Hejsan!

Är det någon som har testat/har erfarenhet av olika takskjutportar?
För- och nackdelar med olika portar, framför allt map isoleringsförmåga på tätningslister, skarvar mellan sektionerna etc. Isolerförmågan på sektionerna i portbladet finns det ju ofta data på.

Är det någon som hört om dålig konstruktion på skenor etc på någon port? Bättre eller sämre motorer etc?

Min portförsäljare, (Garageportexperten) som säljer både CRAWFORD och HÖRMANN säger att Crawford inte längre håller samma kvalitet som Hörmann och därför rekomenderar han att man köper Hörmann, priset är ungefär samma.

Har också hört att Crawford inte är itopp längre. Hörman verkar jättebra men också rätt dyr (drygt 15' per port med M-kasett, motor och fjärr). Är det någon som hittat lägre priser på Hörman eller likvärdig port som är billigare?

JAg insatalera en linab port hoss mig, kan inte jämföra med nått annat än farsans Hörman, som varken ja eller han monterade.

linab porten som jag montera var enkel att montera & den kan öppna högt, man kan ha porten 14cm från taket om jag minns rätt, där av att jag valde denna.

farsan har nått tilval på sin port för att klara låg takhöjd, men det är inte i närheten av dessa 14 cm

linab porten har ganska oflexibla lister i boten så man måsta ha ett rakt golv för att få tätt.
Hörman orten har en annan stots list & den täter lättare om gilver har en svacka.

Hörman porten & Linab porten har bota sido tätnings lister som siter ihopp med skenan som porten löper i.

Om man ska ha el öppnare bör men montera linabs egna på linab porten, då dom gjort om några saker som gör att den stänger mycket bra.

På farsans Hörman port så siter en hörman port öppnare & drenna är mycket könslig, så man måste ställa fjädrarna så svagt att porten ej står av sig själv om man frikoppler den, annars så stannar portöppnaren, för det går för lätt, detta är ju mindre bra om man ska öppna porten vid strömavbrott & man inte är så stark. + att motorn är rätt svag så den får jobba hårt genom att poeten ej går att ha helt viktlös.

Jag har köpt Novoferm portar från Portab i Älvsbyn, www.portab.se , och de har identisk konstruktion som Hörman men snäppet bättre isolervärde.
Priset för en 2*2,4 meters port(med spegelmönster) komplett med motor(med mjukstängning) var när jag köpte ca. 13500 sek/port

Jag är mycket nöjd, beskrivningen är ganska hyfsad, så det går att montera dem själv på en helg om man har lust o tid...

Satte in en 5 meters Krispol port denna veckan, tog ca 1,5 dag att montera.
En riktigt rejäl port som enligt mitt tycke håller samma niva som crawford.

Betalade 19000kr inklusive motor och transport hem via en svensk återförsäljare. Skulle dock inte ge mig på att montera en port själv en gång till, bättre att kosta på sig att låta dom som monterar portar varje dag göra det istället. Kanske beror på att instruktionerna var på polska, men är tveksam om jag skulle göra det igen även om dom var på svenska.

//samba

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.