Expansionskärlet fick de byta 2019 som första åtgärd. Har fjärrvärme. Jo det finns företag som kan på ngt sätt hitta kanske inte direkt läckor men de hittar om det är fukt på ngt ställe. Det är det jag har hört och första gången jag ringde försäkrings bolaget rekommenderade de ett sådant men den rörisen jag hade då ville prova lite annat först. Sen hände ju inget på ganska länge men nu när jag och den rörisen som var hemma när det konstaterades att jag har ett läck ( han provtryckte systemet ) pratade med försäkringsbolaget så tyckte de att det var onödigt eftersom det är ett gammalt ( -56 ) hus och att börja röra i de gamla rören var inte så bra för då kan det bli läck på annat ställe. Bättre byta. De bad att jag skulle begära en offert av rörfirman och sen ville de ha ett möte på plats hemma hos mej för att bestämma hur det skulle göras bäst. Jag o rörisen pratade då på att det ev var lättvindigast och billigast att dra rören på vinden. Har vindslucka med trapp upp. Enda är väl att det behöver isoleras bra så man inte får läck och värmeförlust lr ? På måndag ska jag förhoppningsvis få ett kostnadsförslag. Måste bara ställa en "dum fråga".....Är det typ två olika vatten system i ett hus ? Ett till värmen och ett till typ kranar lr hur funkar det ? Har såklart aldrig riktigt tänkt på detta för andra huset jag bodde i 30 år hade takvärme och inga element mer än i våtrum och då el.
Tina

BirgitS
T tinatorn23 skrev:
.Är det typ två olika vatten system i ett hus ? Ett till värmen och ett till typ kranar lr hur funkar det ?
Ja, det är olika system till uppvärmningen och till tappvattnet. Till uppvärmningen är det samma vatten som cirkulerar runt.

• Gilla
tinatorn23
  • Laddar…
Ok. Tack för svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.