Ska montera kodlås men får inte bort slutblecket. Har skruvat bort 4 skruvar (röd markering). Måste även de gulmarkerade skruvarna bort? Har försökt ta bort de gula skruvarna men rubbar inte dom, sitter som bara den.

• Närbild av dörrslutbleck med fyra skruvar markerade i rött och två i gult, frågor om borttagning av gula skruvarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jan Bengtsson4 skrev:
Har försökt ta bort de gula skruvarna men rubbar inte dom, sitter som bara den.
Om det är som mitt gamla slutbleck så stämmer det att du inte kan ta bort dem. De spänner bara fast blecket mot träet på andra sidan och sitter inte riktigt fast. Jag tog bara en tång och drog rakt ut efter jag lossat de andra 4. Kanske var lite fastklibbade eller något.

J Jan Bengtsson4 skrev:
Ska montera kodlås men får inte bort slutblecket. Har skruvat bort 4 skruvar (röd markering). Måste även de gulmarkerade skruvarna bort? Har försökt ta bort de gula skruvarna men rubbar inte dom, sitter som bara den.
De rödmarkerade är de som ska fästa slutblecket och slutblecket bör vara löst om du lossat dom men slutbleck kan sitta fast i färgen eller i urtaget och kan då behöva lite övertalning.
De gula är till för att kila mot regeln karmen är till för och kallas stödskruvar.

Om du följer länken som @Tomtom79 postat så har jag postat länkar till andra trådar med en vansinneslösning som inte inte är genomtänkt men väldigt ovanlig och om du har oturen att ha den lösningen så får du skruva lite på var ställskruv till slutblecket släpper och sedan måste ställskruvarna kapas eller tas bort på annat vis.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.