Mor Anna
Mor Anna: Tack för svar! Ja det lutar nog åt det. Har kontaktat han som gjorde underlaget och han hade ringt försäkringsbolaget och frågat om att ta hit en som filmade rören och om vi kunde få hjälp med att tömma o maganisera. Men vi har hemförsäkring genom facket då det fick vi ta med dem. Vi har fått ut det mesta själva. De vill inte filma utan menar att både rör rörläggning
7 svar · 1,7k läst
V
ViktorHg: [citat] Om det är kabeln före dina första säkringar och elmätare så ska du ringa nätbolaget direkt så kommer dom och lagar, sen får du se faktura och ev. Kontakta försäkringsbolag.
4 svar · 1,4k läst
BirgitS
BirgitS: Gissningsvis inte eftersom ni har en annan bostad. Men visst kan du fråga de(t) inblandade försäkringsbolagen (-t).
1 svar · 1,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Tycker du ska anlita någon professionell besiktningsman eller byggare som kan bedöma vad skadorna på garaget kostar att åtgärda. Men det lösöre du hade kan ingen annan än du själv sätta ett pris på.
6 svar · 5,8k läst
useless
useless: [citat] Rent juridiskt är säljaren alltid ansvarig och försäkringen skyddar säljaren mot oförutsedda utgifter. Om försäkringen inte täcker ett specifikt fel så är säljaren fortfarande ansvarig.
12 svar · 6,4k läst
BirgitS
BirgitS: Vad som gäller just din försäkring bör du ju fråga Folksam om.
5 svar · 2,7k läst
·
J
Jompa94: Nu är jag kanske lite "sen på bollen", men sitter med exakt samma funderingar. Det känns som att så som det svenska systemet är upplagt så köper man ju grisen i säcken så fort man köper ett våtrum, såvida man inte har gjort jobbet själv eller om det finns fotodokumentation och intyg på att jobbet är utfört enligt branschregler. Om man har utfört jobbet själv så återstår det
8 svar · 2,7k läst
Henrik.woll
Henrik.woll: Tätskikt i tvättstuga som var felaktigt utfört föll pga ett bomljud i platta vid dörren. Inte i närheten av skadat område eller ens relaterat. Men Notering om bomljud gjorde att vi fick fördjupad undersökningsplikt enligt jordabalken.
1 svar · 2,6k läst
·
T
tergo: BRF föreningen försäkring tar skadorna på huset, hemförsäkringen tar skador på lösöret
2 svar · 2,2k läst
G
gaidin: Byggarna kommer nästa vecka och skall börja riva och slänga allt skräp som är brandskadat. Jag kommer att ta bilder och göra någon form av lista i samband med det. Som det är nu ligger det en stor hög med svart skräp ute på baksidan och jag vill inte riva i det, man blir mer än lovligt svart över hela kroppen när man gräver i det. Överlåter det till byggarna och deras hjullastare
5 svar · 2,5k läst
F
Fanny_fanny: Vi tog hit en snickare som bedömde att takbjälkarna var kraftigt underdimensionerade och rekommenderade att vi skulle sätta dit en tvärgående balk. Han räknade ut vilken dimension det borde ha varit och skickade oss det underlaget som vi skickade till Anticimex tillsammans med en offert på jobbet. De ändrade sig då på en gång och godkände det. Så det lönade sig att stå på sig!
7 svar · 2,9k läst
P
Pegasusus: [citat] Hej! Ett antal år senare så har jag exakt samma fråga. Någon som vet?
1 svar · 4,5k läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Det finns någon slags "oändlig-scroll-visnings"-läge där det är lätt hänt, en del inlägg som hamnar fel blir lattjo på rikigt.;)
19 svar · 7,2k läst
KribbaLar
KribbaLar: [citat] Kan fixa imorgon :)
31 svar · 6,6k läst
·
A
Autodidak1: [citat] Nä det är dom inte, men dom ersätter enligt försäkringsvillkoren som alla andra. Och grattis!
1 svar · 1,8k läst
·
globaljuggler
globaljuggler: Ett tips i all välmening så gör det mindre ont att läsa dina inlägg TS. https://panang.se/tips-guider/sa-enkelt-skiljer-du-mellan-de-och-dem/
6 svar · 4,0k läst
B
bergigtomt: [citat] Hej, Det blev de två försäkringarna som entreprenören tecknade, dvs. ingen ytterligare försäkring.
4 svar · 3,1k läst
useless
useless: Frågan var huruvida det kan bli problem med försäkringen. Om jobbet är korrekt utfört så spelar det ingen roll vem som har gjort det. Blir det problem och det är en alldeles ny anläggning så kan det säkert utredas vem som har gjort fel, men när det har gått några år så blir det omöjligt då det inte finns några krav på att spara någon dokumentation om vem som har gjort vad i
9 svar · 5,6k läst
Mellankärr
Mellankärr: [citat] Vi får stå för 50% själva vid uppbyggnad byggnaden men den första brandorsaken var kaminen den andra, dåligt släckningsarbete och kabelbrand i luftvärmepump Så vi är tacksam för den hjälpen av fb.
33 svar · 6,9k läst
H
hempularen: [citat] Just den produkten (om namnet stämmer) ersätter även besiktningsmannens missar. Det är tänkt att du som köpare skall kunna få ersättning för ett dolt fel oavsett om det är dolt eller inte. Bara sådana fel som besiktningen redan identifierat före köpet är undantagna. Sedan finns det troligen massor med friskrivningar precsi som med andra doldafelsförsäkringar. Det där med
4 svar · 2,0k läst
T
tergo: folksams barnförsäkring Preskription Rätten till försäkringsersättning eller annat försäkringsskydd upphör om den som gör anspråk på ersättning inte väcker talan mot oss inom tio år från tidpunkten när det förhållande som enligt försäkringsavtalet berättigar till sådant skydd inträdde. Med förhållande avses de förutsättningar i försäkringsavtalet/gruppavtalet,
3 svar · 1,9k läst
H
Harald Blåtumme: Inte orkat läsa igenom hela tråden men generell strategi: Ignorera totalt om du får påringningar av denna typ. Vet inte hur många ggr per år vi fick påringningar av "Microsoft support" som med tydlig Indisk accent berättade att jag har ett virus på min dator att de ska hjälpa mig att bli av med detta... yeah right.... :-) Finns hur många varianter som helst på detta. Recept: lägg på
43 svar · 11,2k läst
T
tergo: [citat] troligen inte eftersom försäkringsbolagat brukar ha avtal med sina hantverkare med lägra pris än vad en firma utan avtal tar ut
3 svar · 6,3k läst
T
tinatorn23: Ok. Tack för svar.
32 svar · 17,0k läst
M
Mach77777: [citat] Har haft samma problem själv med två badrum. Dom vet att du inte är prio eftersom dom kommer få betalt oavsett. Därför tar dom dig när dom har lite strötid över. Det du gör är ringer till försäkringsbolaget och klagar. Då hjälper försäkringsbolaget dig att få verkstad.
1 svar · 1,4k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Vi har haft en extrem vinter (i denna del av landet) med regn i stort sett dagligen. Läckaget kan mycket väl ha orsakats av vädret som avslöjat en svag punkt i det gamla taket. Hade läckaget pågått i åratal hade tidigare ägare med all sannolikhet upptäckt det. Så det gamla taket har nog avslöjat sina brister i närtid. Rimligen har taket inte ändrat egenskaper i närtid utan själva
7 svar · 3,7k läst
S
Shiraz: Facit i hand, 8000kr för i stort sett inget. Men å andra sidan är det ett kvitto på att huset är välbyggt. Men det känns ju som man la pengar på något man själv kunde gjort...
2 svar · 3,9k läst
C
Casey1: [citat] Vilket företag anlitade du dig av?
8 svar · 4,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.