1 461 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Är jag ansvarig för attha hemförsäkring innan jag fått nyckeln?
Hej!
Har precis varit hos banken och tagit ett lån inför hus-köp. Då vi ändå hade ett möte så betalades hela återstående husköpsbeloppet in på Småas konto.
Det var ju lika bra, tänkte jag, fast dead-linen för betalningen är på onsdag nästa vecka.
Men...sedan slog det mig att nu är jag husägare och ansvarig för att huset är försäkrat?
Min försäkring jag "beställt" gäller inte förrän just från och med onsdag.
Undrar: är det jag som är ansvarig för att huset är försäkrat, även fast jag ännu ej fått nyckeln till det och tagit det i besittning?
Försökte få tag i försäkringsbolaget med lyckades ej.
Har precis varit hos banken och tagit ett lån inför hus-köp. Då vi ändå hade ett möte så betalades hela återstående husköpsbeloppet in på Småas konto.
Det var ju lika bra, tänkte jag, fast dead-linen för betalningen är på onsdag nästa vecka.
Men...sedan slog det mig att nu är jag husägare och ansvarig för att huset är försäkrat?
Min försäkring jag "beställt" gäller inte förrän just från och med onsdag.
Undrar: är det jag som är ansvarig för att huset är försäkrat, även fast jag ännu ej fått nyckeln till det och tagit det i besittning?
Försökte få tag i försäkringsbolaget med lyckades ej.
Ahh! så då är det lugnt alltså? Jag ska få hus-skötselpärm och nyckel på onsdag plus att jag ska inspektera senaste arbetet (tapeter)
Så det är alltså det som gäller som överlåtelse och inte vilken dag jag betalat? Skriver man på något överlåtelsepapper också?
Tack för snabbt och lugnande svar!
Så det är alltså det som gäller som överlåtelse och inte vilken dag jag betalat? Skriver man på något överlåtelsepapper också?
Tack för snabbt och lugnande svar!
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Däremot så är det ingen bra idé att betala i förväg för ett hus. Nu lär väl iofs småa inte göra konkurs. Men du äger som sagt inget hus, men du har betalat för ett hus. Du har nu en fodran mot småa.
Klicka här för att svara