Jag försöker demontera mitt befintliga lägenhetslås men har fastnat.

Dekorhylsan lossar från dörren, men går inte att ta av helt. Jag har i andra trådar läst om en "spärr" som ska tryckas in, men kan inte få någon rörelse alls. Jag har sedan tänkt att det kanske är vredet som är i vägen vilket jag har lossat på med en liten insex och känns löst, men den går inte heller att få loss helt. Själva låshuset har jag inte börjat lossa på än, men i övrigt är allt rörligt men sitter fortfarande kvar.

I vilken ordning ska delarna tas av?

Lägenhetslås med monterad dekorhylsa och synligt vred, delvis isärtaget på en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett delvis demonterat dörrlås med synligt vred och dekorhylsa från märket ASSA, samt en öppning där en spärr syns.
Skapa konto
Närbild på en dörr med ett ASSA-lås i demontering. Låskolven och skruvar synliga, med instruktioner på en orange etikett.
Skapa konto
Närbild på dörrkantslås med instruktioner för demontering, synlig spärr och dekal från ASSA.
Skapa konto

Farstatjej90
Vad är hålet på vredet och hålet undertill på brickan till vredet till för? Är det nåt du ska trycka på kanske?🤔

Bästa svaret

Dra bort vredknoppen om du lossat dess fästskruv så kan du lossa trimringen (cylinderringen) och cylinderhylsan sedan.

1 123abc skrev:
Dra bort vredknoppen om du lossat dess fästskruv så kan du lossa trimringen (cylinderringen) och cylinderhylsan sedan.
Det var lösningen, även om fästskruven inte riktigt gick att få grepp på. Den lossade men släppte inte helt. Jag borrade upp skruven med ett 1,5mm borr och tog ett rejält tag med tång och fick loss vredknopp, och sen bitvis resten. Vet inte hur mycket strul det kommer bli när jag (någon gång) ska återmontera det gamla låset, har eventuellt rester kvar av vredknoppsskruv som kommer vara i vägen. Då kanske en låssmed får ta över. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.