BirgitS
Även på 50-talet var man medveten om att det behövdes ventilation och på den tiden var två olika system vanliga.
1. Tilluft vid fönstret och frånluft via en frånluftsventil i en murstock. Självdrag.
2. Tilluft vid fönstret och luften passerade sen ovanför dörren till angränsande rum. Frånluft via kanaler i kök och badrum. Centralfläkt eller självdrag.

Lyhört var nog vanligt mellan rum i bostäder fram år 2000 eller så när man började isolera väggar uppbyggda av träregelkonstruktioner. Barn vande sig vid att det var en del ljud och alla fick ta hänsyn till varandra. Själv kan jag minnas från lågstadiet att det var en trygghet att höra mina föräldrar och teven genom den något öppna dörren.

• Gilla
Genaugenau och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Även på 50-talet var man medveten om att det behövdes ventilation och på den tiden var två olika system vanliga.
1. Tilluft vid fönstret och frånluft via en frånluftsventil i en murstock. Självdrag.
2. Tilluft vid fönstret och luften passerade sen ovanför dörren till angränsande rum. Frånluft via kanaler i kök och badrum. Centralfläkt eller självdrag.

Lyhört var nog vanligt mellan rum i bostäder fram år 2000 eller så när man började isolera väggar uppbyggda av träregelkonstruktioner. Barn vande sig vid att det var en del ljud och alla fick ta hänsyn till varandra. Själv kan jag minnas från lågstadiet att det var en trygghet att höra mina föräldrar och teven genom den något öppna dörren.
Jo, tanken att barn väcks av ljud är fel. Barn väcks av plötsliga eller ovanliga ljud medan normalt bakgrundsljud mest är tryghetskapande. Däremot kan man säkert skaffa sig stora problem genom att tassa på tå runt bebisen, man kommer ju alltid att hamna i situationer där man inte kan styra bakgrundsljud.

Vad är det för dörr? Formpressad lättviktsdörr, eller tung massiv trädörr? De enkalre formpressade dörrarna brukar fungeras om rena resonanskammaren. Så ahr du en sån så ahde jag börjat med att skaffa en massiv dörr elterantivt en compactdörr (Formpressad emd spån, lika tung och dämapnde som en massiv).

• Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Bästa alternativet är falltröskel/ tröskelautomat. Kostar mer och kräver lite mer arbete vid montage men funkar garanterat.
Tack för tipset! Ser ut att vara en proffsig lösning. Kollar in det 👍🏼

S
Vaknar barnet lätt av ljud? Dvs är det ett reellt problem?

Barn som väl somnat är inte väckt av normala ljud är min erfarenhet. Inte ens brandvarnare.

BirgitS BirgitS skrev:

Intressant och bra poänger, jag skulle tippa på att vår lägenhet är konstruerad enligt första principen du beskriver dock verkar det strömma in en hel del luft genom två utav fyra synliga frånluftsventilerna nära taket.

Jag växte upp i en lägenhet anno 1992 och vår nuvarande nyrenoverade funkislägenhet är märkbart mer lyhörd än 90-talaren.

M mojjen skrev:
Vad är det för dörr? Formpressad lättviktsdörr, eller tung massiv trädörr? De enkalre formpressade dörrarna brukar fungeras om rena resonanskammaren. Så ahr du en sån så ahde jag börjat med att skaffa en massiv dörr elterantivt en compactdörr (Formpressad emd spån, lika tung och dämapnde som en massiv).
Precis en sådan skulle jag tro, från Swedoor. Jag har pysslat en del med ljudproduktion och kan absolut instämma med ditt påstående om resonanskammare. Vid starkt ljus så syns det också hur dåligt de passar i dörrkarmarna dvs ingen kvalitetskonstruktion.

BirgitS
Genaugenau Genaugenau skrev:
Intressant och bra poänger, jag skulle tippa på att vår lägenhet är konstruerad enligt första principen du beskriver dock verkar det strömma in en hel del luft genom två utav fyra synliga frånluftsventilerna nära taket.
Nu när man sällan har en varm murstock så fungerar den första principen oftast dåligt och man måste använda den andra med fläkt för att få en bra ventilation.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.