Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Det blir lite knepigare då det slutblecket du har används om det är förberett för eller om det tidigare suttit ett elslutbleck med stolpe 730.
Ett säkerhetsslutbleck 1487 är mindre än Solid 730 (plösmått 15mm).
Är den mycket fel i höjd?
Vad har du för säkerhetskrav?
Är det en trädörr?
Ett säkerhetsslutbleck 1487 är mindre än Solid 730 (plösmått 15mm).
Är den mycket fel i höjd?
Vad har du för säkerhetskrav?
Är det en trädörr?
Jo, rätt mycket fel i höjd.1 123abc skrev:
Jag håller dom ungefär rätt bredvid varandra så bilden visar rätt bra hur mycket fel det är i höjd.
Det är en ståldörr och karm till en sadelkammare.
Så här ser karmen ut. Så den är försänkt. Vad är det för typ av underlägg man kan använda i så fall?1 123abc skrev:
Jag skulle kolla efter ett Slutbleck 730E vilket bör vara samma som det du har men för connect, E är för den äldre benämningen av connect som var evolution, tänk på att de slutblecken är osymmetriska alltså höger och vänster.
Jag hittar den inte i prislistan men den borde finnas att beställa vill minnas att det funnits, jag hittar monteringsstolparna för att byta mellan classic och connect låshus när elslutbleck används och då bör även slutblecket finnas.
Om du inte har krav på att det ska vara ett Yale Doorman så har Nimly samma kolvplacering som det befintliga slutblecket om du har SYM låshus.
Ett annat alternativ är att själv tillverka fästläppar eller förlänga och modifiera ett slutbleck så det stämmer men det enklaste vore att montera nimly istället.
De underlägg som finns används i aluminiumkarmar vilket inte är aktuellt i ditt fall.
Idag är att karmen är förbered för elslutbleck (standard elslutbleck med monteringsstolpe 730) men då behövs även något som styr elslutblecket.
Det är ett tilläggsval gjordes vid beställning av dörren att förbereda för elslutbleck och därför blir det så konstigt.
Om du har krav på att upfylla kl3 så rekomenderar jag att du kontaktar en låssmed.
Jag hittar den inte i prislistan men den borde finnas att beställa vill minnas att det funnits, jag hittar monteringsstolparna för att byta mellan classic och connect låshus när elslutbleck används och då bör även slutblecket finnas.
Om du inte har krav på att det ska vara ett Yale Doorman så har Nimly samma kolvplacering som det befintliga slutblecket om du har SYM låshus.
Ett annat alternativ är att själv tillverka fästläppar eller förlänga och modifiera ett slutbleck så det stämmer men det enklaste vore att montera nimly istället.
De underlägg som finns används i aluminiumkarmar vilket inte är aktuellt i ditt fall.
Idag är att karmen är förbered för elslutbleck (standard elslutbleck med monteringsstolpe 730) men då behövs även något som styr elslutblecket.
Det är ett tilläggsval gjordes vid beställning av dörren att förbereda för elslutbleck och därför blir det så konstigt.
Om du har krav på att upfylla kl3 så rekomenderar jag att du kontaktar en låssmed.
Tack för dina svar, förslag och hjälp.1 123abc skrev:Jag skulle kolla efter ett Slutbleck 730E vilket bör vara samma som det du har men för connect, E är för den äldre benämningen av connect som var evolution, tänk på att de slutblecken är osymmetriska alltså höger och vänster.
Lämnade tillbaka Yale och tog ett Nimly istället. Funkade fint med 730.
Ifall någon får samma problem i framtiden OCH HAR BEFINTLIGT SLUTBLECK (likt det på bild i huvudinlägget) PLACERAT EFTER EN LÅSKISTA MED MODERN KOLVPLACERING (CONNECT) istället så har Step numera ett slutbleck som borde fungera rent hålmässigt tillsammans med Yale Doorman. Slutblecket fanns inte på marknaden vad jag vet när denna tråden var ny.
ST9014-15 heter det i alla fall och syns på bild nedan.
Värt att notera är att det och Yale Doorman inte är provade/certifierade ihop och att eventuell klassning skulle kunna ta stryk av det ifall man nu har ett sådant krav på sig.
I den biten är jag inte lika insatt tyvärr.
Step har även släppt en mekanisk kappa som passar i alla montagestolpar för elslutbleck 40 och 90 (verkar det som).
Kappan heter ST9015 och ger fler möjligheter ifall annan modell av elslutbleck, eller hål i karmen för ett, skulle behöva förändras till att passa Yale Doorman eller annan likvärdig produkt.
Så här ser kappan ut:
Notera att man i så fall behöver både kappan och en för dörrmiljön passande montagestolpe.
Samma sak här, produkterna är inte testade/certifierade ihop.
ST9014-15 heter det i alla fall och syns på bild nedan.
Värt att notera är att det och Yale Doorman inte är provade/certifierade ihop och att eventuell klassning skulle kunna ta stryk av det ifall man nu har ett sådant krav på sig.
I den biten är jag inte lika insatt tyvärr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Step har även släppt en mekanisk kappa som passar i alla montagestolpar för elslutbleck 40 och 90 (verkar det som).
Kappan heter ST9015 och ger fler möjligheter ifall annan modell av elslutbleck, eller hål i karmen för ett, skulle behöva förändras till att passa Yale Doorman eller annan likvärdig produkt.
Så här ser kappan ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Notera att man i så fall behöver både kappan och en för dörrmiljön passande montagestolpe.
Samma sak här, produkterna är inte testade/certifierade ihop.
Det kan användas om det redan sitter ett connect slutbleck men det blir fel om man byter från klassiskt till connect.
Detta då elslutbleck med stolpe 730 har fallkolven i det mittersta hålet medan detta slutbleck är gjort för fallkolven i det undre hålet så höjden skiljer en hel del.
Om det inte finns några krav på låsningen så är de kanske enklare att anpassa befintligt slutbleck så det passar, då får troligtvis bommen kapas och eventuellt anpassa lite i höjd.
Det skiljer 1mm i plösmått mellan klassisk kolvplacering och connect men 1mm extra glapp fungerar ofta bra.
Detta då elslutbleck med stolpe 730 har fallkolven i det mittersta hålet medan detta slutbleck är gjort för fallkolven i det undre hålet så höjden skiljer en hel del.
Om det inte finns några krav på låsningen så är de kanske enklare att anpassa befintligt slutbleck så det passar, då får troligtvis bommen kapas och eventuellt anpassa lite i höjd.
Det skiljer 1mm i plösmått mellan klassisk kolvplacering och connect men 1mm extra glapp fungerar ofta bra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden