ama3282 ama3282 skrev:
Jag har den senaste månaden blivit uppringd av företag som jobbar med skydd mot ID-kapning. De har informerat mig om att de har sett slagning/användning av mitt personnummer på nätet. De har givetvis samtidigt erbjudit skydd mot ID-kapning mot en månadskostnad. Jag förstår ju att de vill sälja och det är ett effektivt sätt att få människor osäkra men ska man oroa sig och kolla upp något eller är det bara att fortsätta att simma lugnt?

/Anders
I mina ögon ser det där ut precis som bedragare som ringer och säger att vi ser aktivitet i ditt bankkonto och behöver dina kontouppgifter att kontrollera saken.

• Gilla
Argyle
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Känns väl ännu enklare att bara googla lite snabbt, finns flera sidor som visar hela personnumret.
Frågan är bara vad bedragarna egentligen kan göra med den informationen.
Inte så mycket antar jag.
Jodå, det är sånna som ringer gamlingar och lurar de, de som inte har riktigt koll och ger de pinkoder och fans moster.

Det vore väl trevligt om man kunde spärra mot att kreti och pleti kan skriva sig på ens fastighet. Kan jag tycka, som inte hyr ut eller annat. Undrar vad det är med det som skulle ställa till otroliga problem?

De ringer jämt, bryr mig inte nämnbart .. personnr är inte hemligt och finns lite överallt i olika sammanhang.

Håller koll på vad som händer med mina pengar/kort/swish.. har lagt på extra id-koll på handling via tex klarna då jag lyckades få in deras svagheter i min shopping.. och ville absolut inte att det skulle hända mig (jag är trevlig och utnyttjade inte situationen, jag informerade deras it-avdelning så de kunde se över problemet).

Skulle heller inte köpa en sådan tjänst av någon som ringer till mig! Vissa saker söker jag upp själv om jag vill ha tjänsten! Det är definitivt en sådan sak..

Ska man se över något.. som kan påverka din situation/vardag (kan vara förjäkla krångligt problem att komma tillrätta med).. så är det att se till att inte vem som helst kan flytta ut dig från ditt hus/bostad..

Dvs klicka i att man måste ha BankID/mobilt id för att begära adressändring på dig själv! Det gör man på skattemyndigheten..

https://www.skatteverket.se/privat/...gadressandring.4.361dc8c15312eff6fd123f5.html

• Gilla
Modig och 2 till
  • Laddar…
M murmil skrev:
Man bör spärra obehörig adressändring på Skatteverkets sida.
[länk]

Om Kivra har jag hört att om man skaffar det måsta man logga in där för att kolla om det hamnat några fakturor där. De kan tydligen ta över faktureringsfunktionen från andra tjänster. (vet inte alls hur det fungerar)
Kivra ger dels en appnotis i din mobil när ett nytt dokument inkommit och skickar också ett mail till din vanliga mail med information om att ett nytt dokument har inkommit. Så att hålla på att logga in titt som tätt ska inte behövas.

• Gilla
Pirkko Kytölä och 3 till
  • Laddar…
C crappyusrname skrev:
Kivra ger dels en appnotis i din mobil när ett nytt dokument inkommit och skickar också ett mail till din vanliga mail med information om att ett nytt dokument har inkommit. Så att hålla på att logga in titt som tätt ska inte behövas.
Precis, vilket även gäller kvitton i butiker som är anslutna där du har avbeställt papperskassakvitto.

• Gilla
Pirkko Kytölä och 1 till
  • Laddar…
M murmil skrev:
De kan tydligen ta över faktureringsfunktionen från andra tjänster. (vet inte alls hur det fungerar)
Ja, på vilket sätt kan dom ta över från någon annan utan att fråga?
Jag får några fakturor i Kivra, bl a från transportstyrelsrn och Coop-banken. Jag får alltid en notis på telefonen och kan välja själv om jag vill låta Kivra sköta betalningen.

• Gilla
Pirkko Kytölä
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, på vilket sätt kan dom ta över från någon annan utan att fråga?
Jag får några fakturor i Kivra, bl a från transportstyrelsrn och Coop-banken. Jag får alltid en notis på telefonen och kan välja själv om jag vill låta Kivra sköta betalningen.
Gissar på att Mumil tänker på företag som säljer sina fakturor eller någon form av fakturaservice, så när de dyker upp är det från ett annat företag än utförande t.ex. Svea.

Hahaha.

Jag svarar alltid då det ringer.
En gång har jag fått "Windows supporten" & två gånger "du har blitt hackad" på knagglig engelska.
Då lägger man bara på.

Däremot fick jag en period 40-50 uppringingar mitt i natten av nått j* automatiserat uppringsingssystem där de vill att man ska ringa tillbaka (vilket man aldrig någonsin gör! inga undantag). Det var halvjobbigt, innan jag fick veta att det fanns en "do not disturb" funktion som kan schemaläggas på mobilen :)

Dock så har jag börjat med att hänvisa att ovälkommna till detta nummer : 076-686 84 36
(ps Testa o ring. Det är hysteriskt kul ;) )

• Älska
harry73
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Det påståendet är ren och skär lögn.
På sådana samtal brukar jag svara , bra då vet jag, tack och hej då. Sen lägger jag på.

M murmil skrev:
Man bör spärra obehörig adressändring på Skatteverkets sida.
[länk]

Om Kivra har jag hört att om man skaffar det måsta man logga in där för att kolla om det hamnat några fakturor där. De kan tydligen ta över faktureringsfunktionen från andra tjänster. (vet inte alls hur det fungerar)
Kivra meddelar alltid när det kommer post från någon, antingen via e-post eller sms eller båda om du så vill.

ama3282 ama3282 skrev:
Jag har den senaste månaden blivit uppringd av företag som jobbar med skydd mot ID-kapning. De har informerat mig om att de har sett slagning/användning av mitt personnummer på nätet. De har givetvis samtidigt erbjudit skydd mot ID-kapning mot en månadskostnad. Jag förstår ju att de vill sälja och det är ett effektivt sätt att få människor osäkra men ska man oroa sig och kolla upp något eller är det bara att fortsätta att simma lugnt?

/Anders
Önskar att Skatteverket skickade ut en lapp till alla medborgare om att de erbjuder en gratis spärr mot obehörig adressändring:

https://www.skatteverket.se/privat/...gadressandring.4.361dc8c15312eff6fd123f5.html

Simma lugnt TS!

Inte orkat läsa igenom hela tråden men generell strategi: Ignorera totalt om du får påringningar av denna typ.

Vet inte hur många ggr per år vi fick påringningar av "Microsoft support" som med tydlig Indisk accent berättade att jag har ett virus på min dator att de ska hjälpa mig att bli av med detta... yeah right.... :-)

Finns hur många varianter som helst på detta. Recept: lägg på luren. Blocka numret hjälper inte speciellt mycket men lätt att känna igen för fortsatt lurpåläggning om man svarar.

Antalet påringningar av den typen har gått ner kraftigt sedan vi valde att slopa "fast telefon", ett lätt beslut eftersom de enda som ringde på det numret var "Microsoft support" eller SIFO och liknande. Orka...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.