Jag har en vidrigt skrällig slag-klocka jag vill slänga och köpa ny. Jag växte upp med en klassisk "ding på tryck och dong vid släpp" klocka, samma ljud och teknik som visas här:

När jag söker på nätet på ringklockor får man aldrig några ljud-exempel eller beskrivning om tryck-val, på Clas Ohlsons hemsida står t ex bara "Sex olika ljud medkommer".

Finns det något facknamn för klockan i videon ovan, några bransch-uttryck som samlar in just den typen av klocka? Så jag vet vad jag ska säga om jag måste gå till butik fysiskt.

För övrigt, har ni några förslag på affär med ringklockor i Stockholm, som skulle ha klockan ovan?

E etompau skrev:
Borde inte vara svårt att hitta tycker jag. Friedland med mekanisk kläpp och två metallstavar ger detta ljud.

[länk]
Vad roligt, visste inte om namnet Friedland. Det där verkar vara rätt modell, men jag kan ju gå och höra på Hornbach, de kanske har prov-pling. Tack.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Friedland "heter" väl 90% av alla som bor i hus byggda på 70-80talet (man har inte bytt ut firmanamnet mot sitt eget efternamn på knapplådan)

• Haha
  • Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
Blev påmind om vad jag gjorde med min gamla Friedland, som fick smartifieras istället.

Nu kan ingen panik-plinga 10 gånger, utan bara ett perfekt pling på 100ms ding-dong-tillslag tillåts per 10 sekunder. Dessutom kan jag slå av ding-dongen och bara få en notis i mobilen tillsammans med bild från en kamera.

https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=101910

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.