Det regnar och blåser ikväll rakt mot vår kortsida där fönstret sitter. Nu plötsligt började det droppa in vatten genom fönstret. Alltså inte mellan fönster och karmen utan mellan en skarv i ramen? Det droppar konstant nu när det regnar.
Var ute och kikade på plåten på utsidan men såg ingen glipa eller ström där vattnet verkade sippra ner mellan fasaden och plåten?
Var ute och kikade på plåten på utsidan men såg ingen glipa eller ström där vattnet verkade sippra ner mellan fasaden och plåten?
Du har en möjlig källa under överblecket på höger och vänster sida, när det blåser och regnar så letar vattnet sig alla möjliga vägar…N Nybyggaren12345 skrev:
Mjukfoga tätt mellan foder och undersidan av överblecket med en utefog eller Tec 7 limfog eller liknande..
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 048 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7 048 inlägg
Lutningen på överplåten (eller vad det kallas) ser ut att vara för liten, så vid slagregn och blåst kan det nog samlas en massa vatten där och t o m skölja över plåtläppen inne i väggen. Det kan även tränga in en hel del vatten från sidan där höger bräda möter plåten underifrån. Stort hål in där och plåten går inte ner och skyddar. Detta är nog inget problem när det inte blåser, men vid svåra förhållanden måste man se till att göra alla detaljer rätt.
Jag var väldigt noga när jag gjorde mina fönster och har aldrig fått in en droppe oavsett 35 m/s och extrema regn. Finns inga möjligheter för vattnet att ta sig in någonstans om man så står på marken och spolar med slang underifrån.
Edit: Som @Rejäl skriver så kan man utefoga. Jag gjorde så vid små glipor eller öppningar med vanlig utefog/oljefog från Byggmax för 20kr tuben. Den sitter kvar fortfarande efter snart 20 år. Har du fått in fukt i hela konstruktionen så måste det torka upp först, så jag hade väntat till sommaren om du inte kan täcka så det blir regntätt och kan torka upp. Annars riskerar man stänga inne vattnet.
Jag var väldigt noga när jag gjorde mina fönster och har aldrig fått in en droppe oavsett 35 m/s och extrema regn. Finns inga möjligheter för vattnet att ta sig in någonstans om man så står på marken och spolar med slang underifrån.
Edit: Som @Rejäl skriver så kan man utefoga. Jag gjorde så vid små glipor eller öppningar med vanlig utefog/oljefog från Byggmax för 20kr tuben. Den sitter kvar fortfarande efter snart 20 år. Har du fått in fukt i hela konstruktionen så måste det torka upp först, så jag hade väntat till sommaren om du inte kan täcka så det blir regntätt och kan torka upp. Annars riskerar man stänga inne vattnet.
Redigerat:
Idag droppar det lite igen fast nu regnar det inte alls som häromkvällen utan mer normalt utan vinden rakt på fönstret.
Finns det något halvakut man kan göra med det övre plåtbiten om den lutar för lite frammåt? Med våld böja den neråt? 😁
Finns det något halvakut man kan göra med det övre plåtbiten om den lutar för lite frammåt? Med våld böja den neråt? 😁
Nej, men börja o foga hålen på båda sidor för att se om det är där det kommer in, det kan ligga vatten i konstruktionen som tar ett tag innan det slutar droppa..N Nybyggaren12345 skrev: