880 läst ·
7 svar
880 läst
7 svar
Val av profil på pvc-fönster
Hej. Jag ska byta fönster i mitt hus och har bestämt mig för pvc fönster av olika anledningar. Upprop om hur dåliga de är till fördel för andra alternativ, undanbedes 🙃.
Så till saken då. Jag har fått två offerter på fönster som känns väldigt bra rent prismässigt. Det är på drutex light och drutex energy. Nu har jag tyvärr ingen att fysiskt jämföra dessa alternativ i verkligheten utan tittar på nätet. Jag tycker det är en svår bedömning. Energy är ett väldigt bra fönster utifrån u-värde men är rädd att det kommer se klumpigt ut. Light profilen är enligt tillverkare smäckrare även om det fortfarande är ett pvc fönster som ju ändå är klumpigare än ett standard skandinaviskt fönster.
Nu undrar jag om det finns någon/ några som har känt och sett båda dessa profiler i "verkligheten" och kan uttala sig om ifall det är stor skillnad rent estetiskt. Tacksam för all input.
Så till saken då. Jag har fått två offerter på fönster som känns väldigt bra rent prismässigt. Det är på drutex light och drutex energy. Nu har jag tyvärr ingen att fysiskt jämföra dessa alternativ i verkligheten utan tittar på nätet. Jag tycker det är en svår bedömning. Energy är ett väldigt bra fönster utifrån u-värde men är rädd att det kommer se klumpigt ut. Light profilen är enligt tillverkare smäckrare även om det fortfarande är ett pvc fönster som ju ändå är klumpigare än ett standard skandinaviskt fönster.
Nu undrar jag om det finns någon/ några som har känt och sett båda dessa profiler i "verkligheten" och kan uttala sig om ifall det är stor skillnad rent estetiskt. Tacksam för all input.
Försök att hitta ett showroom eller kanske en referenskund från fönstertillverkaren, så du själv kan göra en bedömning. Finns ofta på mässor. Hem o villamässan i älvsjö/Stockholm nästa helg är ett sådant tillfälle. Jag tycker bilder på pvc fönster och verklig upplevelse känns lite annorlunda. Och det är ganska stor skillnad på pvc och pvc fönster...
Jag har pvc (drutex, men minns inte vilken variant) på källare och garage, det funkar men till hus tycker jag det är tveksamt estetiskt.
Rent praktiskt tycker jag de funkar bra. 0 problem har jag haft. Enkelt att installera. Inget som hänt med färgen. Bra isolering med. Det är bara estetiska biten som jag hat lite svårt med.
Jag har pvc (drutex, men minns inte vilken variant) på källare och garage, det funkar men till hus tycker jag det är tveksamt estetiskt.
Rent praktiskt tycker jag de funkar bra. 0 problem har jag haft. Enkelt att installera. Inget som hänt med färgen. Bra isolering med. Det är bara estetiska biten som jag hat lite svårt med.
Mm offertförslaget går dessvärre ut imorgon. Men kanske är värt att be om några extra dagar för att hitta någonstans där jag kan se det i verkligheten.B BSOD skrev:Försök att hitta ett showroom eller kanske en referenskund från fönstertillverkaren, så du själv kan göra en bedömning. Finns ofta på mässor. Hem o villamässan i älvsjö/Stockholm nästa helg är ett sådant tillfälle. Jag tycker bilder på pvc fönster och verklig upplevelse känns lite annorlunda. Och det är ganska stor skillnad på pvc och pvc fönster...
Jag har pvc (drutex, men minns inte vilken variant) på källare och garage, det funkar men till hus tycker jag det är tveksamt estetiskt.
Rent praktiskt tycker jag de funkar bra. 0 problem har jag haft. Enkelt att installera. Inget som hänt med färgen. Bra isolering med. Det är bara estetiska biten som jag hat lite svårt med.
Ska du sätta själv?
Var i kontakt med Wesa i Polen. De närmast ger bort fönster byggda med Wekas profiler. Weka är "bra" PVC-grejer. Drutex har jag ingen erfarenhet av själv men en bekant (som jobbar med PVC-fönster) fnös åt Drutex som budget-bajs. Hur man nu kan göra det när man jobbar med PVC-fönster. 😂 Men ett välmenat tips i vilket fall, utan att ha erfarenhet av varken Wesa eller Drutex - men dock Weka som är bra grejer som sagt!
Själv ska jag köpa polski trä/alu-okna, hoppas bli nöjd!
Var i kontakt med Wesa i Polen. De närmast ger bort fönster byggda med Wekas profiler. Weka är "bra" PVC-grejer. Drutex har jag ingen erfarenhet av själv men en bekant (som jobbar med PVC-fönster) fnös åt Drutex som budget-bajs. Hur man nu kan göra det när man jobbar med PVC-fönster. 😂 Men ett välmenat tips i vilket fall, utan att ha erfarenhet av varken Wesa eller Drutex - men dock Weka som är bra grejer som sagt!
Själv ska jag köpa polski trä/alu-okna, hoppas bli nöjd!
Fick offert från Wesa idag. Snabba iallafall 😅. De var dessvärre ganska mycket dyrare än att köpa via svensk drutexhandlare. Prisfifferensen: drutex 32 000 sek och Weka 53 000. Då tyckte jag dessutom att drutex var lite finare med. På bild iallafall 🤷. Vi fick förlängt offerten till efter helgen så vi kan vändas en stund till😅Den ofrivillige klåparen skrev:Ska du sätta själv?
Var i kontakt med Wesa i Polen. De närmast ger bort fönster byggda med Wekas profiler. Weka är "bra" PVC-grejer. Drutex har jag ingen erfarenhet av själv men en bekant (som jobbar med PVC-fönster) fnös åt Drutex som budget-bajs. Hur man nu kan göra det när man jobbar med PVC-fönster. 😂 Men ett välmenat tips i vilket fall, utan att ha erfarenhet av varken Wesa eller Drutex - men dock Weka som är bra grejer som sagt!
Själv ska jag köpa polski trä/alu-okna, hoppas bli nöjd!
Det trodde jag inte! Fick pris under 10 pannor för 7 öppningsbara visserligen små fönster, 3 glas med dreh kipp.danielbjornsson skrev:
Fick offert från Wesa idag. Snabba iallafall 😅. De var dessvärre ganska mycket dyrare än att köpa via svensk drutexhandlare. Prisfifferensen: drutex 32 000 sek och Weka 53 000. Då tyckte jag dessutom att drutex var lite finare med. På bild iallafall 🤷. Vi fick förlängt offerten till efter helgen så vi kan vändas en stund till😅
Vilka har du frågat här i Sverige? Nästan jag vill skicka samma förfrågan till dom. Även om jag ska ha trä/alu.
Hmm ok. Vi har 11 fönster varav 6 st är två luft med rörlig mittstolpe. Och ett trelufts parti med öppningsbara sidor och fast i mitten.
Priset för fönsterna på Wesa var 36 500 ca och frakten nästan 15 000.
Jag blev först lite glad när jag fick offerten men såg sen att det var i PLN (polsk valuta) och utan både frakt och moms 🙃.
Priset för fönsterna på Wesa var 36 500 ca och frakten nästan 15 000.
Jag blev först lite glad när jag fick offerten men såg sen att det var i PLN (polsk valuta) och utan både frakt och moms 🙃.
danielbjornsson skrev:
Du kanske redan köpt fönstren. Men jag hade valt Iglo Light ser inte så klumpiga ut som du säger jämfört mot Energy. U-värdet på ett Iglo Light fönster är helt ok om man inte har ett passiv hus där man måste ha extremt lågt värde. Sen har Drutex kampanj nudanielbjornsson skrev:
Hej. Jag ska byta fönster i mitt hus och har bestämt mig för pvc fönster av olika anledningar. Upprop om hur dåliga de är till fördel för andra alternativ, undanbedes 🙃.
Så till saken då. Jag har fått två offerter på fönster som känns väldigt bra rent prismässigt. Det är på drutex light och drutex energy. Nu har jag tyvärr ingen att fysiskt jämföra dessa alternativ i verkligheten utan tittar på nätet. Jag tycker det är en svår bedömning. Energy är ett väldigt bra fönster utifrån u-värde men är rädd att det kommer se klumpigt ut. Light profilen är enligt tillverkare smäckrare även om det fortfarande är ett pvc fönster som ju ändå är klumpigare än ett standard skandinaviskt fönster.
Nu undrar jag om det finns någon/ några som har känt och sett båda dessa profiler i "verkligheten" och kan uttala sig om ifall det är stor skillnad rent estetiskt. Tacksam för all input.
Klicka här för att svara