3 200 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Konkret komfortskillnad med nya fönster?
Vi ska byta ut fönstren till originalstorlek igen efter tidigare "renoveringar"
8st 11x13 blir det.
Men treglas känns helt off i ett 1800 tals hus.
Däremot hederliga kopplade 1+1-glasfönstrer med riktiga spröjs åtminstånde i ytterglaset känns ok och har dessutom ett vettigt pris.
U-värde 2,5.
Det innersta glaset kan bytas mot ett energiglas istället. Då hamnar U-värdet på 1,9.
Ni som haft helfräscha tvåglas men ändå bytt till isolerglas eller treglas, hur har skillnaden varit komfortmässigt?
Energivinsten är helt oviktig !!
8st 11x13 blir det.
Men treglas känns helt off i ett 1800 tals hus.
Däremot hederliga kopplade 1+1-glasfönstrer med riktiga spröjs åtminstånde i ytterglaset känns ok och har dessutom ett vettigt pris.
U-värde 2,5.
Det innersta glaset kan bytas mot ett energiglas istället. Då hamnar U-värdet på 1,9.
Ni som haft helfräscha tvåglas men ändå bytt till isolerglas eller treglas, hur har skillnaden varit komfortmässigt?
Energivinsten är helt oviktig !!
Jag har inte svaret på din fråga men för ca 27 år sedan bytte jag från vanliga fönster med lösa innanfönster till kopplade två-glas. Att det blev två-glas istället för tre berodde på att jag inte såg att energibesparingen ekonomiskt gav det treglasfönstren konstade mera. Men! Följande vintrar immade det och isade det i nerkanten på fönstren, så komfortmässigt var det en katastrof. Fick därför lämna in fönsterbågarna för urfräsning och installation av glaskassett med tvåglas så att det blev samma som treglasfönster. Nu är det bara vid jättekallt -30 som det blir lite vatten längst ner på glasen, isen ser vi aldrig till.
Om du väljer ett 2+1 fönster kan du ju ha riktig spröjs i ytterglaset. Komfortmässigt är väl största skillnaden att risken för kallras försvinner i ett fönster med bra u-värde och att ett modernt fönster är bekvämare att putsa.
Kondensproblemen som Kurtivan skriver om är nog mest ett ventilationsproblem även om 2-glas är mer känsliga än ett 3-glas.
Även om du bor i ett 1800 tals hus så är väl inte standarden i huset 1800 tal, varför skall då standarden på fönstren vara det?
Kondensproblemen som Kurtivan skriver om är nog mest ett ventilationsproblem även om 2-glas är mer känsliga än ett 3-glas.
Även om du bor i ett 1800 tals hus så är väl inte standarden i huset 1800 tal, varför skall då standarden på fönstren vara det?
"Risken för kallras försvinner"Bror skrev:
Blir det inte mer konkret effekt än så?
"så är väl inte standarden i huset 1800 tal, varför skall då standarden på fönstren vara det"
Min förra kåk var byggd 1971 och hade genomgående kopplade 2-glas fösnter. (22st)
Vi upplevde inte några problem med det.
Så jag vet redan nu att jag kan leva med sådana fönster, frågan var om det blir så mycket bättre med ett modernt fönster så att fördelarna överväger nackdelen över att dom är fula? (och dyrare)
Fördelen med att sätta in ett treglas-fönster är att det ljudisolerar mer och det kan vara bra om man bor nära en väg eller dylikt. Samtidigt blir det en nackdel om man som jag på på landet och vill höra fågelkvitter...
Vi har enkelglasfönster i vår 1800-talshus på vissa ställen och har valt att behålla dem och beställa nya innerfönster med energiglas. På andra ställen har vi beställt hederliga kopplade 1+1-glasfönstrer med riktiga spröjs i ytterglaset och med energiglas i innerrutan.
Jag vet inte hur stor skillnad det ger men om jag var du och skulle byta fönster i ett 1800-talshus så skulle jag välja samma igen. Treglas känns som ett stilbrott, om man nu bryr sig om sådant.....?
Vi har enkelglasfönster i vår 1800-talshus på vissa ställen och har valt att behålla dem och beställa nya innerfönster med energiglas. På andra ställen har vi beställt hederliga kopplade 1+1-glasfönstrer med riktiga spröjs i ytterglaset och med energiglas i innerrutan.
Jag vet inte hur stor skillnad det ger men om jag var du och skulle byta fönster i ett 1800-talshus så skulle jag välja samma igen. Treglas känns som ett stilbrott, om man nu bryr sig om sådant.....?
Hej!
jag skulle rekomendera kopplat 2+1 om det är ett åretruntboende. Altså fönster med äkta kittad spröjs i yttre glaset och dubbelglas i inre. Vi valde fönster från RM (www.rm.se). Modent fönster i gammal stil.
Med 3 glas så blir det inre glaset varmare och fönstret har bättre komfort.
jag skulle rekomendera kopplat 2+1 om det är ett åretruntboende. Altså fönster med äkta kittad spröjs i yttre glaset och dubbelglas i inre. Vi valde fönster från RM (www.rm.se). Modent fönster i gammal stil.
Med 3 glas så blir det inre glaset varmare och fönstret har bättre komfort.
Klicka här för att svara