Hej! Jag har fått en vattenskada då vatten gick upp i avloppsbrunnar i källaren. Hade en firma här som körde med spolbil men kom inte igenom, det kom upp grus, så de antog att röret var av i plattan. Men kom inte igenom vid rens lucka i huvudstammen heller. De kom 1met med kamera och konstaterar brott. En firma som försäkringsbolaget anlitat har varit här och nu har de lämnat åtgärdsförslag. Han sa till mej vi skär upp betongen och återställer det betalar försäkringen du får betala rör och läggning av rör. I förslaget är det med borttagning färg fyllnadsmassa golv målning. Men jag känner ju att det är rören som behöver undersökas mer, annars gör de ju vår gamla källare i nästan toppskick sen visar det sej att det är tätt/av längre bort. Hur fasen går jag vidare. Kostnad för detta skulle bli 95000 och min kostnad 17000 om jag nu fattar rätt. Men min misstanke är ju att det blir dyrare då inte rören är undersökta. Känns som det är för mycket fokus på ytskikt.

• Gilla
Bigmams
  • Laddar…
C
Vad är det för status/ålder på avloppet?

Det är sen huset byggdes 1940

När han var här, skulle han försöka få tag på någon som kunde gå längre med kamera. kontakta oss ang. det på ons el tors. Jag uppfattade att han pratade om målning, klinker eller sådana golv plattor i plast som ett tips vad som är bäst.

C
Mor Anna Mor Anna skrev:
Det är sen huset byggdes 1940
80 år får man nog räkna med att det är slut sedan länge. Som du säger, ingen idé att bara ge sig på delar av avloppet, utan dags att byta allt.

Otroligt, på gränsen till kriminellt, snällt av försäkringsbolaget att vara med och sponsra detta. Nästan så du får tipsa om vilket bolag det handlar om :)

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Ja det kan man tycka, men allt kan ju ändras vilken känns som troligt, när detta undersöks närmare, och vad säjer de då om fortsatt ersättning? Mina tankar nu, ringa den som gjort undersökningen och tala om att jag är förvånad och kritisk till den. Ringa försäkringsbolaget If, kontakta en lokal rörfirma och i första hand höra om de kan undersöka rören och diskutera upplägget kanske de kan ta över allt? Har även försökt få tag på en på kommun för att höra om de har ritningar på avloppet. Han är svårt att få kontakt med, men lämnade meddelande ber att han ska ringa upp. Gärna synpunkter på det upplägget!

C
Låter bra tycker jag. Om du inte vill låta If:s anvisade hantverkare göra hela jobbet och den du anlitar istället inte har möjlighet att ta över och reglera försäkringsersättningen kan du ju fundera på alternativet med kontantersättning. För det lär ju ta ett tag innan det är dags för återställning tänker jag.

Tack för svar! Ja det lutar nog åt det. Har kontaktat han som gjorde underlaget och han hade ringt försäkringsbolaget och frågat om att ta hit en som filmade rören och om vi kunde få hjälp med att tömma o maganisera. Men vi har hemförsäkring genom facket då det fick vi ta med dem. Vi har fått ut det mesta själva. De vill inte filma utan menar att både rör rörläggning friläggning och igenläggning är mitt eget problem. Han sa att det var det enda bolaget han visste som inte ersatte för arbete för att komma åt rören och Igen sättning. Men jag fick genom kommunen tag på en duktig man med kamera, han kommer på fredag så får vi gå vidare utifrån vad vi vet då. Så nu är det urplockning som sker och avfuktning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.