Hej,
jag har ett antal släta innerdörrar i min lägenhet. De är ofantligt tråkiga, och jag skulle vilja snygga till dem med s.k. speglar (alltså ramliknande reliefer, ej reflekterande saker). Jag har hört att man kan köpa hela formpressade sidor och limma på. Men det sägs vara ganska dyrt, och resultatet långt från fantastiskt.

Nu undrar jag helt enkelt, finns det något bra alternativ? Finns det kanske färdiga speglar i trä/mdf att limma på (alltså inte hela sidor)? Finns det satser om färdigsågade lister att limma på? Annars kan jag tänka mig att man använder vanliga lister som man själv sågar till och limmar på.

Är det någon som har gjort detta tidigare? Tips?

(jag lyckades inte hitta någon liknande diskussion i forumet... å andra sidan hittade jag ingen bra sökfunktion heller. Jag må vara blind, men jag ser bara sökfunktionen för hela sajten, inte specifikt för forumet.)

Jag såg så sent som förra helgen speglar i tunn MDF som du kan limma på en slät dörr och sedan måla i enhetlig färg. Tyvärr tittade jag inte vad de kostade men kolla på OBS, det var där jag såg dem.

Tack för tipset! Det ska jag kolla.

Det blir bra om man är nogrann men ett annat alternativ är att spika på egna speglar (mha list) på släta dörrar och sedan spackla och måla hela härligheten i den färg man önskar.

Det finns speciella dekorlister att köpa för just ändamålet att spikas på dörrar o.dyl. Man kan då även få rundade hörn, rosetter etc mm. Dessa borde gå att få tag på större byggvaruhus.

Ska snygga upp insidan på mina gamla ytterdörrar - de är släta.
Man har bytt ut orginaldörrarna som hadde snygga speglar samt glas med "böjda" spröjs som en sol... :'(

Är det nån som provat o montera fake-speglar så är jag också sugen på lite tips.
Vill att det ska se äkta ut.

Kanske kan jag göra böjda spröjs?

Kan man fräsa speglarna i mdf själv med handöverfräs och sen montera skivan på dörren?

Monterar man dekorlister på sina släta dörrar, så blir de tjockare vid listerna, givetvis. Äkta gamla spegeldörrar är däremot tjockare i kanterna, alltså ramarna. Och de är tunna i speglarna.

På så sätt kan man aldrig få moderna släta dörrar att riktigt se gammaldags ut. De kan bli snygga, få mera "liv", men inte få ett gammalt utseende.

/EB

Man kanske kan bygga på "ramarna" och inte bara "speglarna" isåfall?

Är det praktiskt möjligt/rimligt att ge sig på det?

Vet inte om denna diskusion är avslutad eller inte?
Men jag var också på gång att limma på en ram på våra släta vita innerdörrar.
Men insåg att dörren blir då för tjock och kommer inte att kunna stängas.
Jag målade istället en ram på varje dörr med silverlasyr.
Först då med vit lackfärg, maskerade sedan 11cm på långsidorna och laserade.
Sedan tog jag nederkanten och överkanten och maskerade denna ram mellan de de stående på långsidorna.
Effekten blev en ram som framträder olika mycket på grund av hur ljuset faller på dörren.
Ganska snyggt blev det och ganska billigt dessutom (Dock inte arbetstidsmässigt förstås, men det lider bara jag av).Detta kan duga så länge, eftersom vi ändå kommer att byta dörrarna så småningom.

// Fia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.