dessa. om ni inte finner frid att bara betala premie,och inte få ut vid skada vill säga.
2 svar · 2,0k läst
DVE
DVE: Fy va jobbigt...
1 svar · 2,8k läst
P
peter.holm: Som sagt, inga hantverkare (i stort sett) då det är ett självbygge och material för runt 1.5 miljoner.
4 svar · 3,3k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Jag har iof också bara haft (har) IF på fordonsfärsäkringar. Men jag blev påkörd på MC för ett par år sedan och då var skaderegleraren ok att förhandla med. Fick göra lite som fredrik95 säger och förhandla bara, det första budet var inte det bästa om man säger så :) /K
4 svar · 4,8k läst
M
M.Larsen: Har också precis teckat hem o villa försäkring hos Auro färsäkring, har för mig de va ett dottorbolag till länsförsäkringar.
11 svar · 6,9k läst
C
carlssoni: För varje entreprenör som ni anlitar bör ni absolut ha ett skriftligt kontrakt i vilket ABS 05 åberopas. Den gäller inte bara för totalentreprenader. Skulle så inte göras gäller visserligen ändå konsumenttjänstlagen för tjänsten och den täcker det viktigaste. Men ABS 05 har en del utfyllande bestämmelser som är nog så viktiga. Vill ni bluffa med att ni gör arbetet själva,
1 svar · 3,0k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Jag skulle absolut teckna en villaförsäkring. Förutom skydd för åverkan, så ingår även rättsskydd vilket kan visa sig vara en viktig del.
9 svar · 4,0k läst
C
Clyys: Hej igen, när jag flyttade in så hade man precis åtgärdad de springor utan galler där jag tror att katterna kunde kommit in på taket genom. Alltså är detta något som hänt innan jag flyttade in men det är först nu jag har kunnat lokalisera doften och fläckarna i taket som man kan se om man vet vart man ska leta. Eftersom de takplattor som är "förstörda" från ovansidan så måste
2 svar · 3,9k läst
V
Villebo: Jag hade exakt samma problem. Jag var tvyngen att visa kommunen färdigställande försäkring enligt byggsamrådet vi hade. Banken skulle också ha en färdigställande försäkring för att bevilja byggkredetivet. När jag kontaktade Gar-Bo och Bostadsgaranti så förklarade de att de inte säljer färdigställande försäkring till privatpersoner. Jag informerade kommunen om detta och de sa
2 svar · 7,8k läst
Snailman
Snailman: Huvudsakliga felet för mig känns ju som minsta avgiften på 12000kr Det enda den kommer att gälla för är ju elektrikerns jobb och det kan ju max gå på 150000kr det blir bortåt 10% i försäkringskostnad och sen 10000kr i självrisk om den skulle behöva utnytttjas, det blir ju hiskeligt dyrt.
24 svar · 8,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.