Vi har en öppning mellan hall och vardagsrum som är 205 cm bred och 240 cm hög. (Samma mått som hallen, den mynnar s.a.s ut i vardagrummet.) Det vore trevligt att kunna stänga till vid behov och jag funderar på vilken lösning som är bäst. Vanliga dörrar vill vi inte ha.
Smidigast vore ju en skjutdörr men det medför lite för stora ombyggnader om det ska bli bra. Därför funderar jag på någon slags vikdörr, vad har ni för erfarenhet av sådana?
Känns dom rangliga? Av naturliga skäl måste dom ju vara ganska tunna och dessutom saknar dom väl oftast golvskena och löper enbart i takskenan har jag förstått. (Vilket är en fördel för övrigt då jag inte vill ge mig på golvet.) Vi har småbarn så den får inte vara hur ömtåliga som helst.
Den bör vara tvådelad eftersom jag inte vill att den ska sticka ut för mycket från väggen när den är stängd.
Hur är det med ljuddämpning? Jag antar att den är väsentligt sämre än en vanlig dörr.
Vad får man räkna med för prisklass ungefär?
Finns det några andra alternativ? Jag spånade lite grann om att konstruera nån slags korsning mellan garageport och rullgardin, d.v.s. löper i skenor i sidorna och skjuts upp i taket. Den skulle i så fall vara uppbyggd av tunna lameller och ligga hoprullad i taket när den inte används, dold av nån slags inklädnad. Men det blir nog besvärligt att konstruera, nåt färdigt lär ju knappast finnas.