3 258 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
E- arvode på byggfelsförsäkring !?
Fick en räkning på vår BF idag. Byggaren har fixat det åt oss via Garbo, Men nu ska han ha 10 % i arvode för det ???
Det står klart och tydligt i kontraktet att han har rätt att ta ut arvode för ändring- och tillägsarbeten. Jag anser inte att detta är ett sådant!
Jag ställde initialt frågan kring BF till byggaren och han svarade då bara att han skickar in denna. Det brukar gå snabbast då?
Vad anser Ni? Har han rätt att ta arvode? Han borde väl ha informerat oss om det innan kanske? Annars kan jag ju lika gärna ha ansökt om försäkringen själv!!
Dessutom har han 20 dagars förfallodatum på fakturan? Är det inte 30 dagar som gäller om han inte upplyst oss om annat?
Det står klart och tydligt i kontraktet att han har rätt att ta ut arvode för ändring- och tillägsarbeten. Jag anser inte att detta är ett sådant!
Jag ställde initialt frågan kring BF till byggaren och han svarade då bara att han skickar in denna. Det brukar gå snabbast då?
Vad anser Ni? Har han rätt att ta arvode? Han borde väl ha informerat oss om det innan kanske? Annars kan jag ju lika gärna ha ansökt om försäkringen själv!!
Dessutom har han 20 dagars förfallodatum på fakturan? Är det inte 30 dagar som gäller om han inte upplyst oss om annat?
Om inte annat avtalats så är det betalning på stubben (0 dagar) som gäller. Det där med 30 dagar är en utbredd missuppfattning.
Har varit uppe många gånger, t. ex http://www.byggahus.se/forum/juridik/126442-fakturadatum-betalningsdatum-och-droejsmalsraenta.html (där jag försökt redogöra för vad som gäller i inlägg nr 6).
Har byggaren skickat fakturor tidigare med 30 dagar har ni dock - genom att du betalat dem - s.a.s. godkänt betalningsvillkoren, och han kan inte skicka en faktura med 20 dagar efter det utan att ni kommit överens om det.
Har varit uppe många gånger, t. ex http://www.byggahus.se/forum/juridik/126442-fakturadatum-betalningsdatum-och-droejsmalsraenta.html (där jag försökt redogöra för vad som gäller i inlägg nr 6).
Har byggaren skickat fakturor tidigare med 30 dagar har ni dock - genom att du betalat dem - s.a.s. godkänt betalningsvillkoren, och han kan inte skicka en faktura med 20 dagar efter det utan att ni kommit överens om det.
Ja, förfallodatumet på fakturan har jag förstått inte går att bråka om. Känns också mindre viktigt just nu. Tänker dock fr o m nu kräva 30 dagar på fortsatta lyft.
Men den egentliga frågan gäller om han har rätt till ett entreprenörsarvode på byggfelsförsäkringen !?
Men den egentliga frågan gäller om han har rätt till ett entreprenörsarvode på byggfelsförsäkringen !?
Klicka här för att svara