Niclas Gustafsson
Niclas Gustafsson: [citat] Hm. Annat förslag? Enda vettiga lösningen tycker jag. Hänglås kommer aldrig att gå. Vanligt mekaniskt då kommer nyckeln att magiskt hamna i häcken där alla andra storebrors saker hamnat. I bästa fall… tags likaså… storebror är 11 så kan klarar nog att dölja koden. Mellan är 6 och heter Taz…
3 svar · 1,4k läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Köp en bänkskiva i rätt längd och kapa upp. /W
5 svar · 1,2k läst
kmartinb
kmartinb: Vi har fönsterbänkar av tillverkaren Getalit, serien/modellen PICCANTE hemma i halva huset men nu har Hornbach där vi en gång beställde dessa slutat ta in Getalits produkter. (Jag har mailat Getalit denna fråga men ej fått något svar) Vet någon vart vi kan vända oss istället? *se bilder för referens. Jag har modifierat sidorna lite men i övrigt är inget gjort med dem.*
0 svar · 642 läst
·
1
123abc: Det finns endast på slutblecket för att det ska motsvara ett med tjockare gods. Om du har tilräcklig springa mellan dörrblad och karm så inget tar emot så finns det inget behov av att försänka slutblecket mer om du inte har estetiska invändningar.
5 svar · 476 läst
·
L
L_Hub: [citat] Jag funderar på om denna plissegardin med montering på karm skulle fungera i detta fall. Som jag kan se på bilden verkar det vara tre separata glaspartier som kan fällas ihop. Om man monterade tre separata plissegardiner skulle det sannolikt fungera, men du får en glipa mellan varje gardin eftersom det saknas en karm mellan rutorna. Här är en länk till dessa plisségardiner:
3 svar · 1,1k läst
·
M
Maxidex: [citat] Det var lösningen, även om fästskruven inte riktigt gick att få grepp på. Den lossade men släppte inte helt. Jag borrade upp skruven med ett 1,5mm borr och tog ett rejält tag med tång och fick loss vredknopp, och sen bitvis resten. Vet inte hur mycket strul det kommer bli när jag (någon gång) ska återmontera det gamla låset, har eventuellt rester kvar av vredknoppsskruv som
4 svar · 726 läst
·
Farstatjej90
Farstatjej90: [citat] Bra info! 😀☺️👍
12 svar · 1,7k läst
·
1
123abc: Det kan användas om det redan sitter ett connect slutbleck men det blir fel om man byter från klassiskt till connect. Detta då elslutbleck med stolpe 730 har fallkolven i det mittersta hålet medan detta slutbleck är gjort för fallkolven i det undre hålet så höjden skiljer en hel del. Om det inte finns några krav på låsningen så är de kanske enklare att anpassa befintligt slutbleck
8 svar · 1,6k läst
·
M
magnus64: Tack för svaren men jag hittade mässingsspik 1,4 x 25 med synlig skalle hemma så det fick bli dem. Tycker det blev snyggt och så kommer de väl att ärga och synas mindre. [bild] [bild]
3 svar · 1,1k läst
·
T
Totte75: [citat] Hej, Vi fick våra L3S installerade av hantverkare. De tog det fram tills att batterierna skulle monteras vilket innebär att de aldrig "initierade" låsen. Med låsen får man ett registreringskort som man använder första gången man startar det. Jag skulle säga att det är ganska säkert. Om du misstänker att de har installerat en egen tag, så kan du försäkerhets skull
2 svar · 2,5k läst
L
Louise___: [citat] Detta forum är typ min favoritplats på jorden. Alla dessa "enkla" lösningar som finns hos alla dessa kompetenta människor som så bjussigt delar med sig av. Räddningen om man inte har typ en händig pappa eller motsvarande i sin närhet. Löste ett otroligt irriterande problem vi haft på flera dörrar som hela tiden varit i vägen i smala korridorer på ett par minuter - tack Matti!!
23 svar · 39,0k läst
Jiji
Jiji: Skrapa bort det som är löst, slipa, spackla om det behövs, slipa igen om du har spacklat och måla därefter i enlighet med den färgtyp du valt.
3 svar · 823 läst
·
Cliffen80
Cliffen80: Det verkar ju inte ett helt ovanligt fel då jag hade exakt samma fel, de nedersta som gått sönder och är lösa. Måste byta ut hela låskistan. https://www.byggahus.se/forum/threads/varning-foer-yale-doorman-l3.537744/#post-6033623
10 svar · 12,0k läst
·
Cliffen80
Cliffen80: Ok skulle nog säga att varningen för dessa lås gäller. Skruvade loss låskistan nu på lunchen och den har verkligen gått sönder, delar som lossnat och ramlat in i kistan. Riktigt dålig kvalitet skulle jag säga med tanke på att den är använd i drygt ett år. Och särskilt illa att det faktiskt är just mekaniskt som gått sönder. Det känns som det borde vara mer ok om det var något
6 svar · 3,6k läst
H
Henning89: [citat] hur gick de sen. nyfiken då jag fick samma ide som du.
2 svar · 6,5k läst
L
L_Hub: [citat] [citat] Du kanske redan köpt fönstren. Men jag hade valt Iglo Light ser inte så klumpiga ut som du säger jämfört mot Energy. U-värdet på ett Iglo Light fönster är helt ok om man inte har ett passiv hus där man måste ha extremt lågt värde. Sen har Drutex kampanj nu
7 svar · 880 läst
Centano
Centano: Så bra att det löste sig 🙂👍
3 svar · 900 läst
·
N
Nilleking: [citat] Om du finner det, köper jag gärna!
2 svar · 874 läst
·
C
cpalm: [citat] Ja, det är rätt metod. Mer specifikt skulle jag först skrapa bort färgen närmast runt skadan, vid behov snygga till snittytorna med en multisåg så att de blir rakt och vinkelrätt. Såga till en kvistfri träbit med god passning mot snittytorna. Själva finskulpteringen görs ofta enklast med biten på plats. Limma dit den (undvik lim mot väggen), sen jobba med stämjärn och
2 svar · 630 läst
·
O
olofh: Dags att planera fönster i tillbyggnaden. Hur hittar man fönster och skjutdörrar? Vill se i verkligheten och bor i malmötrakten. Många i området som satt in nordan men på deras webb hittar jag så klart återförsäljare men inte ev utställningar. Så tar gärna emot tips eller ska man bara random åka runt till olika byggbutiker
0 svar · 408 läst
R
RuneB2: [citat] Tip på tätningslist?
3 svar · 1,2k läst
·
L
ljungknut: Jag har en gammal ytterdörr av okänt märke som behöver en ny dörrlist. Men jag kan inte hitta en sådan här list någonstans. Det ser ut lite som en p-list för sågspår. Sedan har den dessutom en extra ”flärp” som jag tror jag kan klara mig utan (förstår inte vad den ska göra för nytta)
0 svar · 569 läst
·
Mats-S
Mats-S: [citat] Det går ju även att måla planhyvlat virke, kanske enklare än att gipsa och spackla 😉
3 svar · 495 läst
·
N
Nucky: [citat] Ah du körde med denna? Jag sa ta loss en list och ta med den till Leif Arvidsson butik som jag har i närheten. Ska se vad som är bäst. De hade ett stort utbud ändå. Elitfönster = Big Joke
6 svar · 1,1k läst
·
M
mattiasohult: [citat] Haha, jag vet, det blev en liten specialare på just detta fönster :)
5 svar · 1,0k läst
·
S
SamB: Blev påmind om vad jag gjorde med min gamla Friedland, som fick smartifieras istället. Nu kan ingen panik-plinga 10 gånger, utan bara ett perfekt pling på 100ms ding-dong-tillslag tillåts per 10 sekunder. Dessutom kan jag slå av ding-dongen och bara få en notis i mobilen tillsammans med bild från en kamera. https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=101910
5 svar · 923 läst
C
Anonymiserad 718087: Det ser ut att vara en relativt ny låskista och i så fall kan du använda genomgående skruvar istället ifall du inte tycker det förstör det äldre utseendet. Vad har du för wc-behör du tänkt sätta dit?
1 svar · 693 läst
·
J
Anonymiserad 405730: [citat] Närmsta standard är 9-20… troligen inte exakt men det går inte att säga utan att mäta karmensyttermått..
3 svar · 497 läst
1
123abc: [citat] De rödmarkerade är de som ska fästa slutblecket och slutblecket bör vara löst om du lossat dom men slutbleck kan sitta fast i färgen eller i urtaget och kan då behöva lite övertalning. De gula är till för att kila mot regeln karmen är till för och kallas stödskruvar. Om du följer länken som @Tomtom79 postat så har jag postat länkar till andra trådar med en
4 svar · 760 läst
·
ÅkeSun
ÅkeSun: Jag köpte från https://www.fonsterfilm.com/ förra veckan. Snabb leverans, billigare än Amazon och enkel att applicera (/billigt att testa...)
7 svar · 601 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.