Fönster & Dörrar
BirgitS: [citat] Precis och samma sak gäller kåpor över vreden. De ska inte vara nedfällda när man är hemma.
123abc: Det är gammalt och väl använt och då kan det bli så. Ofta fungerar de fungerar jätte bra men ibland kan det bli problem så den låser sig när man inte vill t.ex vid korsdrag när dörren smäller igen. Självlåsade kallar man ofta de låshusen men även fallås och i skåne säger de smäcklås, ASSA 560 heter låshuset. Om du vill byta låshus så hade jag rekommenderat att du bytt till
Hellwiz: [citat] Finns adapterplattor att köpa till för att "skärma" av vid plåtklädda dörrar.
Kritans: Jo men tyvärr gick de i konkurs för några år sedan så blir ju isf att anlita hantverkare igen, en dyr historia antar jag.
BirgitS: Första steget är alltså om vem som är ansvarig för tätningslisterna runt fönstren enligt stadgarna. Om det är föreningen så ska de alltså byta dem. Om det är du så får du byta dem. Vanligen byter man tätningslist själv.
Paxman: [citat] Det var det jag var inne på själv...och då inbillar jag mig att om lodlinjen lutar X° åt vänster i mitt fall (alltså lite vriden moturs) så kommer skivan sträva att stänga sig själv, och om den lutar åt höger så strävar den att öppna sig? Just våtskiktet är något jag jobbar med att återställa så gott det går. Tidigare ägare har borrat och skruvat på några
barfotabarnet: Ska bygga en skjutdörrsgarderob med gamla innerdörrar. Problemet är att innerdörrarna är höga och måste kapas lite för att passa. Behöver därför beslag som kan fästas i taket och som inte tar så mycket plats upptill och gärna har en relativt diskret skena på golvet. Tänker mig två spår. Har naturligtvis googlat och hittat lite olika varianter men vill gärna ha tips på vad ni
Anonymiserad 537906: [citat] Har haft en del projekt med fast pris med större firmor. Alla säger att det är så skönt att veta exakt vad det kommer kosta. När jag har klockat deras faktiska arbetstimmar och delat det med arbetskostnaden före rot så hamnade det alltid runt 1500-2000 kr per timme. Jag förstår att man vill lägga på lite för att ge ett fast pris men 200-300%?? Har lagt ut jobbet nu för att
Guzzen: [citat] Ja öppningen ska vara kvar, annars kommer vi inte in där :) Tanken vara att lappa ihop och sätta tillbaka foder liksom den nya placeringen ser ut idag, alltså så det bara är en öppning. Men fattar vad du menar, låta den bef karmen vara och bara ta med dörr och gångjärn och slippa riva för mycket, ingen dum idé. Men hur lätt är det då att bygga en dörrkarm? Har du nån
nino: Slog mig att det är 2 vänster på det planet där dörren på bild är så det spelar egentligen ingen roll om det blir 3 andra dörrar då det är på nästa plan
123abc: [citat] Det går att byta till nya trycken. Beroende på hur gammalt det befintliga är så kan det var 9mm istället för 8mm som är modern standard men då kompletterar man med en fyrkantshylsa eller plasthylsa. Om du tänkt byta från långskylt till trycken med rosett med genomgående fastsättning så kontrollera att låshuset är förberett för genomgående skruv vilket kan saknas om det
optimizer: Byt ytterdörr till en som är tät. Sedan låter ju 65% RH väldigt högt när det är minusgrader ute. Är ventilationen rätt inställd? Har ni inomhuspool/akvarium?
Carina Hj1: Det är inte fönster som ska alstra värme, det är fel på glaset om jag förstod rätt men det är inget de tänker åtgärda för det ”går att leva med” om vi bara inte lägger kuddar emot fönstret el något annat som isolerar värmen.
Jonatan79: [citat] Kanske kanske inte. Med tanke på det kalla väder vi har kan det vara det ensamt som påverkar.
fribygg: Fråga dörrtillverkaren, din lätt begagnade dörr men med ny oanvänd karm går säkert att sälja här på BH eller på Blocket om priset är rätt.
Daniel_Nordström: Hej, Har satt in nya fönster och fönsterbrädor i 70-tals hus med självdrag. Vi värmer med: luftvärmepump, ved kamin och elradiatorer. Elradiatorerna är nerskruvade några grader under luftpumpen. Framförallt i sovrummen så blir det imma i nederkant på fönstren nu när det är kallt ute. Vi ska se över ventilationen (funderar på FTX eller iaf mekanisk frånluft) och har bokat mötet
LucaB: tack båda två för snabba svar! Då får det bli helt enkelt så att jag ringer ut en plåtslagare som skräddarsyr en lösning på båda trösklarna.
123abc: Kraven för rabatterad försäkring brukar ofta endast kräva godkända lås (KL3 ibland även KL2A) men det kanske är annorlunda där du bor och det försäkringsavtal du har.
FredrikR: [citat] Vi har 5-6 år gamla SP fönster som beter sig lika vid kyla. Bara att torka kondensen.
RiffRandell: [citat] Hmm.. har inte Yale. Skapade eget tråd till slut, men tack!
Bokani: Hej Jag har 3 st sändare till garageporten. Två st av dem som låg i hallen inne i huset fungerar inte. Först trodde jag att batterierna är gamla, då bytte jag batterierna men de änu inte fungerar. Vad har ni för förslag? Hur kan man koda igen sändaren? Det är Classic door.
123abc: Normalt så måttar man spanjoletten och beställer en ny med ca 5 veckors leveranstid. https://www.assaabloy.com/se/sv/documents/support-service/oem/order/Orderblankett Spanjolett ASSA ABLOY.pdf Invänta inte värmen då det brukar vara längre leveranstider sommartid. Det finns lösa låshus att köpa så det går att laga spanjoletten men det är inte alla återförsäljare (låssmeder) som
123abc: Det "brytskydded" var ASSAs lösning på bladmåttsproblemen som drabbade äldre ASSA 2002 låshus. Om du vill ha det kvar så går det att modifiera efter önskemål.
Rickard.: [citat] Fönsterna är mer än 10år bytta av förra ägaren så det känns inte värt att jaga något, jag är inte direkt missnöjd utan mest nyfiken. [citat] Precis och det är väl allmänt känt att karmen är fönstrets sämst isolerade del men inte känt för mig att det skulle vara sämre än äldre fönster, om det nu är en rimlig tolkning. [citat] Jag är osäker men allt tyder på att
Emonil: [citat] Men verkar som en låga ändrar färg så verkar vara något slags energi fönster , huset har inga ventiler så förmodligen hade dem äldre fönstren bättre ventilation , måste man då nu göra luftventiler ? Eller ska man ta en besiktnings man som mäter syret ? Eller bara köra direkt byta ventiler
123abc: Om kolvarna inte når fram så bör det vara enklare att justera gångjärnen så bågen placeras rätt i karmen men ibland går det inte att justera pga av montaget men ditt verkar vara det övre gångjärnet och det kan justeras med fönstret på vid gavel. Postat om det tidigare. https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-justera-anliggningen-mot-karm.288975/#post-2634020
123abc: De fyra stjärnskruvarna (pozidriv) är fästskruvar och ibland kan även karmstiftet vara en del av infästningen. De två mindre torxskruvarna är justeringsskruvar.