M
Anonymiserad 405730: [citat] En dörr 8-21 i modulmått är 780mm bed och 2080mm hög i karmyttermått, du behöver minst ha ett öppningshål om 800mm i bredd och 2090mm i höjd gärna lite större om det går😊
6 svar · 1,3k läst
T
ToT15: [citat] Tack för info. Vi har fått två offerter på 12 fönster och 1 altandörr. Innan rotavdrag Den ena var pvc fönster med offert på 150.000kr inklusive jobb, fönster och tillbehör materia som smyg, foder. Den andra var trä/aluminium fönster inklusive jobbet, fönster, smyg, foder, mm för 140.000kr Väntar på ett par till. Är inte händig när det gäller fönster så det får bli
5 svar · 1,9k läst
·
AvsAnnelie
AvsAnnelie: Hej, hur gick det? Minns du - eller någon annan som kanske läser detta hur man gör för att ta bort ändstoppet så man kan montera dit en returböj? Vill inte råka paja något. Hittar ingen instruktion online och inget bifogades. Tänkte prova med 130 grader böj då vinkeln där den ska sitta är mer än 90 grader. Hoppas på svar av någon 🙏🙏🙏
9 svar · 21,6k läst
·
G
Guzzen: Hej dörren går perfekt 👍🏻 fogskummen jag använde (Pattex från Clas Ohlson) hade inte så stark fyllnad/tryck, så ingen risk för tryck på karmen och skev dörr som följd. Överskott av fog som svällde fram och bak drog jag av med en brödkniv, jättelätt att såga bort 😊👍🏻 Rekommenderas! Kan tillägga att dörren är av gammal sort (1920-tal), 90 cm bred och djävulskt
7 svar · 3,3k läst
·
G
genstruktur: [citat] Skall se om jag kanske kan göra ett nytt försök att peta. Har väl ogärna testat lite mer drastiska metoder då fönstret trots allt fungerar i övrigt. Lite synd att det inte återkopplas i trådar men inte helt ovanligt på forum tyvärr.
5 svar · 1,6k läst
·
I
ImTheBeast: Hej, jag går i tankarna att byta ytterdörr. Idag har jag även ett sidofönster. Planen är att köpa en dörr med modulmått 10x21. Sidofönstret tar jag bort och kör på glas i dörren i stället. Vilken dörr rekommenderar ni? Jag vet att priserna varierar stort. Finns dörrar från 5000kr till 50 000 kr. Låt oss säga att min budget är max 10 000kr. Min ytterdörr är skyddad från alla
0 svar · 800 läst
L
lingonsoppa: [citat] Har använt dem för tredje gången nu. Kanonservice och duktiga på montage. Tyvärr bytte vi ett fönster på det nya huset med en byggentreprenaden som inte alls blev bra och då fick bomix komma och justera :/ inte alla som vet hur man monterar fönster korrekt tyvärr
7 svar · 5,6k läst
ÅkeSun
ÅkeSun: Min buss var så gammal att sidorutorna var av planglas, För att få öppningsbart skar vi ut ett fönster och täckte hålet med plywood. Sen sågade vi ut ett hål som passade för ett dubbelglasat husvagnsfönster, Det stora problemet var förarutrymmet och dörren där det inte riktigt funkar med dubbelglas. Första vintern levde vi med ett fleecedraperi som fungerade bättre än väntat,
4 svar · 894 läst
A
AndersS: Skulle aldrig sätta fast fönster i sovrum, oberoende av regelverk, självklart med undantag om det också finns altandörr i rummet. Ibland måste "sunt förnuft" tillämpas.
38 svar · 3,7k läst
V
växelventil: [citat] Japp denna gång var rätt man på rätt plats så att säga.
135 svar · 43,3k läst
·
H
hoppsanhejs: Funderar på att köpa laserade träfönster från svenska fönster. Ev elitefönster eller annat fabrikat också. Uppskattar om någon har dessa och kan ladda upp bilder. Speciellt på fingerskarvarna både nära och en bit ifrån
0 svar · 710 läst
P
Peter321: [citat] Tack, då ska jag prova det i helgen. :)
2 svar · 723 läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Nu när man sällan har en varm murstock så fungerar den första principen oftast dåligt och man måste använda den andra med fläkt för att få en bra ventilation.
22 svar · 3,1k läst
·
T
torparnorpan: Hej; Om ni kikar på bifogad skiss så är det övervåningen på mitt hus. Alla ytterväggar är timrade och även den innervägg som är markerad med svarta streck. I det övre högra rummet så är det idag en liten dörr upptagen till förrådet dvs neråt i bild. Jag vill sätta igen denna för att kunna göra ett sovrum / alternativt en toalett i det rummet(där sängen står). För att
0 svar · 604 läst
·
H
HEM2121: [citat] Ja, det skadar inte. Jag skulle göra det.
16 svar · 2,8k läst
·
B
BSOD: Vi har några 7x21 dörrar. Har aldrig varit problem, och inte tycker jag det känns trångt heller.
2 svar · 619 läst
1
123abc: Nu är jag ingen expert på äldre överfalsade dörrar men karmarna är annorlunda konstruerade t.ex är urfräsningen i karmen för smal ett nytt dörrblad är då för tjockt och passar inte det är även andra gångjärn osv. Det enklaste är att byta karm. Om du mäter karmen så kan du jämföra vad som skiljer.
1 svar · 1,1k läst
M
-MH-: Smart och enkel lösning för att hålla fönstren stängda - det är vinter! - medan man målar karmen efterfrågas? Fönsterbeslagen vill jag ha bort från karmen innan jag målar. Beslagen är av typen dessa: [bild]
0 svar · 577 läst
·
haha5810
haha5810: Ny mätning med tejp på fönster: Insidan på fönster håller samma temperaturskillnad på gamla och nya fönster ca 1,5 'C kallare jämfört med väggen bredvid. Utsidan på fönster, där är det nya fönstret 2,5 'C medan det gamla kopplade fönstret håller 4,5 'C Lufttemperatur 2,0 'C, innetemperatur 20 'C
3 svar · 1,3k läst
1
123abc: Det är ett äldre flerpunktslås som inte överenstämmer med Yale Doorman MPL. Det går inte att byta rakt av utan du kanske ska överväga ett elektroniskt vred (motorvred) istället t.ex Yale Linus, Glue, Danalock osv. Det finns även smarta lås som fungerar med befintligt låshus t.ex BG3000, Exma DUO 5A, osv.
3 svar · 2,0k läst
·
1
123abc: Det är svårt med exakt samma handtag det som finns det som är någorlunda lika men saknar "låsning". https://www.beslagsgruppen.se/product/bg2225 https://www.beslagsgruppen.se/product/bg2610 Dessa finns även dessa men de har kortare fästbricka. https://www.beslagsgruppen.se/product/bg2229 https://www.beslagsgruppen.se/product/bg2612 Det bör även vara möjligt att använda ett modernare
5 svar · 839 läst
·
A
Avemo: De nyaste fönstren jag har är från 2019 och jag har för mig att de har ett U-värde på 1,0. Dessa får kondens på utsidan emellanåt. Det har ju att göra med luftfuktigheten och temperaturen. Så jag tvivlar på att det gör skillnad på övervåningen.
2 svar · 824 läst
F
fönsterpåven: Kapa i underkant, skruva bara fast karmen uppe och ner på gångjärnssidan, häng dit dörren, justera andra sidan sen skruvar du resten av skruven👍
16 svar · 5,9k läst
·
H
Anonymiserad 405730: Ja karmarna är färdigt mått på det är tänkt att ha luftcirkulation emellan rummen.. ser ingett fel i montaget bara att förmodligen har du ett lutande golv då springan undertill är sned….
10 svar · 5,7k läst
·
G
Goodfidelity: Har köpt en begagnad Ljuddörr (DALOC -43db ) för en rimlig peng, då modulmåttet är 9x21 på innerdörrar och ljuddörren så köpte jag eftersom de är lika. Lägenheten är från 1972, och nu upptäckte jag efter demontering av gamla karmen att den är ca 15mm lägre. Öppningshålet genom betongväggen är alltså ca 15mm för lågt för att man skall få in ljuddörrkarmen. Det tar
0 svar · 1,2k läst
MultiMan
MultiMan: Man behöver se i närbild hur plåten på husets midja halvvägs upp är gjord för att kunna upptäcka eventuella vägar in, men det är absolut en tänkbar felkälla. Vattnet kan rinna hela vägen ner bakom befintlig panel och sedan i fönstret på insidan. För övrigt ser underhållet eftersatt ut med slitna vindskivor, det är inte ett bra tecken. Likaså många sprickor i fasadens nedre
17 svar · 4,2k läst
·
J
jonaserik: Det som händer är nog att alla fotbeklädnader och kanske ytterkläder blir kalla.
2 svar · 1,3k läst
B
Bygget123: [citat] [citat] Men på nya standarden är cc-måtten samma- och det är nya standarden på karmen.
15 svar · 4,5k läst
·
S
spikar-på-skruvar: [citat] Ja
2 svar · 911 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.