P
PappasHammare: Klassisk regel som du lägger horisontellt på insidan av dörrarna i klykor. Om du kommer in i garaget på annat sätt förrutom via dörrarna.
3 svar · 1,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: Om du väljer FTX ska spaltventilen tätas och stängas igen. Om du väljer att inte ha FTX har man tilluft (via spaltventil, väggventil etc.) i alla rum där man vistas länge, t.ex. sov- och vardagsrum, om det inte är rum där det finns frånluft. Frånluft (fläkt) har man i rum som "smutsar" ner luften t.ex. kök, badrum och tvättstuga. Normen för ventilation är 0,35 l/s och kvm samt
1 svar · 676 läst
1
123abc: [citat] Tillhållarlås har blivit dyra så att ta med låset till en låssmed för omläggning ska löna sig. Det går även att köpa omläggnings satser (tillhållar pkt) och lägga om själv men då måste man veta exakt vad det är för lås samt mäta längden på nycklarna.
5 svar · 3,7k läst
H
Håkan Morén: [citat] Vad har du för dimensioner på virket
10 svar · 9,6k läst
·
M
Murres: Har haft mitt ID-lock 150 z-wave i ca 2,5 år nu men det går inte längre att låsas. Det har fungerat tills det var -15 grader ute. Tror dock inte att kylan har med detta att göra men däremot fattar jag inte varför det inte låses längre. Vi har haft lite problem med låset innan men det har dock fungerat till slut. När solen gassade mot panelen utomhus fungerade inte touchen, när det var
0 svar · 2,3k läst
·
E
Emanuel01: [citat] Du kan ju bara ta en gummiflärp och sätta fast med ett buntband. Klippte till en bit från en trasig cykel slang till mitt lås.
14 svar · 1,9k läst
·
Lulaua
Lulaua: Själva fönsterna tvivlar jag inte på utan tänker mer på folien och om någon hade erfarenhet kring den.
2 svar · 920 läst
V
varga: 30 år gammal garageport, och inte bästa ens som ny vad gäller isolering etc, forsar in kalluft. Lite råd om vad vi ska välja. Måste vara vipport. Viktigast är att den är så tät och värmeekonomisk som möjligt. Och hållbar. Inte så priskänsligt, men man vill ju ha valuta för pengarna.
0 svar · 956 läst
T
tergo: [citat] nej inte så svårt att byta https://www.youtube.com/results?search_query=byta+cylinder+d%C3%B6rr
1 svar · 1,2k läst
·
1
123abc: Inget fungerar rakt av utan man gör om så att det stämmer med modern standard. Jag hade montarat ett ASSA Entré K1 samt en täckskylt på utsidan motsvarande vredskylten på insidan t.ex 4256. De fjädrarna brukar inte försvagas utan snarare är det skräp som är orsaken. Det man brukar göra är att ta loss allt och göra rent och sedan återmontera. Det finns inga låshus med 55mm
3 svar · 3,0k läst
·
Karl-Ove Qvarfordt
Karl-Ove Qvarfordt: Jag skulle passa på att ta fönster med spaltventil på vissa ställen och skippa dom tilluftventiler du har nu.
3 svar · 3,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Det är nog fortfarande tråd- och spetsgardiner som gäller vid det kravet. De bygger på att när man är nära så ser man ut mellan trådarna men på håll så blir trådarna dominerande och om gardinen dessutom är belyst så blir det reflexer i trådarna så att det utifrån ser ut som en vanlig vit tunn gardin.
7 svar · 18,2k läst
H
Hybro: Som Ni förstår är jag ingen snickare. Säkerligen fel på ingående byggdelars benämningar. Kanske bättre om det bara varit bilder. Eller om jag beställt jobbet av någon hantverkare för dyra pengar. Hur dyrt kunde det ha blivit? Såg ett prisexempel på forumet. 6 000 kr för kakling med 12 skivor. Tror på att försöka göra lite själv. 😇
7 svar · 1,1k läst
·
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: Jag har en med dubbelt tyg, och folie emellan. Jag har inga skenor i sidorna. Plissen går ganska nära karmen, och det läcker inte in särskilt mycket ljus där. Tyvärr lägger den sig ju på handtaget och går inte ända ner i nederkant. Men jag upplever att det går rätt bra. Den går ju nedanför glaskanten i alla fall. Jag har tyvärr ingen länk till den jag har, jag minns inte riktigt
3 svar · 1,4k läst
·
Sittställning
Sittställning: Jag funderar på att skita i allt med byta till något annat och byta mot lika stora fönster. Om det spelar någon roll så är det fönster kassetter som sitter där idag
30 svar · 2,7k läst
·
M
myrgången25: [citat] Hej Följer tråden som jag lyckades hitta som passar mitt problem. Där är en diplomat (2021) där det efter en tids kyla så kan inte hela dörren öppnas. Den tar i i den främre delen av dörrbladet undersida. Men även att det inte är 100 tätt i tätningslisten vid tröskeln. Känner nu påtagligt när vintern är här. Så min fundering är ju hur kan jag täta mer och det borde
20 svar · 11,1k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Ouhhhh snöuuuuu! Dei e vett! Stäng gallret :)
4 svar · 1,5k läst
·
1
123abc: Jag hade använt transparent bygg/våtrumssilikon samt lagt en fog längs med tröskeln på utsidan för att hindra inträngande vatten samt att det dras in luft under tröskeln. Dra papperstejp om båda sidor om fogen om du är ovan att foga sedan slätstryker du med ett finger som du doppat i en diskmedel-vatten blandning med överdrivet med diskmedel i och drar bort tejpen och slätstryker
4 svar · 2,0k läst
·
axelman
axelman: Hej igen Vi fick ingen ordning på låscylindern. Vi kontaktade LåsSmedjan i Höllviken. Han menade att daglig användning under många år hade slitit ut den. Vi har nu letat upp att låset / cylindern är från tidigt 90 - tal. Fantastiskt att den har fungerat så länge. Låssmedjan "byggde" in ny cylinder till vårt låssystem. Jag lyckades själv installera den nya och den fungerar nu
17 svar · 4,3k läst
·
O
Olf Oggler: Sorry, jag missade den detaljen. Vinäs har bara i trä.
13 svar · 4,5k läst
·
S
sinuslinus: Nu är det väldigt torrt inomhus. Har man en luftfuktare så är det perfekt att använda annars kan man koka vatten i stora kastruller och ställa ut när man ska måla.
11 svar · 4,2k läst
D
davido1925: [citat] Fönsterna i norr öst har klarat sig alldrles utmärkt i 12år till utan åtgärd. Ska ta tag i detta i vår, pga: jag vill hålla min renoveringstidplan på 15år och vore fint att få dem snyggare.
12 svar · 7,7k läst
Dr Benz
Dr Benz: Fönsterna tillhör brf. Gå på styrelsen istället. OM du riskerar att skada glaset kan du bli ersättningsskyldig.
1 svar · 916 läst
1
123abc: [citat] Du ska inte behöva dra igen dörrbladet något extra utan då är det något som är fel i dörrmiljön t.ex slutbleckets plösmått eller dåligt justerar karm/dörr kanske skrapar dörren i tröskel eller karm. Om ni har som vana att slå igen dörren och den studsar så komplettera med en dörrstängare. Om fallkolvar upplevs tröga när dörren dras igen så kan det behövas lite
4 svar · 3,4k läst
1
123abc: Det är inget problem att få lika låsning. Det flesta fabrikat på svenska marknaden har både svensk standard av låscylindrar samt europeisk DIN-cylinder både med och utan kopieringsskydd. Däremot kan det vara svårare med svenska låscylindrar efter de europacylindrar som följer med partiet men kan vara möjligt beroende på fabrikat. Tänk på att europacylindrar beställs efter mått
1 svar · 614 läst
O
Odi et Amo: Det ser inte ut att vara något som behöver tas bort. Skrapa bort det som är löst och måla med samma typ av färg som nuvarande. även om du vill renovera hela fönstret så hade jag gjort det temporärt nu och ordentligt när det är lite varmare.
1 svar · 719 läst
·
C
cdx873v: Jävligt dåligt att de inte kan stå för ett nytt lås, när det dessutom är ett känt fel i designen. Jag fick dock snabb och bra service precis innan min garanti hade gått ut. Pengarna tillbaka när det bara var en månad kvar. Så det var ju väldigt bra alla fall.
18 svar · 22,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Precis och samma sak gäller kåpor över vreden. De ska inte vara nedfällda när man är hemma.
19 svar · 3,7k läst
1
123abc: Det är gammalt och väl använt och då kan det bli så. Ofta fungerar de fungerar jätte bra men ibland kan det bli problem så den låser sig när man inte vill t.ex vid korsdrag när dörren smäller igen. Självlåsade kallar man ofta de låshusen men även fallås och i skåne säger de smäcklås, ASSA 560 heter låshuset. Om du vill byta låshus så hade jag rekommenderat att du bytt till
1 svar · 1,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.