Hej!
Har sökt runt på nätet men i brist på tydliga lösningar/produkter ämnade för innerdörrar ville jag be om era förslag och hjälp på vägen. Vi har en standard 90-dörr (Swedoor) som har en rejäl springa undertill mot dörrkarmen. Vad finns det för vettiga lösningar för att ”fylla ut” mellanrummet och marginellt förbättra isoleringen? Springan är ca 10mm hög.
Har en bebis som skall ”flytta in” i detta rummet och kommer garanterat att väckas av ljuden omkring.
Tack!
Har sökt runt på nätet men i brist på tydliga lösningar/produkter ämnade för innerdörrar ville jag be om era förslag och hjälp på vägen. Vi har en standard 90-dörr (Swedoor) som har en rejäl springa undertill mot dörrkarmen. Vad finns det för vettiga lösningar för att ”fylla ut” mellanrummet och marginellt förbättra isoleringen? Springan är ca 10mm hög.
Har en bebis som skall ”flytta in” i detta rummet och kommer garanterat att väckas av ljuden omkring.
Tack!
Tack för svar, någon särskild produkt du rekommenderar?F fribygg skrev:
Fann även denna online, kanske kan vara ngt? https://fyndiq.se/produkt/dorrram-d...-dorr-sweep-weather-peel-nr-d86494d3517144a0/
Jag tog och delade en bottningslist till fönster och limmade den under dörren, i mitt fall pga kallras från källaren, men det borde fungera som ljudisolering med.
Är det permanent så hade jag bytt tröskel.
Det kan ju också vara så att springan fyller en funktion i husets ventilation, värt att tänka på innan den tätas.M mojjen skrev:
Tack för tipset, nej dörren saknar isolerade karmar. Tänker du på tesa-typen som också används för fönster? Kan vara en god idé att sätta sådana runt dörrkarmen, utöver undersidan av dörren.M mojjen skrev:
Helt riktigt men rummet har:I IconicMoose skrev:
1) tilluftsventil
2) ventil under fönster https://www.overjarvabyggnadsvard.s...iler-till-fonster-brador-saljes-styckvis.html
3) fönster som går att öppna för vädring
Resten utav lgh har god genomströmning. Föregående ägare renoverade och jag är tveksam till om detta var tilltänkt, tror de slängde in dörrar de gillade. Bra poäng annars!
Påminner om det, och går säkert att använda. Jag har köpt mina karmar färdiga. Då är det ett infäst spår som en P formad list är intryckt i. Men som ovan skrev, man behöevr tänka till på ventialtionen när man tätar. Normalt går tilluften in i sovrum, och sugs ut via dörren och ut i andra utrymmen. Jag har satt frånluft i varje rum för att undvika det. Man kan annars även sätta en överluftsventil mellan rummen, som då också behöver vara ljuddämpad.Genaugenau skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "överluftsventil"
Överluftsventil 363 x 29 mm Fresh
2 st överluftsdon
87 kr inkl moms
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 158 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 158 inlägg
I IconicMoose skrev:
Men om luften inte kan passera in i resten av lägenheten så kommer det ju inte in någon luft genom en liten ventil i rummet.Genaugenau skrev:
Så kan det ha varit. Innan lägenheten renoverades utav förra ägaren var allt original 50-tal. Tror inte där fanns springor under dörren, alternativt löste de draget på annat sätt. Känns dock inte optimalt på något sätt givet hur lyhört det är mellan rummen. Svårt att sia om hur luftflöden var planerade urpsrungligen eftersom att renoveringen har förändrat mkt utav planlösningen.BirgitS skrev: