Hej!
Har en dörr hemma som sitter lite olämpligt och skulle gärna vilja flytta den så att den hamnar lite längre åt höger, i samma vägg som innan. Väggen är en tegelvägg och nu undrar jag hur pass stort jobb ett sånt här ingrepp är?
Jag har två alternativ på hur jag vill ha det gjort:
Alt1.
- ta bort den gamla dörren
- ta upp en ny dörr lite längre ner på väggen
- sätta igen det gamla hålet.
Alt2.
- ta bort den gamla dörren
- ta upp en ny dörr lite längre ner på väggen
- sätt upp en ny vägg där dörkarmen tar slut
Lite krångligt att beskriva, men har bifogat en vacker paint-bild som kanske kan göra allt lite klarare
Det är det här med teglet som lite skrämmer mig att ge mig på projektet.. tänker mig att det kan vara svårt att såga upp hålet för den nya dörren samt sätta igen det gamla, och även om jag kör på alternativ två (och därigenom slipper allt strul med just igensättandet av det gamla hålet) så oroar jag mig för att det blir ett väldigt dyrt projekt för en sån liten grej.
Nån som har någon bra input eller egen erfarenhet?
Mvh/Em
Har en dörr hemma som sitter lite olämpligt och skulle gärna vilja flytta den så att den hamnar lite längre åt höger, i samma vägg som innan. Väggen är en tegelvägg och nu undrar jag hur pass stort jobb ett sånt här ingrepp är?
Jag har två alternativ på hur jag vill ha det gjort:
Alt1.
- ta bort den gamla dörren
- ta upp en ny dörr lite längre ner på väggen
- sätta igen det gamla hålet.
Alt2.
- ta bort den gamla dörren
- ta upp en ny dörr lite längre ner på väggen
- sätt upp en ny vägg där dörkarmen tar slut
Lite krångligt att beskriva, men har bifogat en vacker paint-bild som kanske kan göra allt lite klarare
Det är det här med teglet som lite skrämmer mig att ge mig på projektet.. tänker mig att det kan vara svårt att såga upp hålet för den nya dörren samt sätta igen det gamla, och även om jag kör på alternativ två (och därigenom slipper allt strul med just igensättandet av det gamla hålet) så oroar jag mig för att det blir ett väldigt dyrt projekt för en sån liten grej.
Nån som har någon bra input eller egen erfarenhet?
Mvh/Em
Vi har tagit upp ett hål i en bärande vägg. Inte tegel utan något som liknar lättbetong (minns inte exakt men lätt att borra i), med tjock puts utanpå. Vi fick ett pris på 10000:- för att få detta gjort (inkl. karm och dörr), men vi gjorde det själva till sist. Det värsta med håltagningen var att det dammade massor. Vi byggde ett "tält" av reglar och byggplast ut mot huset och jobbade inifrån rummet. Rejäla munskydd är ett måste.
/U
/U
Klicka här för att svara
